Koeajo: smart fortwo DCT – kätevä kaupunkiraketti

Julkaistu 14.02.2016 21:03
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

smart tarjoaa viimeinkin kätevään kaupunkiautoon vaihteistoksi hyvin toimivaa kaksoiskytkinautomaattia. Lyhyesti sanottuna se kruunaa paketin.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Mukavuudesta
  • Näppäryydestä

Emme tykänneet

  • Isoista katvealueista
  • Käytännön kulutuksesta

Hinta alkaen 17 131 € (52 kW DCT)
Koeajoauto 23 065 €

Aikaisemmat kokemukseni smartista eivät herättäneet suurempia tunteita. Etenkin vapaastihengittävän koneen vaillinainen alavääntö teki pienellä autolla ajamisesta vaivalloista. Hieman tehokkaampi ja vääntävämpi turbokone puolestaan tarjosi hyvää kyytiä, mutta kaupunkiympäristöön tarkoitetun auton nauttimista rajoitti kankea manuaalivaihteisto. Nyt valmistaja tarjoaa tähän ratkaisua tuomalla vaihtoehdoksi nykyaikaisen kaksoiskytkinautomaatin, jonka saa molempien moottorivaihtoehtojen yhteyteen.

Aikaisemmin smarteissa automaattivaihteiston virkaa hoiti automatisoitu käsivaihteisto. Nämä niin sanotut robottivaihteistot vaativat kuljettajalta aktiivista toimintaa kaasupolkimen käytön kanssa sujuvan liikkumisen saavuttamiseksi. Vaihtotapahtumat olivat joka tapauksessa varsin hitaita ja meno ikävän tökkivää. Perinteinen automaattivaihteisto olisi pieneen kaupunkiautoon turhan iso ja painava, joten parhaaksi vaihtoehdoksi valikoituu kaksoiskytkinautomaatti. Näiden suurin ongelma on viiveet jarrun vapauttamisen ja suunnanvaihdosten yhteydessä, mutta tämä on pientä verrattuna robottivaihteistojen viiveisiin.

smartin taka-akselin luota löytyvä kolmisylinterinen turbomoottori tarjoaa kuljettajalleen 90 hevosvoimaa. Nykypäivänä pieneltä kuulostava teholukema liikuttaa pientä kaksipaikkaista kuitenkin vaivattomasti moottoritienopeuksiin saakka. Myös auton vakaus näissä nopeuksissa yllättää positiivisesti. Koeajon aikana Etelä-Suomeen saatiin kunnolla lunta ja auto eteni käytännössä auraamattomassa hangessakin hämmästyttävällä vakaudella. Vetävän akselin päällä sijaitseva moottori myös parantaa vetopitoa, mikä osoittautui lumisissa olosuhteissa niin ikään yllättävän hyväksi. Ohjaus voisi olla omaan makuun hieman vähemmän tehostettu, sillä nyt maantielläkin ratilla tekee helposti pieniä liikkeitä tunnottoman ja kevyen keskialueen vuoksi.

Kokoisekseen vakaan käytöksen lisäksi smart on myös mukava. Jousitus nielee terävät epätasaisuudet hyvin ja isommissa heitoista selvitään kiitettävästi. Toki lyhyt akseliväli luo omat rajoitteensa, mutta tämä huomioiden mukavuuden suhteen on todella onnistuttu. Myöskään melutaso ei nouse pahaksi ainakaan kitkarenkailla varustettuna.

Parhaimmillaan lyhyt ja ketterä auto on kuitenkin kaupunkiympäristössä. Pyörät on sijoitettu aivan kulmiin, joten koriylityksiä ei juurikaan tarvitse huomioida. Eturenkaat kääntyvät erittäin jyrkkiin kulmiin ja keskimääräiseen henkilöautoon tottuneen näkökulmasta smart tuntuu lähes kääntyvän paikallaan ympäri. 6,95 metrin kääntöympyrä on todella pieni ja helpottaa kaikkea liikkumista kaupungissa. Kaupunkiliikenteessä häiritsevät eniten isot katvealueet takaviistoihin. Takapilarin tulee toki olla vahva, jotta ympäriajotilanteessa matkustajat ovat turvassa, mutta silti tämä harmittaa arkiliikenteessä kaistanvaihtojen yhteydessä.

Tankille ajettaessa smart aiheuttaa pienoisen pettymyksen. Kulutus pysyttelee talvisissa olosuhteissa normaalissa arkiajossa 7,5 l/100 km lukemissa auton oman ajotietokoneen mukaan. Kokoluokka ja omamassa huomioiden suoritusta ei voi pitää erityisen hyvänä. Tämän lisäksi myös hyvin varusteltuna korkeaksi nouseva hinta rajoittanee auton suosiota Suomessa. Samalla rahalla saa jo monenlaisia hieman isomman kokoluokan ja samalla monikäyttöisempiä autoja.

Edeltäjäänsä verrattuna smart on ottanut suuren harppauksen eteenpäin kaikilla osa-alueilla. Turbomoottorin ja hyvin toimivan kaksoiskytkinvaihteiston yhdistelmällä se on mitä mainioin kaupunkiauto.

smart fortwo prime DCT

Moottori 898 cm3, R3 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 135 Nm / 2 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 155 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 96 g/km
Mitat Pituus 2 695 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 543 mm, akseliväli 1 873 mm
Omamassa 940 kg
Tavaratila 260 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

Autot