Kimi Räikkösen ympärillä käynyt kuhina ja tallin vahvistuneet taustatukijat ovat nostaneet Sauberin odotuksia tulevaan F1-kauteen. Sveitsiläistiimin pieteettiset toimintatavat tunteva Jyrki Järvilehto uskoo tallin käyttävän rahansa jälleen oikein.
Videolla lisää Jyrki Järvilehdon ajatuksia suomalaisten F1-kaudesta sekä ensi vuoden kartingin MM-kisoista Alahärmässä.
LUE MYÖS: JJ Lehto kuittaa Valtteri Bottakselle kovan luokan ralliautosta: ”Toivottavasti lumilapio on samaa luokkaa”
JJ Lehto kilpaili Sauberilla heti sen debyyttivuonna 1993 ja onnistui tuomaan tiimille pisteet jo ensimmäisessä kisassa Etelä-Afrikassa. Yhteistyö jäi tuolloin varsin lyhyeksi, mutta Kimi Räikkösen palatessa talliin 18 vuotta myöhemmin, Järvilehto tunnistaa perinteikkäästä tiimistä yhä tuttuja kasvoja.
– On siellä vielä tuttuja tiimipäälliköitäkin. Voi olla jopa muutamia mekaanikkojakin, Järvilehto toteaa.
Räikkönen jatkoi suomalaiskuljettajien yhteyttä Sauberin kanssa aloitettuaan F1-uransa tallista vuonna 2001. Sitä ennen samoissa väreissä olivat ajaneet myös Järvilehto ja Mika Salo.
– Varmaan kiva hyppäys palata takaisin tiimiin, josta olet aloittanut formula ykkösissä, Järvilehto kommentoi Kimin paluuta.
– Sauber on kuitenkin aina ollut sellainen hiton hyvin toimiva keskitason tiimi, ja mitä nyt tuossa on kuunnellut sitä, että kuinka paljon heillä on taustalla sellaisia ihmisiä, joilla on erittäin paljon rahaa, niin siellä on hyvät mahdollisuudet tehdä kaikkea hyvää pienemmällä tiimillä, hän ennustaa.
Sveitsiläistä laatua ammattiylpeydellä
Rahaa on tullut lisää Räikkösen myötä ja jo sitä ennen Ferrarin alettua panostaa asiakastiimiinsä Alfa Romeo -brändinsä kautta. Muutaman huonon vuoden jälkeen talli on palannut taas perusosaamisalueelleen. Ja työstä voidaan taas odottaa myös tuloksia.
– Sveitsiläiset tietäen: tosi tarkkaa, hyvää työtä. Sauber on aina ollut siinä hyvä, että he ovat satsanneet käytettävissä olevat rahansa oikealla tavalla. Aina on tehty hyvää tuulitunnelia ja taustatyötä sille, että tiimi menestyy. Tiimiä on tehty aina ammattimaisella otteella, JJ kehuu.
– Heillä on ollut hyvä tuulitunneli siellä jo pitkään, ja tehdas on toimiva ja siisti. Sveitsiläiset tekevät sen aina ylpeydellä.
Kimiltä puuttuu poliittinen paine ja pakkosuoriutuminen
Järvilehdon mukaan ensi kauden menestyksen sanelee kuitenkin se, miten hyvin Sauber on onnistunut jo ennen Räikkösen tuloa aloitetussa uuden autonsa rakentamisessa ja oikeiden ihmisten osoittamisesta oikeisiin tehtäviin.
– Siinä on tietysti monta pientä tekijää, jotka vaikuttavat paljon siihen, millainen ensi kausi tulee olemaan.
– Mutta varmaan nautinnollisuuden puolesta se on paljon mukavampaa, koska ison tiimin poliittinen paine ja pakkosuoriutuminen ovat poissa siitä, Järvilehto viittaa Räikkösen lähtöön Ferrarilta.
Kärkitaisteluun Sauberilla ei silti hypätä. Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin takana käydään kuitenkin tiukkaa taistelua, jossa muutokset voivat olla nopeitakin.
– Siellä voi taas yksi tiimi tehdä tosi hyvän nousun. Ensi vuodeksi tulee tietysti taas vähän säätömuutoksia autoihin, kun aerodynamiikka muuttuu.
– Moottoripuoleltahan he ovat hyvissä asemissa. Se on nyt vain siitä kiinni, että heillä on hyvä ryhmä ihmisiä, jotka voivat rakentaa hyvän auton hyvän moottorin ympärille, Järvilehto ennakoi.