F1-sarjan ikänestorin Kimi Räikkösen motivaatio on totisesti koetuksella, kun suomalaistähden Alfa Romeo -auto vaikuttaisi olevan sarjan heikoin, arvioi C Moren selostaja Niki Juusela.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Keskeytys, 11:s, 15:s ja 17:s. Siinä ovat Kimi Räikkösen tulokset tämän F1-kauden neljästä ajetusta kilpailusta.
Koronapandemia on lyhentänyt kautta ajallisesti ja kisamäärällisesti, mutta lokakuussa 41 vuotta täyttävän Räikkösen sesongista on tästä huolimatta tulossa tuskallisen pitkä.
Kun Räikkönen siirtyi Alfa Romeolle kaudeksi 2019, hänen ei odotettu taistelevan palkintosijoista. Viime vuosi toi parhaimmillaan 4. tilan Brasiliassa, minkä lisäksi hän saalisti kahdeksan muuta pistesijaa – näistä neljä peräjälkeen heti kauden alkuun.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen Minttu-vaimo kaivoi todellisen arkistojen aarteen – Jäämiehen unohdettu kuvaussessio repeilyttää
Tähän verrattuna viime viikonlopun Silverstonen kisa oli synkkä pohjakosketus Räikköselle ja Alfa Romeolle. Suomalaistähti oli maaliintulleista viimeinen eli 17:s.
– Alfa Romeon tilanne on tällä hetkellä todella huono. Kun Williamsin Nicholas Latifi tulee ohi Räikkösestä, niin en tiedä, mistä hän enää ammentaa motivaation loppukauteen, Niki Juusela mietiskeli MTV Uutiset Livessä tiistaina.
– Kaikki suomalaiset toivovat, että Kimi jatkaisi formula ykkösissä. Hän kuuluu sinne, ja on pian eniten kisoja F1-historiassa ajanut kuljettaja. Mutta kuvittele itsesi tilanteeseen: muille annetaan Pentium ja sinulla on 486, jolla pitäisi tehdä töitä. Ei se kovin herkullinen tilanne ole. Muut saavat värikuvaa ja sinun pitää tyytyä mustavalkoiseen, Juusela heittää.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Yksi Alfa Romeon ongelmista on Ferrarin moottori, josta puuttuu selvästi potkua. Mutta myös auton kehitystyössä on tehty virheitä, eikä koronapandemian aiheuttama talouskurimus varmastikaan auta tilannetta.
– Kimillä on nyt hitain auto radalla, taka-akselissa ei ole mitään pitoa, eikä ole vauhtia edes aika-ajoissa, Juusela listaa.
LUE MYÖS: Britannian GP:n topit ja flopit: Kimi Räikkösen selkkaus kertoi paljon – mitä ihmettä Ferrarilla tapahtuu?
Kaiken huippu oli tallin ja Räikkösen välinen tiimiradiokeskustelu sunnuntain kisassa. Suomalainen räyhäsi kisainsinöörilleen tökeröstä viestinnästä.
– Niin, vielä tällaisia sekaannuksia kisan läpiviennissä. Aika vaikea on hopeareunusta Alfa Romeon suorituksista löytää, Juusela summaa.