Koeajo: Suomen halvin ”oikea” avoauto pistää hymyilemään

Julkaistu 02.02.2016 05:45
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Keskellä talvea on juuri oikea aika haaveilla avoautosta ja kesästä. Uusi Smart Fortwo Cabrio on hyväntuulen auto niin katto pään päällä kuin avonaisenakin.

Suomeen kesäkuu 2016
Hinta alk. 19 835 €

Tykkäsimme

  • ketteryydestä kaupungissa
  • sympaattisesta olemuksesta
  • kattavista turvavarusteista

Emme tykänneet

  • hinta korkeahko
  • kaksipaikkaisuus ja pieni tavaratila rajoittavat käyttöä
  • oikeaksi avoautoksi muuntuminen vaatii vähän vaivaa
  • automaattivaiheiston kulmikkaasta toiminnasta

Talvi ei ole välttämättä lämmin edes Espanjassa. Lämpömittarin neula kipuaa 14 asteeseen uuden Smart Cabrion koeajolla Valenciassa, ja kylmä tuuli puhaltaa Välimereltä. Katto on silti pakko poistaa. Ihan pakko.

Lämpöeristetty kangaskatto rullaa napin painalluksesta pois pään päältä sardiinipurkin tavoin eli samaan tapaan kuin vaikkapa Fiat 500C:ssä. Aikaa tähän ei kulu kuin muutama sekunti. Näin kuski ja matkustaja pääsevät nopeasti nauttimaan heti hieman avonaisemmasta tunnelmasta. Fiilis ei ole kuitenkaan vielä aivan samanlainen kuin oikeassa avoautossa.

Seuraava vaihe vaatii jo manuaalisen lähestymisen kattotalkoisiin, ja samalla joko kuskin tai matkustajan on poistuttava autosta. Kevyet kattokaiteet nousevat helposti irti paikoiltaan, ja niille löytyy näppärästi paikka takaluukun kannesta. Parin harjoittelukerran jälkeen kattopalojen poistaminen sujuu helposti alta minuutissa.

Nyt fiilis on heti selvästi avonaisempi. Ikkunat laskemalla fiilistä voi korostaa vielä lisää. Tällä koeajolla ikkunat pysyvät kuitenkin visusti kiinni suojana kylmää tuulta vastaan. Itse asiassa avoautolla voi ajaa huoletta vielä melko viileässä kelissä, kunhan säätää ilmastoinnin puhalluksen oikein: siis lämmöt ylös ja suuttimista kohti matkustajia. Kaulaan huivi ja tarvittaessa päähän pipo. Näillä eväin avoautoilusta voi nauttia lähes pakkaskeleille asti – ainakin hidasnopeuksisessa kaupunkiliikenteessä. Smartin etuna on vielä se, että sen ohjaamo on melko kompakti ja siten helppo pitää lämpimänä. Talvikäyttöä varten autossa on myös lämmitettävä takalasi.

Valencian vanhan kaupungin kapeilla kujilla on puolestaan helppo viehättyä taas kerran Smartin uskomattomasta ketteryydestä – sillä pystyy peippaamaan jopa skoottereita vastaan. Ja parkkipaikkakin löytyy lähes yhtä helposti kuin skootterille.

Ajossa Cabrio on yhtä automainen kuin umpiversiokin. Pieni koko ei sinänsä haittaa menoa, joskin lyhyen akselivälin vaikutukset tuntee ratin takana. Myös äkäisesti pureva voimansiirto aiheuttaa välillä nykimistä. Ajoimme vain kaksoiskytkinautomaatilla varustettua versiota, mutta auton saa myös 5-portaisella manuaalivaihteistolla. Tehoversioita on tuttuun tapaan kaksi: 71 ja 90 heppaa. Näistä etenkin jälkimmäinen nostaa kuskin suupieliä vielä aavistuksen lisää ylöspäin.

Smart Cabrion myynti alkaa Suomessa kesäkuussa. Halvimmillaan sen saa itselleen hieman alle 20 000 tuhannella eurolla, eikä kalleinkaan versio nosta hintaa kuin muutamalla tuhannella eurolla. Personointimahdollisuuksia on riittävästi, värivaihtoehtojakin on eriväristen koripaneelien sekä kahden kattovärin (musta tai punainen) ansiosta satakunta.

Pieniä ja edullisia avoautoja ei ole tarjolla liikaa, joten Smartille riittää kysyntää – ainakin muualla Euroopassa. Suomessa Smartin myyntiä rajoittaa sen kaksipaikkaisuus ja se, ettei monella perheelle ole varaa kakkosautoon. 20 000 euroa on iso raha, vaikka sillä saakin avoauton.

Vielä edullisemmalla pääsee tuulettamaan ajatuksia, kun valitsee noin 16 000 euron hintaisen Fiat 500C:n. Sitä ei voi kuitenkaan pitää aivan oikeana avoautona, sillä siinä aukeaa vain katto-osa, eli kattokaitteet jäävät aina paikoilleen.

Smart Fortwo Cabrio 66 kW Twinamic
Moottori
898 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 135 Nm / 2 500 r/min
0-100 km/h 11,7 s
Huippunopeus 155 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 97 g/km
Mitat Pituus 2 695 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 552 mm, akseliväli 1 873 mm
Omamassa 995 kg
Tavaratila 260–340 l

Kuvat: Vesa Eskola

Tuoreimmat aiheesta

Autot