Lennonjohtopalveluita tuottava ANS Finland suunnittelee eri rintamilla, miten vastata tulevaisuuden ja kilpailutuksen haasteisiin. Niihin kuuluvat muun muassa lennonjohdon fyysisten tornipalvelujen mahdollinen korvaaminen osittain etätorneilla, liittoutuminen esimerkiksi Viron lennonvarmistusyhtiön kanssa sekä aluelennonjohdon mahdollinen siirto Tampereelta Vantaalle.
Toimitusjohtaja Raine Luojuksen mukaan periaatteessa kaikki Suomen kentät pystyttäisiin hoitamaan etänä.
Etätorniratkaisu olisi yksi keino vastata mahdolliseen kilpailuun, jos Finavia aloittaa tornipalvelujen kilpailuttamisen lentoasemilla. Luojuksen mukaan Finavia harkitsee kilpailuttamista.
Joissakin maissa tornipalveluja on jo avattu kilpailulle. Esimerkiksi Ruotsissa on useampia toimijoita, jotka tarjoavat palveluja kentillä.
– Jos Finavia avaa nämä (tornit) kilpailulle, me emme ehkä tarjoakaan palvelua enää kentillä, vaan rakennamme jonkun partnerin kanssa konseptin, jossa olisi etätornikeskus. Etänä pystyisimme tuottamaan palvelut huomattavasti henkilöstötehokkaammin.
Norjassa on jo etätorniratkaisu, jossa kentillä lähilennonjohtopalvelut toteutetaan keskuksesta.
– He ovat tehneet strategisen kumppanuuden eri teollisuustoimijoiden kanssa, Luojus kertoo.
Ruotsissa ANS Finlandia vastaava LFV on puolestaan tehnyt Saabin kanssa yhteisen yrityksen, jossa ne tarjoavat etätornipalveluja Saab-yhtiön kautta.
Ratkaisu Tampereen aluelennon kohtalosta pian
Aluelennonjohdon mahdolliseen siirtämiseen Tampereelta Vantaalle liittyvät yt-neuvottelut, jotka alkoivat muutama viikko sitten. Tampereen Aitovuoressa on vielä töissä hieman yli 30 aluelennonjohtajaa, kuten on laita myös Vantaalla.
– Tampereella on lisäksi muutama tekniikan henkilö ja muutama asiantuntija. Tarjoamme kaikille heille töitä joko Vantaalla tai joillakin muilla paikkakunnilla. Ketään ei olla irtisanomassa, Luojus sanoo.
Tähän mennessä Tampereelta on hänen mukaansa siirtynyt Vantaalle töihin hieman yli 30 ihmistä.
Palvelujen siirtoa Tampereelta puoltavat Luojuksen mukaan muun muassa suuret kiinteistökustannukset. Aitovuoressa on melkein 5 000 neliötä tilaa, kun operatiiviset tilat mahtuvat hänen mukaansa noin 500 neliöön. Kiinteistöt ovat vielä toistaiseksi Finavian omistuksessa.
Päätöksiä mahdollisesta siirrosta voidaan Luojuksen mukaan odottaa lähiaikoina.
– Yt-lain mukaan olisimme voinet tehdä päätöksen jo 31. tammikuuta. Keskustelut ovat vielä kesken, hän sanoo.
Aluelennonjohtokursseille oppilaita ulkomailta
Tulevaisuuteen tähtää myös ANS:n suunnitelma tarjota lennonvarmistuspalveluja yli Suomen rajojen. Yksi tällainen on FINEST-hanke, joka tarkoittaa liittoutumista Viron lennonvarmistusyhtiön kanssa. Tässä ideana on, että ANS tarjoaisi yöaikaan Viron ilmatilassa kaikki palvelut.
– Me pystyisimme nykyhenkilökunnalla antamaan palvelut Viroon, koska yöaika on niin hiljaista. Eli meidän henkilöstömme käyttö tehostuisi ja virolaiset saisivat kustannuksia alas, Luojus sanoo.
ANS järjestää myös aluelennonjohtokursseja ulkomaisille lennonjohtajille. Tällä haavaa koulutuksessa on kahdeksan lennonjohtajaa Tshekistä.
Syksyllä ANS:n koulun penkille saapuu lennonjohtajia Virosta.
– He tulevat suomalaisten lennonjohto-oppilaiden kanssa samalle kurssille, Luojus kertoo.