Nyt nappasi. Saksalaiset ovat tulossa toden teolla mukaan ladattavien hybridien kisaan. Sähkölisä vain parantaa ennestään jo hyvää Passatia.
Tykkäsimme
- erinomaisesti toimivasta voimalinjasta
- alhaisista päästöistä ja siten alhaisesta verotusarvosta
- hyvästä äänieristyksestä
- mukavasta jousituksesta
Emme tykänneet
- pistokehybridin lataaminen vaatii vaivansa
Olin pitkään skeptinen sähköautojen tulevaisuuden suhteen – kuten on ollut aika moni muukin autotoimittaja. Sähköautojen tulevaisuudesta on kirjoitettu useampi vuosi isoilla kirjaimilla, mutta varsinaiset näytöt jäivät pitkään vähäisiksi. Autonäyttelyissä kyllä vilauteltiin mitä hienompia konseptiautoja, mutta kaupasta sai vain tavallisia bensa- tai dieselautoja.
Totta kai Toyota teki työtä hybridien rintamalla, kun Renault-Nissan puolestaan keskittyi sähköautoihin. Se oli kuitenkin selvää, ettei isompaa muutosta tapahtuisi pelkästään muutaman autokonsernin voimin.
Sitten VW-konsernin pääjohtaja Martin Winterkorn ilmoitti isoon ääneen, että autoilun tulevaisuus on sähköinen, ja samalla kulisseista alkoi kuulua pulputusta. Saksalaisilla oli työn alla iso määrä niin täyssähköautoja kuin osa-aikasähköautoja eli ladattavia hybrideitä.
Nyt VW-konsernilla on myynnissä jo useampi sähköauto sekä hybridi, ja VW:n oman ennusteen mukaan näiden autojen myynti nelinkertaistuu kolmen vuoden sisällä. Ja tästä 2020-luvulle edettäessä kasvu sen kuin kiihtyy.
VW:n tuorein tulokas ladattavien hybridien markkinoille on Passat GTE. Sen voimalinja on periaatteessa sama kuin Golf GTE:ssä ja Audi A3 e-tronissa, mutta voimalinjaa on muokattu vähän auton koko huomioiden. Bensakone on tuttu 1,4-litrainen turbo, jota on tukemassa pieni sähkömoottori. Näiden yhteisteho on 218 heppaa, eli tuloksena on rivakka perhefarmari.
Pääsimme Passat GTE:n rattiin Amsterdamin lentokentällä. VW ilmoittaa auton sähköiseksi toimintamatkaksi enimmillään 50 kilometriä. Koeajon alku oli pääosin moottoritietä, joten aivan tavoitteeseen en päässyt. Polttomoottori käynnistyi 46 kilometrin ajon jälkeen. Tulosta voi pitää kuitenkin erittäin hyvänä, koska moottoritienopeudet ovat sähköautolle myrkkyä.
Sen verran on tosin pakko tunnustaa, että auton ilmastointi oli kytketty pois päältä, ja hain aina tilaisuuden tullen tuulensuojaa kuorma-autojen sekä rekkojen takaa… Tosielämän testi ei siis ollut varsinaisesti kyseessä.
Tästä pääsemmekin aasinsillan kautta ladattavien hybridien haasteeseen. Jotta ne olisivat järkeviä, pitäisi niillä ajaa fiksusti ja niitä pitäisi ladata aina kuin se vain on mahdollista. Jos GTE:llä ajetaan useimmiten pelkästään bensalla, sähkömoottori, akusto ja kaikki muu hybriditekniikka on vain turhaa painolastia. Totta kai järjestelmä ottaa energiaa talteen myös ajon aikana, mutta vasta piuhan päässä autosta saadaan kaikki irti.
Suomessa valtaosa GTE Passateista päätynee yrityskäyttöön. Firmat suosivat alhaisia hiilidioksidigrammoja, ja myös valtio verottaa vähäpäästöisiä autoja armollisemmin. Eli, jos työsuhdeautolla ajavalla on täysi autoetu, jaksaako hän nähdä vaivan ja laittaa auton aina piuhan päähän – etenkin jos tähän sopivaa paikkaa pitää vielä etsiä?
Onneksi ladattavalla hybridillä ajavien elämä on helpottumassa lähitulevaisuudessa. Ratkaisu on piuhaton eli induktiolataus. VW demosi näiden käyttöä jo Schipolin lentokentällä, jossa kaikki testiautot ladattiin ilman piuhaa.
MIKÄ Passatin ladattava hybridiversio. Ensimmäiset noin 50 kilometriä voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kunhan kuski tiedostaa taloudellisen ajotavan.
KENELLE GTE löytänee ottajansa erityisesti yritysautokaupasta. Tarjolla on houkuttelevan tehokas iso farmari passeliin hintaan.
AJETTAVUUS Olin positiivisesti yllättynyt Passat GTE:n voimalinjasta. Sähkö- ja polttomoottori pelaavat hienosti yhteen, ja DSG-automaattikin tuntui poikkeuksellisen sujuvatoimiselta. Järjestelmä toimii myös fiksusti, eli se antaa auton rullata silloin kun tämä on paras vaihtoehto – tai vaihtoehtoisesti käytössä on energiaa talteen ottava melko tehokas moottorijarrutus.
SUORITUSKYKY Saksalaiset ovat tietoisesti lähteneet mukaan hybridikisaan suorituskyky edellä. Hevosvoimilla myydään yhä autoja; ovat nuo hevoset sitten sähköisiä tai öljystä ravintonsa saavia. Ei Passat GTE varsinaisesti mikään raketti ole, mutta sähkömoottorin vahva alavääntö yhdessä bensaturbon kanssa tekee liikkumisesta tarvittaessa erittäin ripeää. Normaalisti ajellessa vääntö tuntuu puolestaan etenemisen vaivattomuutena. Ja onhan se hienoa ajaa työmatkat pelkällä sähköllä, GTE on kaupunkiliikenteessä lähes äänetön.
TILAT Passat Variant on iso perheauto, eikä ylimääräinen akku muuta tätä juurikaan. Akku sijaitsee tavaratilan alla, eli käytössä ei ole sen paremmin vararengasta kuin välipohjaakaan.
MALLISTO GTE:n saa sekä sedanina että farmarina.
VW Passat Variant GTE
Hinta avoinna
Suomeen alkuvuodesta 2016
Moottori 1 395 cm3
Teho 115 kW (166 hv) / 5 000–6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 600–3 500 r/min
Sähkömoottori
Teho 85 kW (115 hv)
Yhteisteho 160 kW (218 hv)
Yhteisvääntö 400 Nm
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 225 km/h
Huippunopeus pelkällä sähköllä 130 km/h
EU-kulutus 1,7 l/100 km
CO2-päästöt 39 g/km
Akusto 9,9 kWh litium-ioni
Toimintamatka pelkällä sähköllä 50 km
Mitat Pituus 4 767 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 477 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 650–1 780 l
Galleria