Yksi eniten kuultuja Audi-hokemia on tällä hetkellä se, että yksi tärkeimmistä syistä Audin ostoon on sen muotoilu. A5 Coupén kohdalla homma varmasti toimiikin näin.
Tykkäsimme
- laatuvaikutelmasta
- isosta tavaratilasta
- ajettavuudesta
Emme tykänneet
- kaksiovisuus hankaloittaa elämää ahtailla parkkipaikoilla
Suomeen loppuvuosi 2016
Hinta avoinna
Audi A5:n kohdalla voidaan puhua designista. Malli on yksi Audin nykyhistorian kauneimmista, ja uusi sukupolvi tuo siihen Audin muotokielen tuoreimmat päivitykset. Uusi tuleminen aloitetaan kaksiovisella Coupélla, joka pohjautuu tietysti uuteen A4:ään.
Muutokset edeltäjään eivät ole radikaaleja. Auton ilme on terävöitynyt, ja myös mittasuhteet ovat muuttuneet aavistuksen. Keulasta A5 Coupé virnistää edeltäjäänsä leveämmin. Samalla maski on myös leventynyt mutta on myös aavistuksen matalampi. Konepelti taittuu matalalle keulaan. Auto on myös kasvanut kokoa hieman, mutta uusien alustarakenteiden ansiosta kiloja on karissut kuitenkin pois yhden naisihmisen verran.
Ohjaamossa A5:n uudistuminen näkyy selvemmin – etenkin jos auto on varustettu kuskin toiveiden mukaan mukautuvalla digitaalisella mittaristolla. Kojelaudan päällä on vielä iPad-tyylinen 8,3 tuumaa leveä näyttö, jota ohjataan keskikonsolin MMI-valitsimesta. Kokonaisuus on tyylikäs ja moderni.
Myös melko siro kojelauta sekä korostetun paksu keskikonsoli miellyttävät silmää. Kookkaat kropat pitävät siitä, että auton sisätilojen leveyteen ja korkeuteen on tullut pientä lisää. Takapenkkiläiset puolestaan arvostavat parantuneita polvitiloja.
Ensikoeajolle osui käsiin kaksilitrainen ja 190-hevosvoimainen diesel, joka vakuuttaa taas kerran ominaisuuksillaan. Maksimivääntö 400 Nm on käytössä jo 1 750 kierroksen kohdalla, ja 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti pelittää hienosti yhteen moottorin kanssa. V6-dieselin sekä S5:n yhteydessä vaihteistona on 8-portainen kaksoiskytkinautomaatti.
Ajossa A5 Coupé miellyttää laadukkuudellaan. Kori on jäykkä, eikä auton alustasta tai korista kuulu hajaääniä edes mukulakivikadulla ajettaessa. Uudistettu taka-akseli tarjoaa tukevaa ja mukavaa kyytiä, ja uudet rakenteet ovat alentaneet myös alustasta kuuluvien äänien määrää.
Sähköisesti tehostettu ohjaus on hyvä; siihen on rakennettu varsin kohtuullinen tunto ja myös ohjausvaste tuntuu luonnolliselta. Lisähintaan on saatavissa nopeuden mukaan säätyvä tehostus, joka parantaa ohjausta vielä hitusen lisää.
Auton perusvarustelu on riittävä, mutta Audi-maailmassa tarjolla on toki herkkuja vaikka muille jakaa. Toki lisävarusteilla voi hakea myös parempaa turvallisuutta. Esimerkistä käyvät ajovalot. Syksy tulee, joten Audissa miellyttävät uudet LED-ajovalot: lisärahalla saa vielä automaattisesti ajotilanteeseen mukautuvat Matrix LED -valot, jotka mukavoittavat pimeällä ajoa oleellisesti.
A5 Coupé tulee myyntiin viidellä moottorivaihtoehdolla eli tarjolla on kaksi bensakonetta ja kolme dieseliä. Tehoa keulalta löytyy valinnasta riippuen 190–286 heppaa. Ja jos tämä ei riitä, vaihtoehtona on vielä V6-moottorinen S5 Coupé, jossa on paukkuja 354 hevosvoimaa.
Ja jos joku on sitä mieltä, että kaksiovinen auto ei ole arjessa se kaikkein käytännöllisin, Pariisissa nähdään neliovinen A5. Sitä seuraa sitten ikikesää toivovien suosikki eli A5 Cabriolet.
Audi A5 Coupé 2.0 TDI
Moottori 1 968 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 3 800-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 000 r/min
0-100 km/h 7,2 s.
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 4,1 l/100 km
CO2-päästöt 107 g/km
Mitat Pituus 4 673 mm, leveys 1 846 mm, korkeus 1 371 mm, akseliväli 2 764 mm
Tyhjäpaino 1 680 kg
Tavaratila 465 l