Onko 100 000 euroa ylimääräistä? Polestar 3 pikavisiitillä Suomessa – tältä se näyttää

1:44img
Kävimme katsomassa, miltä lähes 100 00 euron Polestar 3 näyttää livenä. Katso videolta, millainen auto on niin ulkoa kuin sisältäkin.
Julkaistu 16.08.2023 14:29

Ville Järveläinen

Polestarin ensimmäinen aito SUV on yli 90 000 euron hintalapulla varustettu Polestar 3.

Volvon tytäryhtiö Polestarin seuraava markkinoille saapuva malli, Polestar 3, on parhaillaan ensimmäisellä vierailullaan Suomessa. MTV Uutiset kävi tutustumassa autoon tuoreeltaan.

Polestar Suomen toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi kertoi, että merkittävin ero designin lisäksi sisarmalli Volvo EX90:een on Polestar 3:n viisipaikkaisuus. Polestaria ei saa lainkaan seitsenpaikkaisena, kun taas samalle arkkitehtuurille perustuva EX90 on aina tarjolla kolmella penkkirivillä.

Luopajärvi ei usko, että Polestar 3 ja EX90 tulevat syömään toistensa myyntiä, koska autojen kohderyhmä on sen verran eri. EX90 on edustusluokkaan asemoitu perhekuljetin, kun taas Polestar 3 pyrkii vetoamaan sporttisuutta ja veistoksellisen minimalistista designia arvostaviin. Vaikka tämän kokoluokan katumaasturit harvemmin ovat nuorempien ostajien hankintalistalla, voi Polestar 3 olla poikkeus.

Lue myös: Polestar 4 on katumaasturi, jossa ei ole lainkaan takaikkunaa – tältä yllättävä ratkaisu näyttää

Iso, mutta ei möhkö

Polestar 3 on aina nelivetoinen, ja aktiivinen ilmajousitus on vakiovarusteena. Järjestelmä alentaa myös ilmanvastusta laskemalla autoa kovemmilla nopeuksilla, ja kuljettaja voi valita eri jousitustiloja keskinäytön avulla.

Vaikka Polestar 3 on iso auto, on se luonnossa jopa hieman pienemmän näköinen kuin kuvissa. Vahvasti laskeva kattolinja sekä tietynlainen farmarimaisuus tekevät autosta varsin sulavan näköisen. Takapenkillä on luiskamaisesta katosta huolimatta mukavasti pääntilaa myös yli 180-senttiselle matkustajalle. Sen sijaan reisitukea ei takapenkillä ole kovinkaan runsaasti yhtään pitkäkoipisemmalle.

Säilytystilaa ei kuitenkaan ole tarjolla niin paljon kuin ulkomitat saattavat vihjata. Takapenkkien takana on lattiasta kattoon yhteensä 597 litraa tilaa, kun mukaan lasketaan tavaratilan lattian alla olevat 90 litraa. Kokonaistilavuus takaistuinten selkänojiin asti on Polestarin mukaan 484 litraa. Suurikokoisen keulan voisi myös odottaa kätkevän sisäänsä suuremmankin kuin 32 litran frunkin.

Ensi vuonna Suomeen

Ensimmäiset kolmoset toimitetaan asiakkaille näillä näkymin ensi vuoden keväällä.

610 kilometrin WLTP-toimintamatkaan yltävän pitkän toimintamatkan mallin hinnat lähtevät Suomessa 92 700 eurosta. Performance-paketilla varustettuna toimintamatka on 560 kilometriä. Performancen hinnat alkavat 99 300 eurosta. Performance-paketti myös ottaa kiihtyvyydestä viimeisetkin löysät pois ehtien nollasta sataan 4,7 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia perusversiota nopeammin.

Polestar 3:n voi odottaa kilpailevan samoista ostajista muun muassa saksalaisvalmistajien sähkömaastureiden tehokkaampien painosten kanssa. Esimerkiksi Audin SQ8 e-tron ja BMW iX xDrive50 tarjoavat Performance-mallin kanssa vastaavanlaista suorituskykyä noin 110 000 euron hintaluokassa.

Lue myös: Koolla on väliä: Volvo esitteli täysin uuden automallin, jonka hintalappu voi olla kova paikka kilpailijoille

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot