Peugeotin palkittu kolmisylinterinen turbomoottori on löytänyt tiensä myös pikkuauto 208:n keulalle. Sen avulla pienokainen liikahtaa kevyesti moottoritienopuksissakin.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Näppäryydestä
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Vaihteensiirron epämääräisyydestä
- Hallintalaitteiden tunnottomuudesta
Hinta alkaen 13 397 €
Koeajoauto 20 394 €
Peugeotin pienen kokoluokan 208 uudistui kevyesti syksyllä. Auto sai hieman päivitetyn ulkoilmeen ja uutta tekniikkaa pellin alle. Koeajoimme ulkomailla vapaasti hengittävän kolmisylinterisen moottorin ja nyt kotimaassa ajoomme valikoitui tehokkaampi vajaasylinterinen.
Uudesta 1,2-litraisesta rivikolmosesta puristetaan turbon avulla tehoa 110 hevosvoimaa. Normaalissa ajossa sitä merkittävämpää on kuitenkin jo 1 500 minuuttikierroksella saavutettava 205 newtonmetrin huippuvääntö, joka liikuttaa noin tonnin painoista pikkuautoa todella vaivattomasti. Verrattuna vapaasti hengittävään 82 heppaiseen moottoriin satasen nopeus saavutetaan lähes 5 sekuntia nopeammin, mikä tekee hurjan eron vaivattomuuteen. Varsinaista tehopiikkiä moottori ei tarjoile missään vaiheessa, vaan kiertää ja vetää tasaisesti ylös asti. Lyhykäisyydessään moottorin voi todeta sopivan pikku-Pösöön loistavasti.
Moottorin lisäksi Peugeot on onnistunut alustan säädössä. Se on miellyttävän pehmeä ja antaa mukavaa kyytiä sekä kaupungissa että maantiellä. Pehmeyden vuoksi korin liikkeet hidastetöyssyissä ja kaarteissa ovat helposti havaittavissa, mutta ne eivät ole häiritseviä.
Galleria
Myös 208:n sisustus vakuuttaa. Se on pelkistetty ja toimiva. Ensimmäistä kertaa kuljettajan paikalle istahtaessa kuitenkin odottaa yllätys, sillä mittaristo löytyy normaalista poikkeavasti ratin kehän ulkopuolelta ja pieni ohjauspyörä jaa varsin alas. Itselleni järjestely sopii ja ajoasennosta saa hyvän. Peugeotin nimellä i-Cockpit kulkevan järjestelyn ideana on, että mittaristo on lähempänä kuljettajan näkökenttää, jolloin katsetta ei tarvitse siirtää juurikaan alaspäin mittariston vilkaisuun.
Se missä Peugeotilla olisi parannettavaa on hallintalaitteiden täsmällisyys. Vaihteensiirto on epämääräinen ja liikkeet ovat melko pitkiä. Polkimet ja ohjaus ovat hyvin kevyitä käyttää, mikä tekee periaatteessa kaupunkipyörittelystä vaivatonta, mutta ajamisesta etäistä. Nopeuden noustessa ohjaus onneksi jämäköityy selvästi ja maantienopeuksissa 208 on pikkuautoksi miellyttävän suuntavakaa.
Uudistuksen yhteydessä myös auton varustelu parani. Varusteversiot ovat pitkälti sidonnaisia moottoreihin, joten esimerkiksi nyt koeajossa olleen uuden turbokoneen saa vain parhaimmilla Allure tai uudella GT Line -varustetasoilla. Näiden myötä myös tehokkaampien moottorien hinnat nousevat huomattavasti malliston lähtöhintaa korkeammalle. Allure-tasolla varustelu kuitenkin on pikkuautoluokkaan kiitettävä. Vakiovarusteiden joukosta löytyvät muun muassa automaatti-ilmastointi, pysäköintitutka, vakionopeudensäädin, urheiluistuimet ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä.
Peugeot 208 uudella bensaturbolla on tasapainoinen pikkuauto. Moottori loistaa alakierrosten väännölle ja auto tarjoaa miellyttävää kyytiä niin kaupungissa kuin maantielläkin. Hieman tunnokkaampien hallintalaitteiden avulla se vakuuttaisi vielä enemmän.
Galleria
Peugeot 208 PureTech 110
Moottori 1 198 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 103 g/km
Mitat Pituus 3 973 mm, leveys 1 739 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 1 070 kg
Tavaratila 285 l
Kuvat: Mikko Autio