Osasyy sille, etteivät kaikki F1-kuskit ole tulleet toimeen tallipomo Peter Sauberin kanssa, saattaa johtua hänen vajavaisesta kielitaidostaan, uskoo sveitsiläistallissa ennen Kimi Räikköstä kisannut Jyrki Järvilehto.
LUE MYÖS: JJ Lehdosta Kimi Räikköseen – Sauberin autotalliprojektista kasvoi F1:n menestystarina
Räikkönen palaa alkavalla kaudella Sauberille aloitettuaan siellä uransa vuonna 2001. Nykyään 75-vuotias tallin perustaja Peter Sauber on kuitenkin jo vetäytynyt taustalle päivittäisestä toiminnasta.
JJ Lehto ajoi Sauberilla jo tiimin ensimmäisellä F1-kaudella vuonna 1993. Yhteistyö jatkui vielä seuraavan kauden kahden kisan verran. Tiimissä on ajanut myös Mika Salo, joka on kertonut, ettei tullut yhden vuoden visiitillään juurikaan toimeen herra Sauberin kanssa.
Järvilehdon mukaan yksi syy tähän saattoi olla kommunikaatio-ongelmissa, joita tiimipomolla oli niiden kanssa, jotka eivät puhuneet saksaa.
– Uskon, että Peterin kanssa oli silloin ihan ensimmäisellä kaudella 1993 se, että hänellähän ei ollut hirveän hyvä englannin kieli, Järvilehto kertoi MTV Urheilulle joulukuussa.
– Se oli varmasti hyvin paljon sellainen este siihen, että kuinka lähelle häntä pääsi ihmisenä. Siinä tuli monesti väärinymmärryksiäkin, mutta uskoisin, että Peterinkin englanti on kehittynyt aika paljon. Olen nähnyt häntä vuosien varrella muutamia kertoja.
Tallipomot erikoisia ihmisiä
Sauber-tallin tarina alkoi 1970-luvulla perustajansa autotallista Sveitsin Hinwilissä. Moottoriurheilu oli tuolloin yhä kiellettyä Sveitsissä, jossa kilpailujen järjestäminen oli ollut kiellettyä vuoden 1955 Le Mansin tuhoisan onnettomuuden jälkeen.
Sauberin intohimo autourheilua kohtaan voitti kuitenkin kaikki esteet. 1980-luvun vaihteessa yhtiö alkoi valmistaa Lola-tallin F1-autoja, ja vuosikymmenen puolivälissä Mercedes-yhteistyö alkoi viedä toimintaa toden teolla eteenpäin.
Järvilehto sai kunnian ajaa tiimille sen ensimmäiset MM-pisteet heti avauskisassa Etelä-Afrikassa, jossa suomalaiskuski sijoittui kuudenneksi. Hänen mukaansa realismilla ja järkevältä näyttävillä valinnoilla on hyvin vähän tekemistä tallin omistamisen kanssa.
– Tiimin omistajat ovat aina erikoisia ihmisiä. Ei ole yhtään normaalia tiimin omistajaa. Sinulla pitää olla sellainen oma polte, näkemys ja oma tapa vetää tiimiä, hän sanoo.
Hurja taloudellinen vastuu vaikuttaa ilmapiiriin
Myös kovat taloudelliset paineet ovat jatkuvasti läsnä, joten päälliköt ovat harvoin mukavimpia ihmisiä tiimissä. Tämän allekirjoittavat varmasti monet yksityistallien omistajat Eddie Jordanista Alain Prostiin.
– Silloin, kun olet ihan siinä ylimmässä johdossa ja tiedät kaiken, mitä tiimissä tapahtuu – meneekö hyvin vai huonosti, paljonko on rahaa käytettävissä, onko tappiota tulossa kovasti – niin se tietysti muokkaa ihmistä tosi paljon, ja sinulla on pirun kovat paineet siinä, Järvilehto tietää.
– Sinulla on kuitenkin töissä paljon ihmisiä, joille maksat palkkaa, ja sinun täytyy pitää heistä hyvää huolta. Se asema on tosi kova ja vaikea. Jotkut kuskit pääsevät aina paremmin sisään jonkun tiimipäällikön kanssa ja se on tosi tärkeää, että puhutaan samaa kieltä.