Kimi Räikkönen raivasi tiensä Formula ykkösiin poikkeuksellisen vähäisellä kokemuksella kilpa-autoista. Häikäisevistä F1-testeistä huolimatta tarvittiin taivuttelua, jotta tietyt tahot saatiin suostusteltua Räikköselle myönnettävän superlisenssin kannalle.
LUE MYÖS: Kimi Räikköselle lyötiin houkutteleva tarjous – ”Valinta on sinun, Kimi”
LUE MYÖS: Ei siinä kauan kestänyt – Kimi Räikköselle tarjottiin heti mielenkiintoista mahdollisuutta
Räikkönen ja hänen taustajoukkonsa olivat loppuvuodesta 2000 erikoisessa tilanteessa. Mediassa olleiden tietojen mukaan sopimus Sauberin kanssa oli jo allekirjoitettu, mutta paikka kauden 2001 lähtöruudukossa oli epävarma ilman superlisenssiä.
Yhtenä kovimpana kantona kaskessa oli FIAn silloinen puheenjohtaja Max Mosley, joka oli vahvasti sitä mieltä, että Räikkösen pitäisi ajaa ensin F3- tai F3000-luokassa ennen kuin voisi siirtyä ykkösiin. Suora harppaus Formula Renault'sta Formula ykkösiin oli täysin ennenkuulumatonta.
Mosleyn näkemyksen jakoivat myös jotkut F1-tallipäälliköt, mutta Räikköselläkin oli omat puolestapuhujansa. Yksi heistä oli Michael Schumacher, joka oli pannut nuoren suomalaisen taidot merkille jo tämän ensimmäisessä F1-testissä Mugellossa.
Suomesta käsin Räikköstä tuki autourheilun kansallinen lajiliitto, AKK. Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen on jakanut nyt Räikkösen lopetusuutisen jälkeen Twitter-tilillään kuvan 20 vuoden takaisesta kirjeestä, jossa Kari O. Sohlberg ja Jarmo Mahonen vetoavat Mosleyyn.
– Nuoresta iästä ja vähäisestä F1-kokemuksesta huolimatta herra Räikkönen on osoittanut olevansa rauhallinen ja harkitseva kuljettaja, ja me uskomme vahvasti hänen olevan yksi F1-sarjan tulevista supertähdistä, kirjeessä todettiin.
Räikkösen superlisenssistä äänestettiin lopulta FIAn moottoriurheiluneuvostossa, ja Mosley oli siellä ainoa, joka oli superlisenssiä vastaan. Tosin ei hänkään varsinaisesti Räikkösen ajotaitoja epäillyt, hän vain halusi pelattavan sääntökirjojen ja käytäntöjen mukaisesti.
– Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö hän olisi erittäin hyvä kuljettaja. Hän on ajanut F1-autolla noin 4 000 kilometriä ennen ensimmäistä GP-viikonloppua. Uskon, että hän tekee hyvää työtä, ja luotan siihen, että hän ajaa paitsi turvallisesti myös menestyksekkäästi.
Räikkösen superlisenssi oli kauden 2001 ensimmäisissä osakilpailuissa ehdollinen, mutta tämä unohtui nopeasti, kun hän ylsi pisteille heti ensimmäisessä F1-kisassaan oltuaan Australian GP:ssä kuudes.
Sohlbergin ja Mahosen ennustus tulevasta supertähteydestäkin toteutui varsin nopeasti.