VW-konsernin tapa valmistaa autoja jakaa vahvasti mielipiteitä. Toiset rakastavat, toiset inhoavat. Alati kasvavat myyntiluvut näyttävät kuitenkin strategian toimivuuden.
Tykkäsimme
- + teknisestä laatuvaikutelmasta
- toiminnallisuudesta
- virheettömästä kokonaisuudesta
Emme tykänneet
- sanoo bruuum, ja renkaat välillä vähän vinkuvatkin, mutta fiilis ei nouse silti kattoon
Volkswagen-konserni lego-leikille ei näytä tulevan loppua. Samoista palikoista kasataan mitä erilaisempia tuotteita. Saksalainen insinööritaito ja järjestelmällisyys on viety konsernin tuotteissa niin pitkälle, että jopa kurinalaiset japanilaiset pudistelevat päitään.
Ja autotoimittajana tätä on pakko ihastella. Otetaan tuore avonainen Audi TT. Se hehkuu arvovaltaa. Ohjaamon yksityiskohdat ovat kuin koruja. Nahkaiset tikatut sportti-istuimet ottavat kuskin hellään syleilyyn. Ajossa mistään ei kuulu ylimääräisiä kolinoita tai räminöitä. Kori tuntuu avoautoksi äärettömän jäykältä. Pakoputkikin jopa paukahtelee. Voiko enempää pyytää?
Voi ja ei. Kun tuotteesta ei löydy juuri vikoja, siitä puuttuu luonnetta. Erittäin miellyttäväksi hiottu tuote ei tunnu jotenkin aidolta. Audi TT Roadster on kuin Alexander Stubb. Häntä joko fanitetaan tai vihataan. Välimuotoja ei ole.
Galleria
Tätä mieltä on myös moni auton ostaja. Yllättävän moni niistä, jotka haluavat TT:n avonaisena, haluavat vain parasta. He kallistuvat näin 310-heppaiseen huippuversioon eli TTS:ään.
En ole aivan samaa mieltä. Ajoin Sveitsissä TTS:n kanssa samalla 2-litraisella moottorilla varustellun mutta miedommin viritetyn 230-hevosvoimaisen version. Tarjolla olisi vielä 180-heppainen 1,8-litrainenkin mylly, mutta aivan niin alas en halunnut vajota…
Hintaero on 230 hv version ja TTS:n välillä on iso – ja tämä pistää miettimään etenkin Roadsterin kohdalla. Umpikoppaisen Coupen ottaisin lompakon sen salliessa heti TTS:nä, mutta avoversion kohdalla en ole varma. Vaikka autolla voi helposti nauttia elämästä myös rataolosuhteista, on avoauto kuitenkin aina ensisijaisesti tarkoitettu bulevardikruisailuun. Fiilis nousee riittävän korkealla ilman huippumoottoriakin. Ja kun auton varustaa vielä sopivilla S Line -kuorrutuksilla, se näyttää aivan riittävän sportilta. Ja tietysti Quattrokin on Suomen talvessa fiksu… Hintaero TTS:ään on vielä tämänkin jälkeen aivan riittävä.
Seuraava kysymys on sitten, riittäisikö avo-Golf saman hyvän fiiliksen nostattamiseen? Ei. Kaksipaikkaisessa TT:ssä on selvästi enemmän luonnetta. Käytännöllisyys (TT Roadsterissa on postilaatikon kokoinen tavaratila) voidaan viedä kerrankin navetan seinän taakse lahdattavaksi. Tämä auto on palkinto itselle, ja nykymaailmassa on lupa olla itsekäs. Kysykää vaikka Stubbilta…
Galleria
Audi TT Roadster 2.0 TFSI quattro
Moottori 1 984 cm3 bensaturbo
Teho 169 kW (230 hv) / 4 500–6 200 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600–4 300 r/min
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4 177 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 355 mm, akseliväli 2 505 mm
Omamassa 1 500 kg
Tavaratila 280 l