XC90 aloitti uuden aikakauden Volvolla. Tulevaisuus näyttää hyvältä.
Tykkäsimme
- ohjaamon tyylistä
- alhaisesta melutasosta
- tiloista ja tilojen muunneltavuudesta
Emme tykänneet
- suppeasta moottorivalikoimasta
- hinnat karkaavat ensiversioissa turhan korkeiksi
On se iso, muttei kuitenkaan möhkö. Uuden XC90:n muodot ovat sopusuhtaiset. Se myös näyttää freesiltä, mutta samalla se on helppo tunnistaa Volvoksi. Saksalainen ja VW-konsernissa kannuksensa ansainnut Thomas Ingenlath on tehnyt työnsä hyvin.
Kokonaan uudelle ja skaalautuvalle pohjalevylle rakennettu XC90 on yksi tärkeimmistä malleista koko Volvon historiassa. Aika osana Ford-konsernia on taaksejäänyttä elämää, ja nyt Volvon pitäisi vakuttaa ihmiset siitä, että kiinalaisen Geelyn alaisuudessa merkillä on edessä valoisampi tulevaisuus.
Volvo on tehnyt uuden johdon alaisuudessa monia asioita fiksusti. Moottorit ovat esimerkiksi Volvon omaa käsialaa, joten versioita ei voi olla liikaa. Eroja on haettu ahtamistekniikalla. T6:ssa on esimerkiksi sekä mekaaninen että turboahdin. Ensimainittu auttaa hyvän lähtökiihtyvyyden saavuttamisessa, ja turbo ottaa vetovastuun kierrosten noustessa. Toimii.
Suurimman vaikutuksen autossa tekee sen matkustamo. Materiaalivalinnat vakuuttavat ja tuntuvat hyvältä käteen. Puu, nahka ja metalli sulautuvat hyvin toisiinsa. Eikä XC90 olisi Volvo, jos sen matkustamo ei herättäisi ihastusta kotiinsa design-mööbeleitä hankkivien keskuudessa.
Volvon päämarkkinat ovat USA:ssa, joten tuotannon ja myynnin aloittaminen malliston yläpäästä on paitsi luontevaa myös järkevää. Suomessa näiden ensimmäisten versioiden hinnat karkaavat vain turhan korkealle. Helpotusta on luvassa T5- ja etenkin D4-versioilla. D4:n saa myös etuvetoisena.
MIKÄ Iso 7-paikkainen katumaasturi ja Volvon ehdoton lippulaiva, jonka kehtaa pistää parkkiin hienommankin golf-kentän klubitalon eteen.
KENELLE Kartano-Volvot ovat vähän out, nyt ajellaan herroiksi katumaastureilla.
AJETTAVUUS XC90:n alla on kokonaan uusi pohjalevy, jolle rakentuvat jatkossa kaikki autot S60:sta ylöspäin. Ensivaikutelma on hyvä. Kokonaisuus tuntuu jämäkältä.
Kovin dynaamista tai herkkää ei kulku kuitenkaan ole. Auton koon ja painon tuntee ajossa koko ajan. 8-portainen automaattivaihteisto hoitaa vaihdot sujuvasti, joskin jatkuvasti muuttuva ajotyyli on laatikolle vaikea rasti. Koeajoautossa oli ilmajousitus, joka istuu näin isoon autoon erinomaisesti. Se tosin laskee maavaraa kahdella sentillä. Plussaa on annettava alhaisesta melutasosta. Ja paras äänentoisto (Bowers and Wilkins) tarjoaa hienon konserttisalielämyksen.
SUORITUSKYKY T6:n voimanlähteenä on kaksilitrainen nelonen, joka kuulostaa tämän kokoiseen autoon vähän alimittaiselta. Pakokaasu- ja remmiahtimen avulla kone tuntuu kuitenkin kokoistaan isommalta, joskaan kovin dynaamiseksi ei meno missään vaiheessa ylly jo pelkästään auton koon takia. Ja toisaalta, miksi pitäisikään… Eleganttiin lipumiseen kartanon puistotiellä riittäisi vähemmänkin tehoa kuin 320 hevosvoimaa. Ja satasen vauhtiin päästään kuitenkin 6,5 sekunnissa… Ohituksiinkin ennätetään.
TILAT Ohjaamoa on tyylikäs, ja iso kosketusnäyttö vie ajatukset heti moderniin Omppu-maailmaan. Yksityiskohdista henkii skandinaavinen tyyli, laatuvaikutelma vakuuttaa. Takapenkillä matkustaa mukavasti aikuinenkin, mutta kolmannen istuinrivin pyhittää suosiolla vain lasten käyttöön. Aikuinen pystyy siellä kyllä vielä istumaan, mutta silloin ei matkusteta mielellään kauas. Tavaratila venyy ja paukkuu tarpeen mukaan monenlaisiin kuljetuksiin, ja ruotsalaiset ovat miettineet myös arkea – esimerkiksi tavaratilan pohjasta esiin taittuva välilevy mahdollistaa kauppakassien kuljetuksen kotiin pystyssä. Näppärää.
MALLISTO Bensamoottori on kaksilitrainen kaksoisahdettu nelonen, jonka saa sekä ilman (T6) että pienen sähkömoottorin (T8) kera. Versioiden hintaero on niin pieni, että on suorastaan hölmöyttä olla ottamatta pistokehybridiversiota. Diesel on kaksilitrainen tuplaturbonelonen (225 hv). Aluksi lähdetään liikkeelle näillä versioilla, jotka ovat kaikki nelivetoisia.
Volvo XC90 T6
Hinta alkaen 91 951 €
Moottori 1 969 cm3, turbo- ja mekaaninen ahdin
Teho 236 kW (320 hv) / 5 700
Vääntö 400 Nm / 2 200
0-100 km/h 6,5 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 8,0 l/100 km
CO2-päästöt 186 g/km
Mitat Pituus 4 950 mm, leveys 1 958 mm, korkeus 1 775 mm, akseliväli 2 985 mm
Omamassa 2 125 kg
Tavaratila 314–671–1 899 l
Galleria