Kimi Räikkösen tulokset Nürburgringin F1-kisassa ovat hämmentävän synkät. Alfa Romeon suomalaiskonkari on keskeyttänyt saksalaisradalla useammin kuin hän on päässyt kisassa maaliin.
LUE MYÖS: "Mick Schumacher on kopio isästään" – Kimi Räikkönen on jo tutustunut F1-legendan poikaan, josta saattaa tulla vielä hänen tallikaverinsa
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen tallikaverina piikikkäästi käyttäytyneeltä F1-kuskilta yllättävä tunnustus: "Vietin todella hyvän ajan Kimin kanssa"
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Eifelin GP suorana 9.-11.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Eifelin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Saksan luoteisosassa sijaitsevalla radalla on ajettu Kimi Räikkösen F1-uran aikana yhteensä yhdeksän kertaa, viimeksi vuonna 2013, jolloin suomalaiskuski oli Lotuksellaan toinen.
Vaikka tuoreessa haastattelussa Räikkönen kuvailikin rataa itselleen mieluisaksi, seitsemän vuoden takainen sijoitus on poikkeus hänen uransa varrella.
Yhdeksästä osakilpailusta saksalaisradalla Räikkönen on keskeyttänyt peräti viidesti.
Kimi Räikkösen tulokset Nürburgringillä:
2001: 10. sija
2002: 3. sija
2003: keskeytys
2004: keskeytys
2005: keskeytys
2006: 4. sija
2007: keskeytys
2009: keskeytys
2013: 2. sija
Keskeytyksistä kenties dramaattisin nähtiin vuoden 2005 osakilpailussa, kun McLarenilla ajanut Räikkönen taisteli tiukasti voitosta Renault’n Fernando Alonson kanssa.
Räikkösen silloinen luottomekaanikko Marc Priestley muistelee, miten suomalainen jäi voitosta lopulta vain muutaman mutkan päähän.
– Aivan viimeisillä hetkillä, se kaikki hajosi osiin – kirjaimellisesti, Priestley kertaa Youtube-kanavallaan.
Räikkösen kisaa torpedoi etupyörän lukittautuminen jarrutuksessa heti ensimmäisellä kierroksella, minkä vuoksi hän joutui ajamaan käytännössä läpi kisan kulmikkaalla eturenkaalla.
Kaudella 2005 renkaidenvaihto kesken kisan tehtiin ainoastaan erityistapauksissa, kuten sateen yllättäessä.
– Kimi jatkoi taistelua ja Fernandon pitämistä takanaan, vaikka kaikki tiesivät, että vaurioitunut rengas aiheutti merkittäviä ongelmia muualla autossa, Priestley lukee kirjastaan The Mechanic.
Renkaan "flatspot" eli jarrutuksen aiheuttama tasainen kohta rasitti autoa jatkuvasti pomppivan kyydin vuoksi mutta aiheutti myös Räikköselle fyysisiä ongelmia, joista hän raportoi Priestleyn mukaan talliradiossa.
– "Tärinä sumentaa näkökykyäni!"
"Me jatkamme ajamista"
Kisan aikana paniikki alkoi vallata McLarenin johtoa ja mekaanikkoja. Myös yhteys tallin tehtaalle Wokingiin oli luotu kisan aikana, kun auton kestokykyä pyrittiin arvioimaan.
Pitäisikö renkaidenvaihtoa yrittää perustella kisatuomaristolle turvallisuustoimenpiteenä? Olisiko parempi vain keskeyttää koko kisa? Yksi vaihtoehto oli pelata upporikasta ja rutiköyhää, sillä Räikkönen pysyi kaikesta huolimatta sitkeästi kisan kärjessä.
– Lopulta meidän piti antaa Kimin päättää, mitä hänen mielestä pitäisi tehdä. "Me jatkamme ajamista", Kimi kuittasi talliradioon päättäväisenä, Priestley muistelee.
– Jotenkin hän onnistui pitämään kiinni johdostaan ja pitämään Alonson selvästi takanaan loistavalla ajamisellaan, vaikka tärinä tuli jatkuvasti kovemmaksi ja näkyvämmäksi. Nyt tarvitsimme vain, että Kimi jatkaa maaliviivalle asti. Enää yksi kierros lisää.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen puhuu pitkän uransa ratkaisevasta käänteestä: "Ilman sitä en varmasti olisi tänään täällä"
Sitten se tapahtui. Ennen viimeisen kierroksen ensimmäistä mutkaa vasemman eturenkaan ripustus petti, ja auto syöksyi kovassa vauhdissa soralle.
– Katselin kauhulla, miten auto spinnasi hiekalle enää kolmipyöräisenä. Olin valtavan pettynyt. En voinut uskoa sitä, Priestley kuvailee.
– Kimin auton etuosa oli juuri se osa autosta, joka oli minun vastuullani. Ja nyt näin etujousituksen hajoavan osiin silmieni edessä uskomattoman kovassa vauhdissa.
Priestley alkoi välittömän itsensä kyseenalaistamisen Räikkösen keskeytyksen jälkeen. Hän pohti, saattoiko se johtua jostain virheestä, jonka hän oli tehnyt.
– Jokainen talli oli tuohon aikaan tupakkayhtiön sponsoroima. Saimme niin paljon savukkeita, että emme tienneet, mitä tehdä niillä. Minä sauhuttelin vain satunnaisesti, mutta sen kisan jälkeen poltin luultavasti viisi savuketta putkeen.
– Jos keskeytys johtui minun virheestäni, koko maailma saisi tietää siitä. Miten saattaisin mennä takaisin pilttuuseen kohtaamaan kollegani. Miten voisin kohdata Kimin?
– Nämä asiat pyörivät päässäni, enkä pystynyt ajattelemaan mitään muuta.
Lopulta McLarenin päämekaanikko saapui Priestleyn luokse ja selitti, että tärinä oli ollut tallin datan mukaan niin äärimmäistä, ettei keskeytys ollut minkäänlainen yllätys.
Se toi mekaanikolle helpotuksen, mutta ei pyyhkäissyt pettymystä, jossa koko tallin henkilökunta märehti.
Räikkönen jäi vuonna 2005 mestaruudesta lopulta vain 22 pisteen päähän. Tittelin vei Renault’n Alonso.