Mercedeksen ylivoima. Asia, jonka takia F1:ssä on jo tehty ja yritetään tehdä muutoksia. Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi jo talleilta erilaisten moottorikarttojen käytön. Tämä liike oli osoitettu enemmän kuin suoraan Mercedestä kohtaan. Mutta nyt saksalaistallin sisältä ilmenee varsin raju uudistusidea.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Venäjän GP suorana 25.-27.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55, 2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Siitä vastaa Mercedeksen tekninen johtaja, tallin kakkospomo James Allison.
Allison osallistui Mercedeksen ”kysy minulta mitä vain” -tuokioon, jossa häneltä tiedusteltiin sitä, että mitä hän muuttaisi F1:ssä, jotta lajiin saataisiin lisää mielenkiintoarvoa?
Allisonin mukaan hän ei koskisi niinkään teknisiin rajoituksiin, koska niiden avulla autoista pyritään tekemään mahdollisimman turvallisia.
– Kilpapuoli on aivan toinen juttu, Allison totesi.
– Tekisin siellä yhden muutoksen.
Allison myöntää heti alkuun, ettei hänen ideansa saisi kovinkaan lämmintä vastaanottoa – ainakaan Mercedeksen sisältä.
– Kaikki ympärilläni olevat ihmiset vihaisivat minua. Tiedän, että Toto (Wolff, Mercedeksen tallipäällikkö) ei todellakaan kannattaisi tätä, mutta voisimme luopua kokonaan sinisistä lipuista!
F1:ssä ja muissa kilpa-autosarjoissa sinisiä lippuja heilutetaan tilanteissa, joissa kuljettaja on ohittamassa kierroksella hitaamman kuskin. Sinisten lippujen myötä hitaamman kuljettajan on tehtävä tilaa hänen takanaan tulevalle nopeammalle kuljettajalle.
– Tuo olisi aivan painajainen kärkitalleille, koska jos kierroksella hitaammat eivät tekisikään tilaa, heidän kanssaan joutuisi kovaan taisteluun. Se taas loisi kisoihin aivan uuden, mielenkiintoisen kulman, Allison pohtii, jatkaen:
– Tuo tarkoittaisi sitä, että tallien pitäisi luoda ikään kuin liittoumia toisten tallien kanssa. Silloin pitäisi jännittää niiden kohdalla, jotka eivät ole liittoumissa mukana. Se taas loisi poliittisesti mielenkiintoisen lisän kisoihin.
– Muutos olisi meille, Mercedekselle, katastrofaalinen, mutta itse lajille se voisi olla pitkässä juoksussa erittäin kutkuttava lisä, Allison heitti.
F1:ssä isoin sääntömuutoskeskustelu on kohdistunut niin sanottuihin käänteisen järjestyksen kisoihin. Näissä kilpailussa lähtöjärjestys käännettäisiin joko edellisen kisan tai MM-sarjan taulukon myötä toisin päin. Ehdotus hylättiin jo kertaalleen, kun Mercedes vastusti sitä.