Kimi Räikkösen edustama Alfa Romeo esitteli tiistaina kauden 2021 F1-autonsa, Alfa Romeo C41:n, joka on ulkoisesti hyvin samanlainen kuin edeltäjänsä C39.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen tallikaveri seuraa F1-tähden esimerkkiä – vedonlyönnillä näyttävät seuraukset
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen uusi F1-auto julki – asiantuntija avaa suurimmat muutokset
Räikköselle, 41, uuden auton esittelyssä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, sillä kausi 2021 on hänelle jo F1-uran 19:s. Kaiken kokenut suomalainen kuitenkin myöntää, että ajohalut ovat vähitellen heräilemässä.
– Ei tämä fiilis varmaan ihan sama ole kuin 2001, mutta ihan kiva on päästä taas ajamaan pitkästä aikaa. Sen takia tätä tehdään, ja se on ihan mukavaa. Toivottavasti saisimme parannettua viime vuodesta, että pystyisimme taistelemaan useammin pisteille.
Kauden 2021 autot ovat suurelta osin samanlaisia kuin viime vuonna, sillä suurta sääntöuudistusta lykättiin koronakriisin vuoksi vuodella eteenpäin. Merkittävin kaikkia autoja koskeva muutos liittyy lattiaan, jota on yksinkertaistettu ja pienennetty tälle vuodelle.
Alfa Romeo teki näkyvän muutoksen myös autonsa nokkaan, joka on nyt aiempaa kapeampi. Muutos on sikäli merkittävä, että se on askel poispäin moottoritoimittaja Ferrarista ja kohti Mercedestä.
Kapeammalla nokalla ja myös etusiipeen tehdyillä muutoksilla Alfa Romeo haluaa vähentää auton etupään ilmanvastusta. Kaikki tallit yrittävät kehittää autojensa aerodynaamista tehokkuutta, sillä edellä mainitut lattiaan tehdyt yksinkertaistukset vähentävät downforcea.
– Ei sillä oikeastaan väliä, miltä auto näyttää, kunhan se vain olisi riittävän nopea. Sehän se on pääasia, mutta se selviää jonkun viikon päästä. Kaikilla on ollut taistelua saada mahdollisimman paljon (menetettyä pitoa) takaisin. Vaikea sanoa, mitä kukakin on löytänyt ja miten lähelle pääsee viimevuotista, Räikkönen sanoo muutoksista.
Talleilla on kauteen lähdettäessä huomattavasti pahemmin laput silmillä kuin vaikkapa vuosi sitten. Testejä ajetaan tänä vuonna vain kolmena päivänä, mikä on huomattavan paljon vähemmän kuin viime vuoden kuusi päivää tai sitä ennen käytössä olleet kahdeksan päivää.
– Jos ei mitään ongelmia ole, se voi olla ihan hyväkin. Mutta jos on pieniäkin ongelmia, ettei pysty varikkopilttuussa korjaamaan jotain, ne tunnit ja päivät hukkuvat aika nopeasti siihen. Täytyy saada lyhyeen aikaan tehtyä oikeita asioita ja kokeiltua, mutta silti ajettua riittävästi kierroksia.
– Varmasti ihan haastavaa tulee olemaan, mutta se on kaikille sama. 1,5 päivää per kuljettaja, ei se hirveästi ole.
Omaa kisakuntoaan Räikkönen on saanut hioa rauhassa, vaikka koronakriisi kurittaa maailmaa edelleen ja elämä on eri puolilla hyvinkin rajoitettua. Monet Monacossa asuvat kuljettajat ovat joutuneet treenaamaan omalla parvekkeellaan, mutta Sveitsissä asuva Räikkönen on päässyt helpommalla.
– Koronatilanne ei ole vaikuttanut. Ei se ole sen erikoisempi kuin viime vuonna, joten ei se ole yhtään muuttanut kauteen valmistautumista. Aika saman kaavan mukaan on menty. Onneksi Sveitsissä on ulkoilmaa ja metsiä tarjolla enemmän kuin Monacossa, niin pystyy touhuamaan aika vapaasti.