Kimi Räikkösen ja hänen edustamansa Alfa Romeon otteet F1-sarjassa ovat olleet viime aikoina heikkoja, mutta suomalaiskuljettaja on pitänyt vaikeuksien keskellä tiiminsä puolta. Esimerkiksi Ferrarin Charles Leclerc voisi imeä tästä oppia, näkee C Moren selostaja Niki Juusela.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Japanin GP suorana 11.-13.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 3.55, 2. harjoitukset klo 7.55
La: 3. harjoitukset klo 5.55, aika-ajot klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 8.00
Su: Japanin GP klo 8.05, ennakkotunnelmat klo 7.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Räikkösen ja Alfa Romeon kausi on kääntynyt alavireiseksi kesätauon jälkeen. Suomalaistähti oli yksi alkukauden säväyttäjistä keräämällä peräti 31 MM-pistettä tasaisen varmoilla suorituksillaan.
Kesäloman jälkeen Räikkösen paras sijoitus neljässä ajetussa kisassa on 13:s. Singaporessa hän keskeytti törmäyksessä Daniil Kvjatin kanssa.
– Erittäin heikkoa tekemistä Alfalta ja Kimiltä, Juusela aloittaa arvion kesätauon jälkeisestä ajasta MTV Uutiset Livessä.
– Räikköselle tuli varaslähtö Sotshissa, Singaporessa hän ei pystynyt pitämään rengassettiä elossa turva-auton takana ja hävisi käytännössä kilpailun siihen. Tiimi on ottanut vääriä renkaita, aika-ajoissa todella huonoja suorituksia, Juusela luettelee.
LUE MYÖS: Kimi, mitä sieltä suusta pääsi? Räikkösen ärähtelyt tähdittävät F1-sarjan kokoamia tiimiradiohelmiä
Juusela arvelee, että Räikkösen ongelmat saattavat johtua siitä, että hän joutuu puristamaan jatkuvasti auton suorituskyvyn ylärajoilla. Tämä vähentää luottamusta siihen, että normaalisuoritus riittää.
– Tilanne ei ole helppo, sillä Alfan aaltoliike on ollut merkillistä.
Räikkönen on kokeneena maailmanmestarikuskina huipputärkeä osa Alfa Romeon kehitystyötä. Juusela huomauttaa, että tie kulkee myös toiseen suuntaan.
– Se näkyy heti tiimin suoritustasossa ja yleisessä ilmapiirissä, jos kärkikuljettajalla tulee pudotus suoritustasossa. Siellä aletaan pohtia omia metodeja, että onko tämä sittenkään se oikea tapa ja tie, jota kuljetaan.
LUE MYÖS: Ferrarilla räjähdysherkkä tilanne, Niki Juusela vaatii haparoivaa F1-tallia heräämään – "Mitä hävittävää heillä on?"
Räikkönen on kuitenkin osoittanut näissä tilanteissa johtajan taitonsa. Hän ei ole koskaan hiiskunut tallin sisäisistä asioista, vaikka oma ajaminen olisikin kärsinyt. Hän on tavallaan ollut kilpi tallin ja julkisen keskustelun välillä.
– Se onkin mahtavan tiimipelaajan merkki, mistä Charles Leclerc Ferrarilla voisi oppia. Tiimin sisäisiä juttuja ja sitä likapyykkiä ei aleta julkisesta käydä läpi, Juusela toteaa viitaten esimerkiksi Leclercin avautumiseen Ferrarin taktiikasta Sotshissa.
– Jos auto ei toimikaan ihan oletetulla tavalla ja Kimillä on vaikeuksia, hän ei niistä kerro julkisesti. On kuvaavaa pienemmälle tallille, että kausi ei ole pelkkää korkealentoa, vaan suhdanteita tulee, F1-selostushommiin tulevana viikonloppuna palaava Juusela summaa.