Ferrari on Renault'n ja Racing Pointin lisäksi kolmas talli, joka on valittanut FIAn taannoisesta päätöksestä F1:n kopiointikohuun liittyen, ja tallipäällikkö Mattia Binotto joutui perjantaina perustelemaan tallinsa toimintaa asiassa. Binotton lausunto oli vähintäänkin erikoinen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Tallipomojen sanasota jatkuu: McLarenin Zak Brown höykytti kopiointikohussa ryvettynyttä kollegaansa
LUE MYÖS: Renault vaatii Mercedestä kopioineelle Racing Pointille kovaa rangaistusta – taustalla viime kauden tapahtumat: "Olemme erikoisessa tilanteessa"
Ferrari ja Renault vaativat FIAlta nähtyä tiukempaa linjaa, Racing Point taas on yhä vakaasti sitä mieltä, ettei se ole tehnyt mitään väärää hyödyntäessään tämän vuoden autoa suunnitellessaan Mercedeksen viimevuotisia jarrujen jäähdytysputkia.
Binotto sanoi viime viikonloppuna Silverstonessa, ettei hän usko, että Racing Point olisi voinut kopioida Mercedeksen käyttämiä osia pelkästään valokuvien perusteella. Eikä näin olekaan, sillä Racing Point on saanut Mercedekseltä käsiinsä sekä kyseiset osat että niiden piirustukset. Kaikki tämä on kuitenkin tehty sääntöjen puitteissa, sillä vielä viime kaudella tallit saivat käyttää muiden suunnittelemia jarrujen jäähdytysputkia.
Binotton mukaan Ferrari on valittanut päätöksestä siksi, että heidän mielestään asiaan täytyy saada "selkeyttä ja läpinäkyvyyttä".
– Valitustuomioistuimen päätös avaa yhä laajemman keskustelun autojen kopioimisesta, ja se on tärkeä keskustelu niin meidän kuin F1-sarjan tulevaisuuden kannalta. Kyse on immateriaalioikeuksista. Mielestäni sääntöjen pitäisi suojata siltä, että joku kopioi toisen tallin edellisen vuoden auton. Selkeys ja läpinäkyvyys ovat kilpailun reiluuden ja F1:n tulevaisuuden kannalta tärkeää, Binotto sanoi.
Binotton lausunto on herättänyt F1-piireissä kummeksuntaa, jopa suoranaista hilpeyttä, sillä kaikki lajia seuraavat muistavat, mitä Ferrarin ja FIAn välillä tapahtui tämän vuoden alussa.
– Olen varma, että kuulin Mattia Binotton sanovan, että F1:ssä tarvitaan läpinäkyvyyttä. On sääli, ettei hän kokenut samalla tavalla viime kaudella moottorikohuun liittyen, pitkän linjan F1-toimittaja Joe Saward tviittasi.
Hämmentävä tiedote
FIA tiedotti talvitestien viimeisenä päivänä suorittaneensa perusteellisen tutkimuksen ja analyysin Ferrarin voimayksikön toiminnasta sekä solmineensa yksityiskohdiltaan salaiseksi julistetun sopimuksen tallin kanssa. Tiedote julkaistiin niin myöhään illalla, ettei kukaan talvitesteissä paikalla ollut osapuoli joutunut kiusallisten kysymysten kohteeksi.
Tiedotteessa kerrottiin siitä, miten FIAn ja Ferrarin solmimat tekniset sitoumukset parantavat kaikkien F1-voimayksiköiden valvontaa. Samalla sitoumusten kerrottiin edesauttavan kattojärjestöä muissa sääntöihin liittyvissä asioissa sekä tutkimuksessa, joka liittyy päästöihin ja ympäristöystävällisiin polttoaineisiin.
Tiedotteen sävy ja sisältö olivat kuitenkin hämmentäviä: FIA ei suoraan sanonut, että Ferrari olisi rikkonut sääntöjä, ei myöskään sitä, että voimayksikkö olisi ollut sääntöjen mukainen.
Asiassa oli kuitenkin jotain sovittavaa, ja näin Ferrari velvoitettiin niin sanottuun yhdyskuntapalvelukseen.
Ei ihme, että asiantuntijat ja Ferrarin kilpailijat olivat ihmeissään. Ja ihmetystä oli ollut ilmassa jo aiemminkin.
Tehot katosivat
Muut F1-tallit epäilivät viime kaudella, että Ferrari olisi onnistunut kierrättämään polttoainetta ohi sensorin, jolla FIA mittaa polttoaineen virtausta moottorissa. Tallit pyysivät FIAlta selvennystä asiaan, mutta kukaan ei tehnyt protestia. Epäilykset olivat esillä erityisesti kauden loppupuolella, kun Ferrari-kuljettajat saavuttivat kuusi paalupaikkaa putkeen.
Kauden kolmanneksi viimeisen osakilpailun alla FIA julkaisi sääntöihin liittyvän teknisen täsmennyksen, ja Ferrarin ylivertainen vauhti katosi kuin taikaiskusta.
Kaudelle 2020 autoihin on asennettu yhden sijaan kaksi sensoria, jotka mittaavat polttoaineen virtausta.
Ferrarin vauhti on yhä kateissa.