Olen aina ihmetellyt Escaladen suosiota. Autolla taas ajettuani muistin, miksi sen vetovoima ottaa minut aina hetkeksi valtaansa.
On se järkyttävän kokoinen. Seison tämän mallivuoden Cadillac Escaladen edessä ja yritän hahmottaa sen mittoja. Auto on minua korkeampi, mikä luo heti siitä todella massiivisen vaikutelman.
Keulan terävä ilme kiehtoo. Olen tykännyt Cadillacin modernista mutta samalla sen historiaa peilaavista muodoista siitä lähtien, kun englantilainen Simon Cox sai tehtäväkseen muuttaa Cadillacin muotokielen tälle vuosituhannelle tultaessa. Viimeisimmässä uudistuksessa nuo muodot ovat terävöityneet entisestään.
Big is beautiful -ajattelu jatkuu autoon kivettäessä. Kyllä, Escaladeen ei astuta sisälle, sinne on kiivettävä. Normaalikokoisen aikuisenkin on käytettävä hyväkseen ovea avattaessa automaattisesti sähköisesti esiin työntyvää astinlautaa.
Escaladessa istutaan siis korkealla. Sen rinnalla olevat tavalliset henkilöautot näyttävät lähes leikkiautoilta. Ulkomittojen hahmottaminen ei ole siis aivan ongelmatonta: parkkitalot ja ahdas urbaani eurooppalainen ympäristö kadun varteen pysäköityine autoineen ei ole Escaladelle se kaikkien miellyttävin ja luontevin ajoympäristö. Tämä auto tarvitsee tilaa.
Ohjaamon laatuvaikutelma on periaatteessa ok: onhan tämä on parasta, mitä amerikkalaisilla on tarjota. Jalopuuta, pehmeää nahkaa ja paksut sisämatot… Escaladessa matkustetaan kuin herran kukkarossa.
Escaladen juttu on ehdottomasti sen sisätilat. Kun autolla on leveyttä hieman yli kaksi metriä, kabiiniin mahtuu ongelmitta useampi hyvin syönyt tumma rap-artisti. Kuljettajan paikallakin istutaan kuin sähkötoimisessa tv-tuolissa. Penkki taipuu nöyrästi eri asentoihin 16 säätömahdollisuuden avulla. Jakkarassa on myös sekä lämmitys että tuuletus.
Kuljettajan ja etumatkustajan välinen keskikyynärnoja on niin leveä, että sitä voi käyttää tarvittaessa ruokapöytänä – tai sen yli voi pelata pingistä. Keskiriviltä löytyy kaksi erillisistuinta.
Tavaratila vetää vielä kolmas istuinrivi käytössäkin kelvolliset 431 litraa, ja kolmas penkkirivi alas taitettuna konttiin mahtuu käsittämättömät 1 461 litraa. Ja keskirivin istuimet kipattuna tila venyy peräti 2 668 litraan. Kuljetuskapasiteettia on siis lähes saman verran kuin pakettiautossa. Ja jos kuski on vetomiehiä, Escaladen perään saa 3,75 tonnia painavan kärryn.
V8 hörähtää käyntiin vaimeasti murahtaen. Kattilalla on kokoa komeat 6,2 litraa. Liikkeelle livutaan majesteettisesti. Massa tasoittaa menoa, eikä vauhti tunnu sisälle lainkaan. Myös ulkomaailman kataluus pysyy ohjasta ulkona kiitettävän alhaisen melutason ansiosta.
Jousitus on mukavuuspainotteinen, eikä alakertaa kovenna epämukavaksi edes testiauton massiiviset 22-tuumaiset renkaat. Escaladessa on aktiivijousitus, säätyvät iskunvaimentimet tuntevat Cadillac-kielellä nimen Magnetic Ride. Nestejousien viskositeetti muuttuu automaattisesti nesteen seassa olevien metallihiukkasten ja magneetin avulla.
Vaikka iso 6,2-litrainen V8 tarjoaa 426 heppaa, ei Escalade ylly luontevasti yltiöpäiseen laukkaan. Autossa on yksinkertaisesti liikaa massaa, jotta tällä autolla edes kehtaisi yrittää polttaa kumia.Ajaminen muuttuu täten lähes poikkeuksesetta ylelliseksi lipumiseksi, vaikka tarvittaessa Escalade kiihtyy kyllä satasen vauhtiin alle seitsemässä sekunnissa. Veekasissa on myös sen verran voimaa, ettei ohituksiin lähtö ole myöskään ongelma.
Tämä tuntuu nopeasti myös lompakossa, sillä nätisti ajettaessa Cadillac ei ole mikään bensasyöppö – tästä on kiittäminen osittain myös sylintereiden lepuutusta. Kuusivaihteinen automaatti on hieman vanhahtava, mutta hoitaa hommansa rauhallisessa ajossa tyydyttävästi. Rapakon tuolla puolen tarjolla on 8-lovinen automaatti, mutta jostain syystä sitä ei tuoda Eurooppaan.
Päivän kruisailun jälkeen oloni on sekava. Escalade on toisaalta hieno auto matkan tekemiseen. Siinä matkustaa kuin kotona olohuoneessa istuen. Auto on hiljainen ja mukava. Kaikki toimii helposti ja yksinkertaisesti, vaikkei GM:n viihdejärjestelmä yllä aivan samalle tasolle kuin mitä eurooppalaisilla premium-merkeillä on tarjota. Musa soi 16 kaiuttimen kautta kuitenkin kirkkaasti ja nätisti.
Toisaalta Escalade on yksinkertaisesti liian iso – Eurooppaan. Myös polttoaineen hinta Euroopassa rokottaa lompakkoa selvästi raskaammin kuin USA:ssa. V8 ja 2,7 tonnia painava auto on ympäristötietoisessa eurooppalaisessa autoilugenressä paha rasti. Lisäksi Escalade iso koko ja röyhkeän itsetietoinen ilme saattaa ärsyttää turhan monia ihmisiä. Toisaalta ei Range Roverinkaan olemus ole sieltä vaatimattomimmasta päästä.
Jotenkin sitä on kuitenkin iloinen, että tällaisiakin autoja on vielä olemassa. Erilaisuus on joillekin arvo jo itsessään.
Cadillac Escalade
Moottori 6 162 cm3 V8
Teho 313 kW (426 hv) / 5 600
Vääntö 610 Nm / 4 100
0-100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 13,1 l/100 km
CO2-päästöt 302 g/km
Mitat Pituus 5 179 mm, leveys 2 061 mm, korkeus 1 896 mm, akseliväli 2 946 mm
Omamassa 2 751 kg
Tavaratila 431 (7h)–1 461 (5h)–2 668 l
Galleria