Helsingin päärautatieasema on palvellut matkustajia jo 100 vuotta. Se avattiin yleisölle päivälleen 100 vuotta sitten. Eliel Saarisen suunnittelema asema on Suomen vilkkain matkustamisen solmukohta: aseman läpi kulkee jopa 250 000 ihmistä päivässä.
Kivimiehet ovat Eliel Saarisen suunnitteleman Helsingin rautatieaseman ehkä tunnetuin yksityiskohta. 100-vuotisjuhlan kunniaksi kivimiehet saivat päähänsä seppeleet.
Aseman 100-vuotiseen taipaleeseen mahtuu monta Suomen historian käännekohtaa. Tsaari Nikolai II kävi tutustumassa aseman rakennustöihin vuonna 1915. Virallisesti asemarakennus avattiin yleisön käyttöön maaliskuussa 1919. Siitä lähtien se on palvellut matkustajia.
– Tämä 100-vuotias on vetreässä kunnossa ja kestänyt aikaa todella hyvin. Suomalainen graniitti kestää hyvin aikaa, selittää VR Groupin kiinteistöyksikön hankepäällikkö Jani Jääskeläinen.
Rakennuksen alkuperäinen ilme on säilynyt hyvin
Vaikka aseman sisätiloja on muokattu kulloisenkin tarpeen mukaan, itse rakennus on säilyttänyt alkuperäiset piirteensä.
– Perusrakennus on säilynyt todella hyvin ja tämä on hyvin suojeltu. Jos vertaa moniin asemiin vaikkapa Euroopassa, siellä ei ole samalla tavalla onnistuttu säilyttämään alkuperäistä ilmettä, tietää Jääskeläinen.
Asema on Suomen vilkkain matkustamisen ja liikenteen solmukohta. Päivittäin aseman läpi kulkee jopa 250 000 ihmistä.
"Arkkitehtonisesti vaikuttava ja kaunis"
Rakennus miellyttää myös matkustajia.
– Tällä on pitkä historia ja tämä on arkkitehtonisesti vaikuttava. Tässä yhdistyy hyvin nykyaika ja se vanha, mitä on ollut jo 100 vuotta, pohtii Olli-Pekka Leskinen.
– Kyllä tämä on ihan kivannäköinen, sanoo Sara Westerlund.
– Minäkin tykkään tämmöisistä vanhoista rakennuksista. Kiva, että tämä on säilytetty, huomauttaa Ilona van der Weij.
– On se hieno. Kiva, kun täällä liikkuu paljon ihmisiä. Joskus tämä tosin on liiankin täynnä, mutta yleensä hyvä, arvioi Maria Lindberg.
– Tämä on kiva paikka. Etenkin aikoinaan täällä oli kivoja ravintoloita, joista sai pikkupurtavaa, jos tarvitsi. Ympäristö on kaunis, toteaa Jaakko Kääriä.
Pieniä muutoksia asemalle on luvassa jatkossakin. Matkustajien käyttöön tarjotaan toimistotiloja, suuremmista terasseista haaveillaan ja hotelli avautuu vuonna 2021.