VW-konserni on välillä sählännyt eri brändiensä kanssa, ja GTI:t ovat yksi luokka, jossa konsernin politiikka on herättänyt välillä hämmennystä.
Ei Suomeen
Tykkäsimme
- tasapainoisesta ajettavuudesta
- yliahtotoiminnosta
- ketteryydestä
- käsivaihteistosta
Emme tykänneet
- saa perus-GTI:n tuntumaan nopeasti tylsältä
Volkswagen Golf GTI täyttää pyöreitä, sen ensimmäinen versio tuli myyntiin vuonna 1976. Sen kunniaksi luvassa on erikoisversio, jollaista moni on varmasti jo odottanut. Uusi Clubsport-versio tarjoaa pellin alle yliahtotoiminnon avulla enimmillään 290 heppaa.
Palautetaanpa mieliin kilpailu konsernin sisällä. Tähän asti Golf GTI on ollut joko 220- tai 230-heppainen. Se on paininut siis samassa teholuokassa kuin sen Skoda-sisar Octavia RS, josta esiteltiin hiljattain 230 hv versio. Sitten meillä on Seat, jonka Leon Cupraa tarjotaan kahtena tehoversiona: 265 tai 280 hv. Audilla on tietysti vielä 300-heppainen S3, joka on tosin nelivetoinen – kuten on tietysti myös samantehoinen Golf R.
Kaikki siis tavallaan hyvin mutta ei kuitenkaan. Hyppäys Golf GTI:stä Golf Ärrään on ollut liian suuri. Siksi Golf GTI Clubsportille on jo ikään kuin luonnollinen ja valmis paikkansa mallistossa.
Myös paikka auton koeajolle on yksi parhaista mahdollisista: Autodromo International Portugalin Algarvessa. Tämä mutkainen ja runsaasti korkeuseroja sisältävä moottorirata on kuin tehty Clubsportin testaamiseen.
Ja voi pojat, että ajaminen voi olla hauskaa. Ohjaus on suora, tarkka ja antaa myös todella tarkasti palautetta kuskille. Mutkayhdistelmät ovat erityisesti jotain, josta tämä auto pitää – ja siksi myös kuski saa nautiskella.
Moottorissa on hyvin voimaa, ja erityisesti muhkea alavääntö tuo ajamiseen oman hauskuutensa. Moottori murisee. Konetta kannattaa myös kierrättää, yläkierroksilla auto on energinen ja halukas, ja koneen ääni muuttuu metallisen heleäksi. Koeajoautossa on vielä valinnainen 6-portainen käsivaihteisto, jonka täsmällinen toiminta lisää ajokokemusta entisestään. Se on välitetty toimimaan upeasti yhteen auton kasvaneen tehon ja väännön kanssa. DSG-vaihteisto kannattaa valita vain, jos autolla ei aio pitää koskaan hauskaa radalla.
Clubsport on 265-heppainen, mutta kickdownin avulla kuski voi taikoa käyttöönsä 10 sekunniksi 290 heppaa. Samalla maksimivääntö kasvaa 30 newtonmetrillä 280 Nm:iin. Hii haa.
Auton etuakselilta löytyy GTI:n Performance-version tavoin sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, joka hallinnoi voiman jakamista etupyörien kesken. Se on tämän auton paras lahja GTI-clubilaisille. Totta kai lisäteho on aina kivasta, mutta vielä tärkeämpää on se, miten tuon tehon saa hyödynnettyä ajossa.
GTI Clubsport on hyvin tasapainoinen ajettava. Se ei pyri aliohjaamaan kovinkaan herkästi, eikä perä karkaa villisti sivulle nopeissa suunnanmuutoksissa. Ajonvakautuksen voi kytkeä hyvin mielin kokonaan pois. Clubsport on myös todella vakaa suuremmissa nopeuksissa. Ja ohjausta – tai siis auton vastausta kuskin ohjausliikkeisiin ei voi kehua liikaa. GTI Clubsport on todella ketterä ja hauska ajettava. Myös hienosäädetty jousitus on koko ajan tehtäviensä tasalla. Ketteryyttä on parantanut itse asiassa se, että etupään jousitusta on pehmennetty hieman samalla kun takapäätä on jäykistetty. Ajaminen GTI:n äärirajoilla ei ole koskaan ollut näin hauskaa, koska yksikään GTI ei ole tätä ennen keskustellut kuskinsa kanssa yhtä paljon ja yhtä intensiivisesti.
Ulkoisesti Clubsportin erottaa uudesta etuhelmasta, jonka sivussa on ritilät parannetun aerodynaamikan merkiksi. Myös takaspoileri ja diffuusori ovat uudet. Ne parantavat auton käytöstä selvästi. Clubsport on itse asiassa ensimmäinen GTI, joka tuottaa downforcea. Ja jos harrastuksiin kuuluvat ratapäivät, Clubsportin alle saa halutessaan Michelinin Pilot Supersport Cup -renkaat, jotka ovat kokoa 235/35 ZR 19.
Ohjaamossa fiilistä nostattaviin varusteisiin kuuluvat puolestaan alcantara-päällysteinen sporttiratti sekä vakiovarusteisiin kuuluva ja erinomaisen tuen tarjoavat kuppi-istuimet.
Clubsportin tuotanto alkaa ensi vuoden helmikuussa ja loppuu vuoden 2016 lopulla. Tämän auton avulla VW osoittaa taas olevansa vahva haastaja kompaktiluokan GTI-autojen kuninkaaksi. Toki Honda Civic Type R tarjoaa vielä enemmän tehoa (310 hv) etuakselille ja vieläkin villimmän ajokokemuksen, mutta se on myös auton heikkous arkiajoa ajatellen. Golf GTI Clubsport on selvästi tasapainoisempi kokonaisuus. Suurin kysymys onkin siis se, pystyykö Clubsport haastamaan 275-heppaisen Renault Megane Trophy Ärrän. Se jää nähtäväksi myöhemmin.
VW Golf GTI Clubsport
Moottori 1 984 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 195 kW (265 hv) / 5 350 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 700–5 300 r/min
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,0 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 268 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 631 mm
Omamassa 1 375 kg
Tavaratila 380–1 270 l