Koeajo: Mercedes GLC – täsmäisku välimaastoon

Julkaistu 31.07.2015 12:30
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

GLK:n nimi vaihtui sukupolvenvaihdoksessa GLC:hen

Tykkäsimme

  • elegantista kokonaisuudesta
  • moottoreista
  • kasvaneista tiloista
  • hyvästä äänieristyksestä

Emme tykänneet

  • hinta nousee kilpailijoiden yläpuolelle
  • etäisestä ajotuntumasta
  • hybridiversion pienentyneestä tavaratilasta

Vanha autoilijoiden viisaus kertoo: mitä enemmän miehelle tulee ikää, sen paremmalta Mercedes tuntuu. Varmasti näin, mutta omaksi puolustukseni haluan korostaa sitä, että Mercedeksen muotoilu ja mallisarjojen olemus on nuorentunut viime vuosina voimakkaasti.

Tämä korostuu etenkin GLC:n kohdalla. GLK oli vielä melkoinen laatikko, jolla tietenkin haluttiin korostaa yhtäläisyyksiä legendaariseen G-Mersuun ja oikeisiin maastureihin. Nyt muodissa ovat kuitenkin crossoverit, eikä maasturimaisuutta haluta enää korostaa.

GLC:n kohdalla homma toimii. Se näyttää sopusuhtaiselta, juuri sopivalta maasturin ja C-farmarin risteytykseltä – ikään kuin kaupunkien ja korven väliseen maastoon tehdyltä. Minun silmiini GLC näyttää selvästi paremmalta kuin kokoluokkaa pienempi GLA, jonka muotoihin en ole vieläkään tottunut. Ja katsokaa GLC:n perää… sen viistoissa muodoissa on jopa jotain samaa Porsche Macanin kanssa.

Ja vaikka GLC:n olemus on selvästi henkilöautomaisempi kuin GLK:n, on se tarpeen tullen ehta maasturi. GLC on aina nelivetoinen, ja jako on kiinteä 45/55. Liukkaalla kelillä etenemistä auttaa vielä 50 Nm lukitusvoiman tarjoava tasauspyörästön monilevykytkin.

Ja jos joku miettii vievänsä GLC:n todella hankalaan paikkaan, silloin kannattaa miettiä ilmajousin varustettua off road -pakettia. Se korottaa maavaran 18,1 sentistä 22,7 senttiin. Myös lähestymis-, ylitys- ja jättökulmat kasvavat – ensimainittu peräti 21,7 asteesta 30,8 asteeseen.

MIKÄ GLK:n perillinen eli uuteen C-Mercedekseen pohjautuva aina nelivetoinen katumaasturi, jolla kyllä voi ajaa maastoonkin – etenkin off road -paketilla varustettuna.

KENELLE GLC:n lähes 60 000 euron lähtöhinta vaatii varallisuutta. Auton kasvaneiden mittojen puolesta voisin kuvitella jopa entisten M-luokan omistajien katselevan GLC:n suuntaan.

AJETTAVUUS Tuntuma tiehen jäi kevyen ohjauksen takia ensikoeajolla etäiseksi. Koeajoautoissa oli ilmajousitus, jonka myötä meno on herraskaista. Korin kallistelut pysyvät myös hyvin kurissa mutkiin dynaamisemminin ajettaessa. Miellyttävää etenemistä edesauttaa myös sivistyneesti toimiva 9-portainen automaattivaihteisto. Ensituntumalta GLC vaikutti myös erinomaisen hiljaiselta.

SUORITUSKYKY Pääsimme ensikoeajolla 250:n, 250 d:n ja pistokehybridi 350 e:n rattiin, ja näistä miellytti eniten 250 d. Upea 500 Nm vääntö tekee ajosta todella miellyttävää. Kierroksetkin pysyvät valtaosan ajasta niin matalalla, ettei moottoria erota edes dieseliksi.

TILAT GLC on kasvanut GLK:hen verrattuna 12 sentillä, ja myös akseliväli on venähtänyt 11,8 sentillä. Tämä tuntuu niin takapenkillä kuin tavaratilassakin. Kasvanut leveys on sekin väljentänyt ohjaamoa. Kontti vetää nyt tyydyttävät 550 litraa, eli lisäystä GLK:hen verrattuna on 80 litraa. Hybridiversion kontti vetää tosin vain 395 litraa. Ohjaamossa näkyvät yhtäläisyydet C-luokkaan. Laatuvaikutelma vakuuttaa, ja Designo-paketilla hytti muuttuu jo melko ylelliseksi.

MALLISTO Myynti alkaa kahdella dieselillä (220 d ja 250 d) sekä yhdellä bensaversiolla (250). Vuodenvaihteessa mallisto täydentyy vielä verotuksellisesti (CO2 60 g/km) mielenkiintoisella pistokehybridillä (350 e). GLC:n sekä ulkonäköä että sisustaa voi trimmata mieleisekseen sopivilla varustepaketeilla. Keulailmeitä on kolme: perus, AMG ja off road. Vakiovarustelu on kattava, mutta tässä hintaluokassa lisävarustelista on toki houkuttelevan pitkä. Tarjolla ovat lähes kaikki Mercedeksen avustinjärjestelmät. Hyvän musiikin ystäville tarjotaan puolestaan jumalaisesti soivaa Burmesterin audiojärjestelmää. Ja jos tuulilasiin heijastuva HUD-näyttö kiinnostaa, kannattaa sitä harkita – se on yksi parhaista, joita olen kokeillut.

MB GLC 250 d 4Matic
Hinta alkaen 59 366 €
Suomeen syksyllä 2015

Moottori 2 143 cm3
Teho 150 kW (204 hv) / 3 800
Vääntö 500 Nm / 1 600–1 800
Vaihteisto 9-portainen automaatti
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 223 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 656 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 639 mm, akseliväli 2 873 mm
Omamassa 1 845 kg
Tavaratila 550–1 600 l

Galleria

Tuoreimmat aiheesta

Autot