Toisen sukupolven Porsche Panamera on edeltäjäänsä kauniimpi, mutta ei edelleenkään varsinainen mestariteos. Paitsi pinnan alta.
Tykkäsimme
- Voimalinjasta
- Äänistä
- Ajettavuudesta
- Suorituskyvystä
Emme tykänneet
- Turhasta kikkailusta kosketusnäytöllä
- Varvastilasta takana
Hinta alkaen 176 130 €
Aluksi täytyy myöntää, että Porschelle tyypilliseen tapaan ulkoiset muutokset edeltäjään verrattuna eivät ole erityisen suuria. Ensivilkaisulla autoa voisi jopa luulla edeltäjän faceliftiksi, mutta todellisuudessa kyseessä on kokonaan uusi auto.
Mittasuhteet ovat muuttuneet aavistuksen pidentyneen akselivälin ja lyhentyneen etuylityksen myötä. Takaylitys puolestaan on kasvanut hieman, mikä on helpottanut coupé-tyylisemmän perän muotoilua. Myös kattolinja on aiempaa matalampi, ja ikkunalinjaan on haettu vaikutteita 911-mallistosta. Samoin keulan osalta auto on helposti tunnistettavissa Porscheksi.
Sisätilojen suhteen auto on ottanut isomman harppauksen. Mittariston ilmettä hallitsee perinteinen kierroslukumittari keskellä, mutta molemmin puolin sitä on perinteisten mittarien sijaan 7-tuumaiset näytöt. Näiden sisältöön voi vaikuttaa jonkin verran, mutta monien muiden näytöillä toteutettujen mittaristojen tapaan tässäkin voisi antaa kuluttajalle hieman enemmän vapauksia. Nyt näyttöihin saa käytännössä vain esiohjelmoituja valikkoja, eikä todellisia muokkausmahdollisuuksia juurikaan ole.
Uudistunut sisäilme jatkuu keskikonsolista löytyvällä isolla 12,3-tuumaisen näytöllä. Tämän kosketusnäytön kautta käytetään täysin uutta PCM-järjestelmää (Porsche Communication Management), joka tuo Porschen liitettävyyden osalta nykypäivään. Järjestelmän kautta myös säädetään myös aiempaa enemmän auton ominaisuuksia, mikä ei joka asiassa tunnu kuitenkaan järkevimmältä ratkaisulta. Kokonaisuudessaan käyttöliittymä on kuitenkin varsin selkeä ja nopeasti omaksuttavissa.
Porsche tarjoaa nyt Panameraan myös viimeisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät. Kaistavahdin ja aktiivisen vakionopeudensäätimen toiminta osoittautui varsin kulmikkaaksi, mikä ainakin herättää kuljettajan huomion.
Auton tekniikasta kerroimme jo aiemmin erillisten tekniikkapäivien jälkeen, joten voimme nyt keskittyä enemmän fiilispuoleen. Ensituntumat otimme Panamera 4S Dieselistä, joka vakuutti väännöllään ja tasaisen vahvalla luonteellaan. Tällä moottorilla varustettuna auto kuitenkin tuntui edeltäjää raskaammalta, joskin erinomaiselta matkakumppanilta.
Jo ensimetreiltä lähtien Panamera 4S tuntuu varsin paljon ketterämmältä. Isoin syy tähän selviää teknisiä tietoja tarkastellessa; bensakoneella varustettu auto on lähes 200 kiloa kevyempi omamassan asettuessa lukemaan 1 945 kiloa. Sekin on paljon, mutta Porsche on onnistunut kadottamaaan painon ajotuntumasta hämmästyttävällä tavalla.
Ratin takana asiat toimivat vaivattomasti. Ajotuntuma on tämän kokoiselle autolle käsittämättömän tarkka. Tästä huolimatta myös mukavuus on hyvällä tasolla. Uusi kolmikammioinen ilmajousitus pysyy aina ajantasalla, eikä päästä autoa kallistelemaan suuremmillakaan nopeuksilla. Oman osansa auton ketterään käytökseen tuo nelipyöräohjaus. Sitä käytetään hieman eri tavoilla ajomoodista riippuen, ja esimerkiksi Comfort- ja Sport+ -asetusten välillä on varsin selkeä ero ohjauksen reagoinnin nopeudessa.
Ja sitten se urheilullisille autoille tärkeä ominaisuus eli äänet. Koeajoauto oli varustettu sporttiputkistolla, jonka äänimaailmaan voi vaikuttaa nappia painamalla. Sport-asetus aktivoituna putkisto päästä ilmoille määrätietoisen ja varsin kireän, mutta puhtaan soinnin. Vaihtoja ja moottorijarrutusta siivittää hieman teennäiset paukahdukset, mutta tämä annettakoon anteeksi kokonaisuudessaan erittäin kauniiksi viritetyn soinnin ansiosta.
Panamera 4S -mallin keulalta löytyvä uusi 2,9-litrainen ahdettu V6 tarjoaa myös täysin riittävän suorituskyvyn. Huippuvääntö on käytettävissä todella laajalla kierrosalueella, mikä tekee arkietenemisestä vaivatonta. Veto välitetään kaikille neljälle pyörälle ja uusi 8-portainen kaksoiskytkinlaatikko edustaa markkinoiden parhaimmistoa.
