Ferrari joutui muiden F1-tiimien tavoin tekemään kompromissin Monacon GP:ssä taktiikan ja iskukyvyn välillä, kertoo tallipäällikkö Maurizio Arrivabene.
Sebastian Vettel ajoi toiseksi ja Kimi Räikkönen neljänneksi Red Bullin Daniel Ricciardon voittamassa kisassa, joka kavensi Vettelin matkan MM-sarjan kärjessä olevaan Lewis Hamiltoniin 14 pisteeseen.
Vettel jahtasi Monacon kaduilla vahvasti aloittanutta Ricciardoa, joka alkoi jo ennen kisan puoltaväliä kärsiä pahasta moottoritehon katoamisesta. Räikköstä puolestaan yritettiin pelata Mercedes-kuski Hamiltonin ohi kolmoseksi, mutta kummassakin tehtävässä Ferrari jäi häviäjän rooliin.
Tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen mukaan GP:n luonne yhden pysähdyksen kisana vei valtaosassa kilpailua mahdollisuuden ohitusten yrittämiseen. Italialaispomo kertoo viikonlopun olleen vaikeampi heti alusta alkaen kuin vuosi sitten Ferrarin kaksoisvoittoon päättynyt kisa.
– Mutta kiitos koko tiimin yritykselle, auto kehittyi koko ajan paremmaksi, kunnes se kykeni ottamaan aika-ajoissa kakkossijan. Tällaisella radalla se ei kuitenkaan riittänyt parempaan kisatulokseen, Arrivabene toteaa Ferrarin nettisivuilla.
– Kuten muutkin, me valitsimme yhden pysähdyksen strategian, mikä tarkoitti, että jouduimme varjelemaan renkaita (varikkokäynnin jälkeen) toisella osuudella, jotta voimme säästää ne viimeisille kierroksille.
– Siinä vaiheessa kuitenkin virtuaalinen turva-auto tuli radalle, mikä tarkoitti sitä, ettei hyökkäämisen enää ollut mahdollisuutta, Arrivabene valitteli.
LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä tyly tuomio Monacon F1-kisasta: ”Turha edes yrittää ohi”
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisa sai käänteen viimeisten kymmenen kierroksen aikana, kun Charles Leclercin ja Brendon Hartleyn kolari pakotti kilpailunjohdon pudottamaan autojen vauhtia eli ottamaan niin sanotun virtuaalisen turva-auton radalle. Tuossa kohtaa Vettel oli jälleen saavuttanut Ricciardon ja Räikkönen Hamiltonin, mutta kuluneilla renkailla ohituksen yrittäminen oli mahdotonta.