Suomessa muka kohtuuton autoverotus? Miltä kuulostaisi vain hieman yli kymppitonnin autovero reilun 115 000 euron hintaisesta uudesta edustuslimusiinista?
Tykkäsimme
- sivistyneestä ja älykkäästä voimalinjasta
- hiljaisesta matkustamosta
- jousitusmukavuudesta
- suorituskyvystä
Emme tykänneet
- kutistuneesta tavaratilasta
- hankalasta mallinimestä (BMW 740Le iPerformance xDrive)
BMW 740Le
Hinta 125 790 €
BMW on tullut vauhdilla mukaan ladattavien hybridien kisaan. Ja kyllähän hiljainen sekä vahva sähkömoottori istuu isoon ja edustavaan limusiiniin kuin nakutettu. Se toimii 7-sarjassakin hienosti yhdessä kaksilitraisen ja nelisylinterisen bensakoneen kanssa.
Vielä muutama vuosi sitten joku olisi pitänyt neloskonetta 7-BMW:n keulalla pyhäinhäväistyksenä. Ei enää. Downsizing on päivän teema, ja varsin sähkömoottorin avulla tässä päästään aivan uusiin sfääreihin.
Katsotaan vaikka sähköä voimalinjaansa saaneiden autojen suorituskykyä. Tesla on tehnyt jo selväksi kaikille, että sähköauto lähtee kuin se vähän irtonainen nappi alokkaan paidasta, ja ladattava 7-sarja vain alleviivaa tätä. Kaksi tonnia painava ja 5,24 metriä pitkä limusiini irtoaa valoista satasen vauhtiin 5,3 sekunnissa. Ei huonosti 258-heppaisen bensakoneen ja 113-heppaisen sähkömoottorin yhdistelmältä… Ja neliveto auttaa vielä pidon hallitsemisessa.
Huima suorituskyky ei ole kuitenkaan tällaisen auton juttu, vaikka sitä onkin hauska naapurille korostaa. Sähkömoottori nostaa nimittäin merkittävästi paitsi matkustusmukavuutta myös auton edustavuutta. Ja Aaltosta ilahduttaa ratin takana se, ettei 740Le tunnu ratin takana todellakaan siltä, että se painaisi 2 000 kiloa.
Kuljettajan valittavana on luonnollisesti erilaisia ajotila-asetuksia, mutta pian näistä jää päälle automaattiasetus. Se tuntuu luontevalta, ja antaa myös voimalinjalle mahdollisuuden etsiä mahdollisimman tehokasta etenemistapaa. Näin esimerkiksi alamäessä bensakone kytkeytyy mahdollisuuden tullen kokonaan pois toiminnasta, ja auto rullaa vain kevyesti eteenpäin. Jarrutusenergiaakin käydään ottamaan talteen vasta silloin, kun kuski painaa jarrua. Fiksua.
Ladattavaa 740Le:tä voi Suomen nopeusrajoituksilla käyttää myös halutessaan pelkkänä sähköautona, sillä sähköllä voi ajaa ilman polttomoottoria aina 140 km/h nopeuteen asti. Toimintamatka ei tietenkään pelkkänä sähköautona ole hääppöinen, mutta 9,2 kilowattitunnin (täydellä latauksella käytettävissä 7,4 kWh) litium-ioni-akku riittää sentään 45 kilometriin – ainakin ihanneolosuhteissa. Tosielämässä realistinen luku lienee pikemminkin noin 20-25 kilometriä. Sekin riittää monelle yhdensuuntaiseen työmatkaan.
Akkujen lataaminen täyteen kestää latausasemasta (230 V/16 A) alle kolme tuntia. Tavallisesta kotipistokkeesta ladattaessa aika venyy noin neljään tuntiin.
Koeajolla ladattavaan Seiskaan on helppo ihastua. Omatunto on puhdas, eikä neloskonetta erota neloseksi kuin konetta erittäin korkealla kierrättämällä. Parhaimmillaan auto on tietysti kaupungissa ja sähkökäyttöisenä, jolloin kyyti on hiljaista ja mukavaa – eli juuri sellaista kuin sen edustusautossa pitääkin olla.
Pieni haittansa sähkökäytöstä kuitenkin on. Tavaratila on kutistunut 420 litraan, ja polttoainetankin vetoisuus on huvennut 46 litraan. Nämä ovat kuitenkin pieniä kompromisseja saavutettuihin etuihin nähden.
Ja puhutaan vielä hetki siitä suomalaisten lempiaiheesta eli autoverosta. 740Le xDrive on aina Business Exclusive -varusteinen, joten autovero on vakiovarustein tarkalleen 10 369,58 euroa. Täsmälleen saman tehoinen, samoilla varusteilla täytetty ja pelkästään bensalla kulkeva 740Li xDrive ilahduttaa verottajaa 44 080,11 eurolla. Suurin piirtein saman tehoinen täyteen ladattu dieselversio eli 740Ld xDrive lisää verokertymää 34 233,05 eurolla.
Minkä version ottaisit? Näillä houkutuksilla pelkästään polttomoottorin voimin kulkevat uudet autot katoavat Suomen katukuvasta yllättävän nopeasti…
BMW 740Le iPerformance A xDrive
Voimalinja 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo + sähkömoottori + 8-portainen automaattivaihteisto
Teho 240 kW (326 hv)
Vääntö 500 Nm
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 2,5 l/100 km
CO2-päästöt 56 g/km
Mitat Pituus 5 238 mm, leveys 1 901 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 3 210 mm
Tyhjäpaino 2 000 kg
Tavaratila 420 l
Edit 4.9. 17.40: Otsikon oikeinkirjoitus korjattu