Kimi Räikkönen oli yksi kolmesta kuskista, jotka onnistuivat viemään Britannian Silverstonen toisen F1-kisan läpi vain yhdellä varikkokäynnillä. Renkaat tuntuivat Alfa Romeo -kuskista hyviltä, mutta tärinä alkoi tehdä tilanteen liian jännittäväksi.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen teki uuden F1-ennätyksen
Räikkösen edellinen kisa viikkoa aiemmin Silverstonen radalla meni lopullisesti pilalle, kun hänen autonsa etusiipi irtosi, mikä levitti runsaasti hiilikuidun paloja radalle.
Nyt Räikkönen joutui aloittamaan epätoivoisen kamppailun pistesijoille nousemisesta viimeisestä ruudusta.
Kahden kisaviikonlopun välissä rengasvalmistaja Pirelli oli pehmentänyt tarjolla olevia seoksia ja korottanut ilmanpaineiden alarajoja, jotta tiimit renkaat eivät räjähtelisi tai tiimit lähtisi yrittämään uhkarohkeaa temppua yhdellä pysähdyksellä maaliin selviämiseksi.
Kolme kuskia kuitenkin yritti sitä onnistuneesti. Ferrarin Charles Leclerc onnistui pääsemään yhdellä stopilla neljänneksi, Renault’n Esteban Ocon oli kahdeksas ja Räikkönen pistesijojen ulkopuolella vasta 15:s. Jotain piti Alfa Romeon yrittää.
– No eipä siitä taas oikein mitään saatu. Yritettiin vähän eri tavalla tehdä kuin moni muu, Räikkönen perusteli ratkaisua.
– Renkaat nyt toimivat ihan suht hyvin, ja lopussa oli pitoa, mutta kauheasti täristi. Oli pakko hidastaa suorilla, ettei jotain osia lähde irti.
Viikko sitten Räikkösen hajonneet etusiiven palaset olivat yksi epäilyn kohde useiden rengasrikkojen aiheuttajaksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Alfa Romeon vauhti ei riitä aika-ajoissa kamppailemaan enää minkäänlaisista sijoituksista, mutta kisavauhti olisi sentään kohtalaista – jos vain auton aerodynamiikka ei menisi aina pilalle muiden autojen läsnäolosta.
– Ne sijoitukset, joilla olemme, eivät anna meille vielä mitään, Räikkönen tokaisi.
– Meillä on edelleen ongelmia ajettaessa alussa aivan toisten autojen perässä. Tuntui, että olisimme nopeampia, mutta kun pääsimme niiden taakse, menetimme pidon täysin. Sen takia emme päässeet ohi.