Kimi Räikkösen nousu F1-sarjaan siihenastisen historian kokemattomimpana kuljettaja oli iso puheenaihe vuoden 2000 joulukuussa. Nuorta suomalaista pidettiin jopa turvallisuusriskinä sarjalle.
LUE MYÖS: Melkoista menoa – Kimi Räikkösen Robin-poika antoi menopelilleen kyytiä koti-Suomessa
Sauber-tallin ja Räikkösen manageritiimin päättäväinen lobbaus tuotti lopulta tulosta, kun Kansainvälinen autoliitto FIA hyväksyi 21-vuotiaan Räikkösen superlisenssin Monacossa käymässään kokouksessa.
Esimerkiksi FIA:n puheenjohtaja Max Mosley piti Räikköstä tätä ennen jopa turvallisuusriskinä. Sen sijaan Mika Häkkisen isä Harri Häkkinen tiesi jo hyvin, millaisesta kyvystä oli kyse.
– Ottakaa huomioon, että Kimi on alkanut ajamaan autoa varmaan jo 6-7-vuotiaana. Nämä vanhat miehet, jotka ajavat autoa, aloittivat vasta 14-15-vuotiaina. Mikä praktiikka Kimillä on takana, Harri Häkkinen muistutti Tulosruudun haastattelussa joulukuussa 2000.
Räikköselle tieto superlisenssin saamisesta seuraavalle kaudelle tuli kesken Jerezin F1-testien. Hän kommentoi päätöstä tuoreeltaan Tulosruudun puhelinhaastattelussa.
– Ei ole mitään valittamista siitä. Aika vapautunut fiilis, sanaili hotellihuoneestaan tavoitettu Räikkönen.
Näin Tulosruutu uutisoi Kimi Räikkösen F1-superlisenssin varmistumisesta joulukuussa 2000:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.