Hevonen on aina ollut jonkin sortin varallisuuden ja menestyksen mitta, eikä tämä ole muuttunut autojen myötä. Autoja myydään yhä hevosvoimilla – kuten tuore Ford Fiesta ST200 osoittaa.
Tykkäsimme
- kova alusta tukee urheilullista ajamista
- ohjauksesta
- Recaron istuimista
- kolmiovisuus korostaa sporttisuutta
Emme tykänneet
- kova alusta syö mukavuutta Suomen heikkokuntoisilla teillä
- urheilullisuutta olisi voinut korostaa ohjaamossa enemmänkin
- keskikonsolin nappulaviidakosta
- kovasta lisähinnasta tavalliseen ST:hen verrattuna
Hinta alk. 33 101 €
Koeajoauton hinta 34 201 €
Muistan vielä reilun kolmen vuoden takaisen koeajon Ford Fiesta ST:llä eteläisen Ranskan mutkaisilla vuoristoteillä. Olin silloin sitä mieltä, että Fordilla oli käsissään yksi parhaista pikkusporteista, ja se lähti kaupasta vielä reilusti alle 30 000 eurolla.
En ole ollut mielipiteissäni yksin, sillä ST on myynyt hyvin ja kerännyt kehuja lukuisissa autolehdissä – ei niitä suhteellisen edullisia pikkusportteja ja hauskaa ajamisen iloa tarjoavia autoja ole kuitenkaan liikaa tarjolla.
Muutamassa vuodessa on kuitenkin tapahtunut paljon. VW Polo GTI:n erikoisversiot ja myös Renault Clion tehoversiot ovat kiristäneet kisaa. Siksi Fordinkin on pitänyt nostaa paukkuja, ja se on tehnyt 182-heppaisesta ST:stä uuden 200-hevosvoimaisen version. Maksimivääntö on kasvanut vielä enemmän eli 240 newtonmetristä 290:ään.
Kasvaneen tehon ja voiman myötä kiihtyvyydestä satasen vauhtiin on niistetty pois kaksi sekunninkymmenystä: kello pysähtyy nyt aikaan 6,7 sekuntia. Osansa ripeämpään suorituskykyyn tekee myös vetopyörästön lyhentynyt välitys. Myös huippunopeus on noussut aavistuksen lukemaan 230 km/h, eli kovin paljoa niitä välityksiä ei ole kuitenkaan muutettu.
Galleria
Normiajossa ST200 ei ole mikään raaseri – mikä on vain hyvä asia. Autoa voi viedä hyvien voimareservien ansiosta isolla vaihteella. Mutta kun kuski haluaa pitää vähän hauskaa, autoon ilmestyy ikään kuin ylimääräinen vaihde eli selvästi kireämpi luonne. Se löytyy noin 3 000 kierroksen kohdalta.
Huonokuntoisella pinnalla meno on hieman pintakovaa ja pompottavaa. Se on sporttia se. Vartalo istuu onneksi Recaron näyttävässä istuimessa erittäin hyvin. Kuppimainen istuin on jopa niin vahvasti muotoiltu, että keskivartalon kasvattajat tarvitsevat melkein kenkälusikkaa ja öljyä autosta ylös noustessaan. Ainoa istuimeen kohdistuva moite on se, että se on aavistuksen turhan kaukana tien pinnasta. Näin siitä huolimatta, että ST200 makaa samat 15 milliä lähempänä tien pintaa kuin perus-ST:kin.
Fiesta ST vetelee myös reippaammissa kiihdytyksissä hieman, ja auton renkaat joutuvat taistelemaan hetkittäin pidon kanssa, kun paras turbopotku iskee. Mutkissa auto on kuitenkin vakaa ja hyvin tasapainoinen. Mutkanopeudet kasvavat kuin varkain, mistä on kiittäminen dynaamista kaarreajon hallintajärjestelmää.
Auton ehdottomiin kohokohtiin kuuluu sen upea ohjaus, joka on tarkka, riittävän nopea ja vastettakin on mukavasti – tuntuma on vähän kuin ennen vanhaan ennen elektroniikkaa. Fiesta ST200:n ohjaus kuuluu niiden parhaimpien sähköisesti tehostettujen joukkoon.
Kehuja saa myös manuaalivaihteisto, joka istuu hyvin käteen ja jonka liikeradat ovat näpäkän täsmällisiä. Paras vaihde mutkateille on kolmonen, auto reagoi sillä hanakasti ja herkästi kaasuun; pienet bensaturbot ovat tätä nykyä todella hienoja laitteita: turboviive… mikä ihmeen viive. Käytössä on myös kolmannella ja neljännellä vaihteella tehoa sekä vääntöä maltillisesti kasvattava yliahtotoiminto.
ST200 on saanut myös uuden harmaan ulkokuoren, ja se on Henry Fordin hengessä ainoa autoon saatava väri. Auto ei ole silti mikään harmaavarpunen, väri pelittää hyvin yhteen mattamustien ja näyttävien 17-tuumaisten vanteiden kanssa.
Harmi vain, että Ford pyytää uudesta tehoversiosta pitkälti yli 30 000 euroa. Ero alle 28 000 euroa maksavaan tavalliseen ST:hen on melkoinen – varsinkin kun myös tavallinen ST on kokenut samat alustan päivitykset kuin mitkä on tehty ST200:een. Molempien etu- ja takapään rakenteita on jäykistetty hieman ja jousitusta samalla pehmennetty.
Siksi sijoittaisin itse rahani edelleen tavalliseen ST:hen. Alle 30 000 eurolla ei juuri hauskempaa autoa löydä. Samalla tämä on hyvä muistutus siitä, ettei se ravurien määrä ole itseisarvo. Tärkeämpää on se, millaisia hevosia tallissa on. Paperilla ST200 tarjoaa siis 18 hevosta enemmän kuin perus-ST sekä huomattavasti enemmän voimaa, mutta todellisuudessa tätä on vaikea huomata – sen verran pirteältä se ST:kin tuntuu.
Galleria
Ford Fiesta ST200 1.6 EcoBoost 200 hv M6
Moottori 1 596 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min (yliahtotoiminnolla 215 hv)
Vääntö 290 Nm / 2 500-4 000 r/min (yliahtotoiminnolla 320 Nm)
0-100 km/h 6,7 s.
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 140 g/km
Mitat Pituus 3 982 mm, leveys 1 709 mm, korkeus 1 456 mm, akseliväli 2 489 mm
Omapaino 1 163 kg
Tavaratila 276-974 l