Koeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotar

Julkaistu 06.01.2018 09:35

Mia Pelttari

mia.pelttari@teknavi.fi

Pikkuautoluokka eli B-segmentti on viime aikoina tehnyt yhden evoluutionsa suurimmista muutoksista ajettavuuden, käytännöllisyyden, varusteiden ja mukavuuden parannuttua lähemmäs kokoluokkaa suurempaa.

Hinta alkaen 15 500 €
Koeajoauton hinta 23 600 €

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Sisustuksen tyylikkyydestä
  • Moottorivalikoimasta

Emme tykänneet

  • Tavaratilan kynnyksestä
  • Moottorin heikosta alaväännöstä

Pienten pätevyys huomioitiin myös Vuoden Auto Suomessa -valinnassa, kun Fiestankin kilpailijana tunnettu Seat Ibiza sai kunnian edustaa parasta uutta automallia. Pikkuauton valinta viestii osaltaan segmentin kehitystä varteenotettavaksi ja monelle realistiseksi valinnaksi.

Vaikka Fiesta ei pärjännyt niin hyvin äänestyksessä se on ehdottomasti pikkuautoluokan kärkipäässä. Sen ajettavuus on huippuluokkaa ja moottoreiden tekninen toteutus osaavaa. Alkaen hinnaltaan se on 800 euroa arvokkaampi kuin Seat Ibiza, ja päteväksi varusteltuna Fiestan hinta karkaa 20 000 euroon. Rahoille saa kuitenkin vastinetta. Hyvin toteutetut varusteet eivät paitsi tuo omistajalle käyttömukavuutta, ne pitävät yllä myös jälleenmyyntiarvoa.

Vaikka edeltämalliin nähden Fiestan muutokset ovat melko kosmeettisia, ne tukevat esimerkiksi valojen muotoilun osalta mielikuvaa leveämmästä autosta kuin kokoluokassa ollaan totuttu. Varovaisuus muotojen uudistuksessa tekevät autosta myös ajattoman ja arvokkaan oloisen. Sisustuksessa puolestaan hämmentävä nappulaviidakko on siistitty edeltäjämallista muutamaksi peruskääntimeksi ja 6,5 tuuman kosketusnäytöksi. Lisäksi ratti on saanut osakseen oman pienen näppäimistön perustoiminnoille.

Fiestan turvallisuusominaisuudet toteutetaan kahdella kameralla, kolmella tutkalla ja auton ympärillä kiertävällä kahdellatoista ultraäänitunnistimella. Listalta löytyvät muun muassa mukautuva ajoneupeudensäädin, vahdit kuolleeseen kulmaan, kaistaviivoihin, liikennemerkkeihin, edessä ajavaan ja mahdollisiin etutörmäysten ehkäisyyn jopa 130 metrin etäisyydeltä.

Fiesta ei välttämättä ole markkinoiden halvin, tiloiltaan käytännöllisin tai perusvarustukseltaan monipuolisin pikkuauto, mutta se voittaa muotoilullaan, pätevällä ajettavuudellaan ja helpolla hallittavuudellaan monet puolelleen.

MIKÄ Fordin pikkuauto Fiesta hyvillä varusteilla.

KENELLE Helppo käsiteltävä ensimmäiseksi autoksi ja hyvä esimerkiksi pienempään autoon vaihtavalle.

AJETTAVUUS Pikkuautoksi Fiesta on erinomainen ajettava. Kompakti kokoinen auto on helppo kaupungin tungoksessa ja tarkkaa arvioimista helpottaa hyvä näkyvyys. Pikkuautomaisuus on pyritty häivyttämään Fiestassa minimiin. Paitsi, että ohjaamossa on tilavaa ja avaraa, on myös ajotuntumassa suuremman auton tuntua. Siitä syystä Fiesta on kelpo matka-auto, jonka äänimaailma tasoittuu kutosvaihteella miellyttävän tasaiseksi. Uusi vaihteisto tottelee nopeasti ja miellyttävästi nopeammassakin ajossa, johon myös tarkka ja terävä ohjaus soveltuu mainiosti. Auton pienuus tulee esille vain selvästi epätasaisella tieosuudella, mihin tosin suuremmankin kokoluokan pintakovat alustat kompastuvat.

SUORITUSKYKY Palkittu litran EcoBoost-moottori lienee Fiestan suosituin voimanlähde. Taloudellinen voimanlähde on saatavilla 100, 125 ja 140 hevosvoimaisina tehovaihtoehtoina. Pienitehoisin versio vääntää heikosti alakierroksilla, mutta pienellä ahkeruudella vaihteiden vaihtamisessa tottuu paketilla pärjäämään hyvin. Kolmesylinterinen voimanlähde on äänimaailmaltaan hienostunut. Pikkuautomaista nakutusta tai liiallista kiristymistä kiihdytyksissä ei kuulu, vaan kone käy miellyttävän tasaisesti ja vaivattomasti.

TILAT Fiesta edustaa tiloiltaan perinteistä viistoperäistä pikkuautoa; ohjaamosta löytyy hyvin tilaa, mutta takapenkit soveltuvat lähinnä lapsille tai tavaroille. Ja kuten yleensä myös Fiestan tavaratilassa on korkea kynnys, jonka yli tavarat joutuu nostamaan. Tämä tekee painavien tavaroiden tai koiran lastaamisen autoon hankalaksi.

MALLISTO Fiestan malliston aloittavana moottorina toimii 70 hevosvoimainen vapaastihengittävä 1,1-litrainen bensiinimoottori. Samasta voimanlähteestä löytyy myös tehokkaampi versio 85 hevosvoimaisena. Litran EcoBoost-bensaturbokoneita löytyy kolmessa teholuokassa 100, 125 ja 140 hevosvoimaisina. Turbodieselpuolella tarjolla oleva 1,5-litrainen voimanlähde on joko 85 tai 120 hevosvoimainen. Pienenmitehoinen dieselmoottori on lisäksi malliston pienipäästöisin 93 gramman hiilidioksidipäästöillään. Varustetasoja on neljä: perustason Trend, aktiivinen ja liikunnallinen Titanium, ylellinen Vignale ja rouheamman urheilullinen ST-Line. Fiesta on saatavilla joko kolme- tai viisiovisena.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100hv M6 Titanium 5-ovinen
Polttomoottori
998 cm3, R3 turbo
Teho 74 kW (100 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 183 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 97 g/km
Mitat Pituus 4 264 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 735 mm, akseliväli 2 493 mm
Omamassa 1 164 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 290-974 l

Galleria

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Ford Fiesta jatkaa tutuilla vahvuuksilla

Tuoreimmat aiheesta

Ford