Alfa Romeon Kimi Räikkönen teki perjantaina Belgian Span radalla harvinaislaatuisen virheen. Räikkönen rysäytti kapealla varikkosuoralla seinään ensimmäisten vapaiden harjoitusten yhteydessä. Alfa Romeon pomo Frederic Vasseur avasi jälkikäteen tapauksen taustoja.
Räikkönen joutui seuraamaan tovin ajan harjoituksia sivusta kolarin takia. Suomalaiskuski palasi vielä radalle harjoitusten loppuhetkillä.
Joskin rikkoontuneella autolla.
– Se ei ollut iso kolari, mutta auton lattia otti osumaa, Vasseur kertoi.
– Emme pystyneet korjaamaan sitä harjoitusten aikana.
Vasseurin mukaan taustalla oli valmistautumistyötä sunnuntain kisaa varten.
– Varikkopysähdysten aikana puhutaan ratkaisevista kymmenyksistä. Se koskee pysähdyksen lisäksi sitä, miten tulee varikolle ja lähtee taas liikkeelle.
– Yksi juttu on se, että pystyy saapumaan varikolla optimaalisella tavalla. Se ei kisassa toistu kuitenkaan kuin kerran tai kaksi, Vasseur sanoi.
Ennen kolaria Räikkönen pyörähti Belgian Span radan ensimmäisessä mutkassa. Suomalainen ei meinannut saada kunnon tuntumaa rataan, joka oli vielä osittain märkä session alkuhetkillä.
Alfa Romeo sai korjattua Räikkösen auton toiseen harjoitussessioon. Tuolloin suomalainen oli 14. nopein.