Panamera on kokonaisuutena ihmetystä herättävä laite. Se on iso perheauto, joka tarjoaa urheiluauton suorituskyvyn ja urheiluautoa hipovan ajettavuuden mukavuutta unohtamatta.
MIKÄ Porschen ison perheauton toinen painos.
KENELLE Panamera sopii ajettavuutta arvostavalle perheautoilijalle.
AJETTAVUUS Kun autolla on pituutta yli viisi metriä ja painoa noin kaksi tonnia, ei ajettavuudelta välttämättä odota kovin paljoa. Keulalta löytyvä merkki kuitenkin nostaa odotukset varsin korkealle. Eikä auto petä niitä. Panameran ajettavuus luokassaan on suvereenia. Se on mukava, mutta urheilullinen ja erittäin ketterä. Ohjauspyörän takana kaikki tapahtuu juuri niin kuin kuljettaja haluaa asioiden tapahtuvan. Sanalla sanoen esimerkillistä.
SUORITUSKYKY 440 hevosvoimaa on riittävä teholukema myös Panameran kokoiseen autoon. Saksan vapailla nopeuksilla nopeusmittari nousee vaivattomasti yli 200 km/h lukemiin, mikä tekee pitemmistä siirtymistä varsin reippaita. Suomessa tällä ei tietenkään juurikaan ole merkitystä, mutta meidän oloihin ohituskiihtyvyyden voi todeta olevan riittävä.
TILAT Panamera on aina nelipaikkainen. Edessä on hyvin tilaa ja ajoasennon saa monipuolisten säätöjen ansiosta hyväksi. Takapenkillä istuma-asento on varsin makaava, mikä osaltaa takaa hyvän reisituen. Polvilla on hyvin tilaa, mutta varvastila loppuu nopeasti kesken. Käytettävyyttä helpottaa kaatuvat takapenkit ja aiempaa mallia matalampi lastauskynnys.
MALLISTO Alkuun mallisto koostuu kolmesta versiosta, jotka ovat Panamera 4S, Panamera 4S Diesel sekä Panamera Turbo. Varustelista on Porschemaiseen tyyliin hyvin pitkä ja kattava, joten auton saa varmasti maustettua omaan tyyliinsä. Myöhemmin luvassa ovat ainakin pienempi dieselmoottori sekä pienipäästöinen hybridi.
Porsche Panamera 4S
Polttomoottori 2 894 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 324 kW (440 hv) / 5 650-6 600 r/min
Vääntö 550 Nm / 1 750-5 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 4,2 s (Sport Chrono -paketilla)
Huippunopeus 289 km/h
EU-kulutus 8,1 l/100 km
CO2-päästöt 184 g/km
Mitat Pituus 5 049 mm, leveys 1 937 mm, korkeus 1 423 mm, akseliväli 2 950 mm
Omamassa 1 945 kg
Tavaratila 495-1 304 l
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
09:34
Valtteri Bottakselta kelpo suoritus – Verstappen kaukana kärjestä
-
09:32
Etelä-Korea: Venäjä antoi Pohjois-Korealle ohjuksia vastineeksi joukoista
-
09:28
NHL-supertähti julkaisi kuvia yllättävästä paikasta – taustalla vuosien piina
-
09:12
Lehti: Venäjä teki peruuttamatonta vahinkoa Tshernobylissä – säteily yltyi Punaisessa metsässä
-
09:12
Useita loukkaantunut vakavasti Seinäjoella
-
09:05
Ajokeli on karmea: Onnettomuus Seinäjoella, useita loukkaantunut vakavasti, myös Nelostie poikki Heinolassa – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
08:53
Aleksandr Ovetshkinille iso takaisku – tilastoista paljastui uskomaton fakta
-
08:49
Miesten väkivaltatutkimuksista ristiriitaisia tuloksia – nyt arvioi asiantuntija: "Sehän olisi aivan kauheaa"
-
08:38
Seinään teipattu banaani myytiin viidellä miljoonalla – pikkuraha ostajalle
-
08:30
EK6: Mestaruustaistelu käy kuumana! MM-sarjan kärkimies pahoissa vaikeuksissa, Tänak dominoi – MTV seuraa
-
08:23
Yle: Kela kieltää joululomat työntekijöiltään
-
08:17
Pep Guardiola historiallisessa tappioputkessa – sorvattiin silti jatkosopimus
-
08:11
Verottaja lähestyy miljoonia suomalaisia – näin verokortin käyttö muuttuu
-
07:55
Nelostie suljettu molempiin suuntiin Heinolassa – I-H: Postin rekka poikittain tiellä
-
07:50
NHL-tähtivahdilta kunnon hörppäys – imuroi lirutuksen sisään
-
07:46
Richard Gere muuttaa Espanjaan – tästä on kyse
-
07:45
Raiskauksia, ilkivaltaa, kuusi uhria: Tällainen on vakavista rikoksista epäillyn Norjan kruununprinsessan pojan tausta
-
07:44
Proteiinipitoista hittisalaattia tehdään kerralla koko viikon satsi: "Syön joka päivä lounaaksi"
-
07:36
Kaapelivaurio puhuttaa Itämerellä, näin Nato valvoo sen pohjaa: "Löysimme 13 miinaa" – MTV Freezing Winds -sotaharjoituksessa
-
07:21
Rallin MM-taisto uusiksi? Thierry Neuville pelkäsi pahinta
-
Lataa lisää