Mercedes kuittasi DAS-järjestelmänsä ansiosta nimiinsä talvitestien avausviikon räväkimmät otsikot, mutta toisella viikolla huomion keskipisteeksi nousi Ferrari.
LUE MYÖS: Ferrari-pomolta mystistä vihjailua, siirtyykö panostus nopeasti jo ensi vuoden autoon? – "Jos ero on vieläkin liian iso"
Ferrarin epäiltiin pitkin testijakson piilotelleen vauhtiaan, mutta sekä tallipäällikkö Mattia Binotto että kuljettajat Sebastian Vettel ja Charles Leclerc vakuuttivat puhuvansa totta sanoessaan, ettei uusi SF1000-auto ole vielä yhtä nopea kuin Mercedeksen W11.
Isoin pommi tuli viimeisen testipäivän iltana.
FIA kertoi päättäneensä tutkimuksensa Ferrarin viime vuoden voimayksiköstä, jonka laillisuutta monet tallit kaudella 2019 epäilivät.
FIAn tiedote oli kuitenkin erikoinen, sillä siinä puhuttiin vain Ferrarin kanssa solmitusta, salaiseksi jäävästä sopimuksesta, eikä kattojärjestö linjannut lainkaan, oliko voimayksikkö sääntöjen mukainen vai niiden vastainen.
Ei ihme, että niin asiantuntijat kuin Ferrarin kilpailijatkin olivat ihmeissään.
Tilanteen räjähdysherkkää luonnetta kuvaa se, että vaikka Ferraria kritisoitiin ja epäiltiin viime kaudella rohkeasti omalla nimellä ja omilla kasvoilla, FIAn tuoreen päätöksen kohdalla ei uskalleta toimia samoin.
Mielipiteet ovat kuitenkin yhtä voimakkaita kuin ennenkin.
– Tämä päätös avaa oven kaikille talleille. Nyt kaikki saavat huijata ihan vapaasti. Tämä on skandaali, eräs tallipäällikkö lausui nimettömänä Auto Bildille.
– Emme voi sietää tällaista. Tässä on kyse kilpailun vääristämisestä ja suuresta summasta rahaa.