Uusiseelantilaiskissasta tuli 24 tunniksi lentävä kissa, kun se joutui epähuomiossa matkaamaan Australiaan kaksi kertaa, kertoo brittilehti The Guardian.
Kahdeksanvuotias kotikissa Mittens joutui kurjaan tilanteeseen, kun sen häkki jäi viime viikolla huomaamatta lentokoneen ruumaan ja kissa joutui tekemään peräti kolme matkaa Uuden-Seelannin ja Australian välillä.
Mittensille oli alun perin varattu yhdensuuntainen lento Uuden-Seelannin Christchurchista Melbourneen 13. tammikuuta, kun sen perhe matkasi uuteen kotiinsa Australiaan.
Kissan omistaja Margo Neas kertoi brittilehti The Guardianille keskiviikkona odottaneensa, että Mittens purettaisiin lentokoneen rahtitilasta, mutta kissasta ei näkynyt jälkeäkään vielä kolme tuntia lennon laskeutumisen jälkeen.
Silloin maahenkilökunta kertoi Neasille, että kone olikin jo palannut Uuteen-Seelantiin – ja Mittens oli yhä koneessa. Paluumatka kestää noin seitsemän ja puoli tuntia.
– Kysyin, miten näin voi tapahtua? Miten näin voi tapahtua? Voi luoja, Neas sanoi Guardianin mukaan.
Neasille kerrottiin, että paikalleen sijoitettu pyörätuoli oli peittänyt matkatavaroiden käsittelijän näkymän Mittensin häkkiin.
Jotta Mittensillä olisivat lennolla paremmat oltavat, Air New Zealandin lentäjälle kerrottiin ylimääräisestä matkustajasta ja hän käynnisti rahtiruumassa lämmityksen.
Onnellinen loppu
Saaga sai lopulta onnellisen päätöksen.
Lemmikkieläinten muuttofirma, jota Neas oli käyttänyt Mittensin matkan järjestämiseen Christchurchissa, varmisti että mirri pääsi takaisin lentokoneeseen ja uudelle matkalle Melbourneen.
Kun lento laskeutui kissoineen lopulta kaupunkiin ja Mittes saatiin ulos koneesta, se juoksi omistajansa syliin ja "halasi häntä enemmän kuin koskaan".
– Se oli niin suuri helpotus, Neas kommentoi Guardianille.
Neasin mukaan Mittens oli laihtunut, mutta muuten hyvässä kunnossa.
Air New Zealand ilmoitti korvaavansa kaikki Mittensin matkasta aiheutuneet kustannukset ja pyysi anteeksi kissalle ja perheelle aiheutunutta kärsimystä.
– Teemme tiivistä yhteistyötä Melbournessa sijaitsevan henkilökuntamme kanssa varmistaaksemme, ettei tällaista enää tapahdu, tiedottaja Alisha Armstrong totesi Guardianille.