Jos harkinnassa ovat Audi A4 Avant tai Q5, mutta kumpikaan ei tunnu juuri siltä mieleisimmältä valinnalta, oikea ratkaisu saattaa löytyä näiden kahden välimaastosta.
Suomen kesä-heinäkuu 2016
Hinta alk. 49 906 €
Tykkäsimme
- mukava matka-auto
- korotettu maavara antaa pelivaraa luontoihmiselle
- laadukkaasta ja modernista ohjaamosta
Emme tykänneet
- vaikea löytää juuri oikea auto, koska valinnanvaraa on varusteissa niin paljon
- jos Allroadia ei osteta korkeamman maavaran vaan ulkonäön takia
Ihmisen pään sisälle on joskus hauska kurkistaa, varsinkin jos tuo pää on oma. Korotetut farmarit ovat nostaneet varsinaisten katumaasturien rinnalla jatkuvasti suosiotaan, enkä ole aina ymmärtänyt näiden muovihelmoilla raamitettujen autojen suosiota.
Ajoin esimerkiksi vähän aikaa sitten Hyundai i20 Activea, jossa muovihelmat tuntuivat turhan päälleliimatuilta. Myös Skoda Fabian Scout versio tuntuu vähän turhalta, kun taas Octaviaan helmakoristeet on helpompi hyväksyä. Myös uuden A4 Avantin kohdalla olen valmis hyväksymään helmat.
Ehkä kyse on rehellisyydestä; enkä puhu nyt itsestäni vaan autosta. Autot on kuitenkin tehty ennen kaikkea liikuttamaan ihmisiä ja tavaroita paikasta toiseen. Jokaisen on vain päätettävä, mikä on hänelle se oikea ratkaisu. Pikkuauto riittää monelle kaupunkiin, iso perhe tarvitsee ison farmarin tai tila-auton, jne jne.
Katumaasturit ovat hämmentäneet soppaa, ja niiden myyntilukuja katsellessa voisi kuvitella, että ihmiset muuttavat pois kaupungeista eikä toisin päin. Farmari on kuitenkin minusta fiksumpi korimalli kuin katumaasturi, koska sen tavaratila on usein suurempi ja ajettavuus parempi.
Korotettu farmari seilaa siis epämääräisillä vesillä. Se tarjoaa farmarin tilat, mutta yrittää näyttää hieman katumaasturilta. Jos autolla ajetaan mökille, lomalle Lappiin tai käydään usein sienimetsässä asfalttiteiden takana, silloin ymmärrän valinnan. A4 Allroadissa on kuitenkin 3,4 senttiä enemmän maavaraa kuin A4 Avantissa. Lisäksi pohjassa on enemmän suojaa, ja myös muoviset pyöränkoteloiden reunukset suojaavat koria nekin. Mutta jos maavaralla ei ole väliä, ja valinnan tekee puhtaasti muoti-ilmiönä auton ulkonäön perusteella, silloin haluaisin kurkata noiden ihmisten pään sisälle ja kysyä, miksi he ovat valintansa tehneet. Eihän kukaan lähde töihinkään puku päällä ja vaelluskengät jalassa.
Autona A4 Allroad kieltämättä hieno, mutta niin on myös A4 Avant. Luontoihmisenä oma valintani osuisi Allroadiin – koska maavara tulee usein tarpeeseen. Se ei myöskään pohjaa täyteen lastattuna yhtä helposti kuin tavallinen farkku.
MIKÄ Toisen sukupolven Audi A4 Allroad, joka kasataan uuden A4 Avantin pohjalle.
KENELLE Allroadia harkitsevat ennen kaikkea nelivetoisen Avantin ostajat. Hyppäys farmarista katumaasturiin saattaa olla monelle liian iso, joten korotettu farmari saattaa olla heille se oikea välimalli.
AJETTAVUUS ei eroa juurikaan Avant quattrosta. Ensituntumalta meno on kuitenkin aavistuksen mukavampaa, koska jousituksessa on enemmän joustovaraa. Ensituntumalta Allroad oli myös tien päällä jotenkin hieman levottomampi kuin Avant, ohjausta joutui korjaaamaan suoralla tiellä pari kertaa. Mutkateillä auto tuntui kuitenkin vakaalta ja henkilöautomaiselta. Kori ei kallistele tai tunnu huojakalta. Koeajoautoissa oli akustiset tuuli- sekä sivulasit, joten matkustamo oli myös todella hiljainen. Sisämelu alkoi kasvaa saksalaisella moottoritiellä vasta 180 km/h nopeudessa.
SUORITUSKYKY Ajoimme sekä kaksilitraisen 190 hv dieselin (noussee suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi Suomessa) että kaksilitraisen bensaturbon (uusi Ultra-versio). Vaikka jälkimmäisessä on enemmän tehoa ja se on selvästi ripeämpi, diesel tuntui liikahtavan halukkaammin ja herkemmin. Autoissa oli myös erilaiset nelivetojärjestelmät. Dieseleissä on aina perinteinen eli mekaaninen ratkaisu, kun bensaturbossa on uusi sähköisesti ohjattu neliveto. Lyhyen ja kuivalla pinnalla tehdyn koeajon perusteella järjestelmien eroavaisuuksista ei voi sanoa mitään. Mekaaninen neliveto jakaa voimaa taakse enimmillään 85 prosenttia ja eteen 70 prosenttia. Sähköisesti ohjatussa nelivedossa kaikki voimaa voidaan jakaa tarvittaessa joko eteen tai taakse. Sähköinen neliveto toiminee myös aavistuksen nopeammin.
TILAT Korotettu maavara ei näy tai tunnu sisätiloissa. Istuma-asento on pari senttiä ylempänä kuin farkussa, eli silläkään ei ole suurta käytännön merkitystä autoon kululle tai sieltä poistumiseen. 505-litrainen tavaratila on riittävä mutta ei yhtään liian iso perheen tarpeita varten. Tavaratilaan saa lukuisia kiinnitysjärjestelmiä.
MALLISTO Kolme dieseliä (2.0/163 hv, 2.0/190 hv ja 3.0 V6/272 hv) ja yksi bensakone (2.0 TFSI/252 hv). Kaikki autot ovat business-varusteltuja, ja pienintä dieseliä myydään alussa myös first edition business -varustein. Lisävarustehinnasto on pitkä, eli auton muokkaaminen omien halujen mukaiseksi vaatii aikaa ja pientä vaivannäköä.
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI S tronic (140 kW)
Moottori 1 968 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 3 800-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 000 r/min
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 750 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 493 mm, akseliväli 2 818 mm
Tyhjäpaino 1 640 kg
Tavaratila 505-1 510 l