F1-sarjan ympärillä on pyörinyt oma keskustelu siitä, että mihin suuntaan lajin sääntöjä pitäisi viedä. Muun muassa Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton tyrmäsivät suorilta käsin idean, jossa nykyisen kisaviikonlopun rakennetta muokattaisiin. Kimi Räikkönen sen sijaan löi oman ehdotelman pöytään.
MAINOS
C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.
Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
F1:n oikeudet omistava Liberty Media on tutkaillut eri vaihtoehtoja, joilla kisaviikonloppuihin voitaisiin tuoda lisää mielenkiintoa.
Yksi idea on ollut se, että lauantain aika-ajojen sijaan ajettaisiin lyhyempi sprinttikilpailu, johon lähtöjärjestys määräytyisi MM-pistetilanteen mukaan. Tätä seuraisi sunnuntain pitkä kisa, johon lähdettäisiin lauantain kisan tulosten perusteella käännetyssä järjestyksessä.
Idea ei miellytä muun muassa Vetteliä ja Hamiltonia, jotka kommentoivat asiaa Singaporen GP:n viikonlopun yhteydessä.
LUE LISÄÄ: F1-sarjaan kaavaillaan rajua sääntömuutosta – tähtikuskit raivostuivat: ”Ihan hevonpaskaa”
Ehdotelma ja potentiaaliset muutokset nostettiin esille myös Venäjän GP:n alla. Lehdistötilaisuudessa Alfa Romeon suomalaiskuskilta Räikköseltä kysyttiin, että tykkääkö hän nykyisestä aika-ajojen kolmen eri session systeemistä?
– Kyllä, mutta jos muuttaisin sitä, niin palaisin siihen, mitä se oli silloin kun aloitin F1-urani, Räikkönen sanoi, jatkaen:
– Tunnin sessio, kolme rengassettiä ja 12 kierrosta, jotka saa ajaa silloin kuin haluaa. Vuosien varrella siihen liittyvä toteutus on vaihdellut, enkä tiedä, että ovatko lähtöjärjestykset muuttuneet hirveästi erinäköisten systeemien myötä, Räikkönen pohti.
Räikkösen mainitsema aika-ajosysteemi oli käytössä F1:ssä vuosina 1996-2002. Räikkönen debytoi sarjassa vuonna 2001.
Kyseisen ratkaisun ongelma liittyi siihen, että eri kuljettajat halusivat ajaa kierrokset aivan aika-ajotunnin loppupäässä, jolloin rataolosuhteet olivat parhaat mahdolliset. Tämä tiesi sitä, että aika-ajoihin tuli pahoja hiljaisia hetkiä.
Näistä on päästy eroon nykyisellä, hyvin erilaisella systeemillä, jossa ajetaan kolme eri osiota. Ensimmäisessä sessiossa mukana ovat kaikki kuljettajat, toisessa 15 parasta ja huipennuksessa 10 parasta.