Jo ennen Kimi Räikkösen liittymistä suuria satsauksia F1-toimintaansa tehnyt entinen Sauber, nykyinen Alfa Romeo on viimeisten vuosien aikana painanut määrätietoista työtä noustakseen sarjan hierarkiassa ylöspäin.
Viime syksynä tapahtuneen Räikkösen sopimuksen julkistamisen jälkeen kuhina on käynyt ennen kaikkea sponsoripuolella. Thaimaalainen olutbrändi Singha hyppäsi suomalaiskuskin perässä Ferrarilta Alfa Romeolla, ja lisää kiinnityksiä on vielä luvassa.
Alfa Romeoksi nimensä vaihtanut tiimi oli kuitenkin jo aiemmin aloittanut aktiivisen henkilöstörekrytoinnin. MTV Urheilun tietojen mukaan esimerkiksi aerodynamiikan suunnitteluosasto on jopa lähes kolminkertaistunut aiemmista vuosista.
Tämä näkyi jo ensimmäisellä testiviikolla Barcelonassa. Sveitsiläistallin autosta löytyi useita aerodynaamisia ratkaisuita, joita muut tiimit eivät olleet omiin ajokkeihinsa rakentaneet.
Tiimiin pitkälti toistasataa uutta työntekijää
Tallipäällikkö Frederic Vasseur kertoo lisää lukuja Alfa Romeon valtavista satsauksista. Räikkösen tulo on buusti ennen kaikkea tiimin houkuttelevuuden kannalta, mutta kasvua tapahtui jo ennen tätä uutista.
– Se on valtava sysäys koko tiimille, koska olemme satsanneet toimintaan viimeiset kaksi vuotta, ja olemme rekrytoineet noin 160 henkilöä tiimiimme, Vasseur kertoo C Moren haastattelussa.
Tämä kaikki ei missään nimessä ole kuitenkaan Räikkösen antamaa lisäpotkua, mutta Vasseurin mukaan F1-mestarin vaikutus näkyy lähinnä siinä, millaista väkeä Alfa Romeo pystyy haalimaan.
– Emme voi linkittää kahta projektia toisiinsa: kuskien ja insinöörien rekrytointia. Hänen liittymisensä on silti ollut uusi askel, ja tiimi on Kimin tulon jälkeen paljon houkuttelevampi, kun puhutaan insinööreistä ja mekaanikoista.
– Ennen kaikkea se on houkuttelevampi sponsoreille, joita on tulossa sisään. Niitä tulee tiimin puolelta, Alfa Romeolta ja Kimiltä, Vasseur toteaa.
Räikkönen jatkaa Alfa Romeon testaamista Barcelonan radalla vielä keskiviikkona ja perjantaina.
Kaikki F1-viikonloput suorina lähetyksinä osoitteessa cmore.fi.