Opelin lippulaivamallin tilaversio on komea näky. Edustava farmari tekee vaikutuksen hienostuneella käytöksellään ja pätevillä kyvyillään.
Hinta alkaen 30 143 €
Koeajoauto 44 571 €
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Tiloista
- Muotoilusta
- Alhaisesta melutasosta
Emme tykänneet
- Keskusnäytön käyttöliittymästä
- Voimalinjan toiminnasta
Huomattavan sulavalinjainen Opel Insignia Sports Tourer haastaa suuren joukon kilpailijoitaan pätemällä monella osa-alueella. Autossa korostuu käytännöllisyys, joka on otettu huomioon hyvissä tiloissa, parannetussa ergonomiassa ja hallintalaitteiden selkeydessä. Toinen osa-alue, missä Insignia on vahvoilla, on sen hyvä ajettavuus.
Insignia on menestynyt Suomen markkinoilla keskimäärin noin 1000 auton vuotuisella myyntivauhdilla. Uuden mallin farmariversion Sports Tourerin sekä maastohenkisen Country Tourerin odotetaan kasvattavan reikisteröintilukemia uusiin lukemiin.
Suurista ulkomitoistaan huolimatta uuden Insignian muotoilussa korostuu itsevarmuus ja hallitseva etumaski. Edustava perheauto kuitenkin sekä antaa että vaatii tilaa. Lähes viisimetrinen auto näyttää paljon sukkelammalta kuin todellisuus ahtaissa parkkihalleissa paljastaa. Toinen hämäys kätkeytyy kattolinjaan, joka ei leikkaakaan tavaratilaa pienemmäksi muotoilun kustannuksella vaan todellisuudessa kapasiteettia on 135 litraa enemmän kuin aikaisemmassa mallissa.
Suurentunut kori on rakenteeltaan 200 kiloa keveämpi kuin edeltäjä. Painon vähentäminen on parantanut auton hallittavuutta, ja uusi malli tuntuu siksi ketterämmältä ja ohjaus suoraviivaiselta. Hyvää ajotuntumaa tukee myös taidokkaasti painotettu jousitus, mikä ei jää keinumaan, muttei myöskään tunnu liian kovalta edes urheilullisella Sport-asetuksella.
Suunnittelussa on menty käytännöllisyys ja mukavuus edellä. Ohjaamo on päivitetty ajantasalle uusilla painikkeilla, uudella näytöllä ja uusilla pehmeillä materiaaleilla, jotka yhdistyvät osin kovamuovisiin ja kromisiin yksityiskohtiin. Näytön käyttöliittymä hoitaa tehtävänsä, muttei osoitu niin moderniksi kuin voisi olettaa.
Insignia Sports Tourer on on parantanut kokonaisuuttaan kaikilla osa-alueillaan. Se on tilava, mukava, hyvin varusteltu ja tunnokas ajaa. Vahva paketti tarjoaa varsinkin vastinetta rahalle.
MIKÄ Opelin uuden lippulaivan farmariversio.
KENELLE Autoilijalle, joka arvostaa käytännöllisyyttä, tilaa, hyvää ajettavuutta ja vastinetta rahalle.
AJETTAVUUS Uusi Insignia Sports Tourer tarjoaa napakkaa ajettavuutta ja mukavuutta matkantekoon. Suuri auto on parhaimmillaan maantieajossa, missä se rauhoittuu etenemään tasaisen varmasti. Ison auton hallinta sujuu kuitenkin terävästi myös mutkaisilla pätkillä, joissa ohjaus piirtää terävästi eikä auto sorru sivunojailuun kurveissa.
SUORITUSKYKY 1,5-litrainen bensiinimoottorin teholukemiksi ilmoitetaan 165 hevosvoimaa ja nollasta sataan kiihdytys luvataan 9,6 sekunnissa. Voimalinja tarjoaa vähimmäisvaatimuksen ison auton liikuttamiseen ja mukavuuspainotteinen auto joutuu epämukavuusalueelleen kiihdytyksissä. Siksi onkin harmi, että suhteessa auton jämäkkään ajettavuuteen sen voimanlähde ei tarjoa kyvykkyyden arvoista suorituskykyä.
TILAT Virtaviivaisuus ei vähennä tilavuutta sekä etu- ja takaistuimilla että tavaratilassa. Tummanruskeat ilmastoidut nahkaistuimet luovat ohjaamon kokonaisuuteen saksalaista laatuvaikutelmaa. Ergonomia sopii monelle ja hyvä ajoasento löytyy helposti. Takaistuimilla jalkatilaa on reilusti ja farmarimallissa kattolinja pysyy korkealla koko matkustamon yli. Tavaratila laajalla lastausaukolla riittää isoonkin tilantarpeeseen.
MALLISTO Insignia Sports Tourerin moottorivalikoima vastaa hyvin kilpailijoiden kattauksiin monipuolisuudellaan. Malli on saatavilla kolmella bensiinimoottorilla (140, 165 ja 280 hv) sekä neljällä dieselkoneella (110, 136, 170 ja 210 hv). Tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoisia ja yhdistyvät uuteen 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Muuta versiot ovat etuvetoisia, joista pienimmät aina manuaalivaihteisia ja keskimmäiset tehoversiot tarjolla myös 6-portaisella automaatilla. Varustetasoja on kaksi, Enjoy ja Innovation. Perustaso Enjoy sisältää hyvän varustelun, mihin kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, auton avaimeton käyttö sekä 7-tuuman kosketusnäyttö. Innovation-varustelun suurempaan näyttöön sisältyy navigaattori. Lisäksi paketissa tulee pysäköintitutkat ja automaattiset kaukovalot.
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,5 Turbo Start/Stop 121kW AT6
Polttomoottori 1 490 cm3, R4 turbo
Teho 121 kW (165 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 250 Nm / 2 500-4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 214 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 141 g/km
Mitat Pituus 4 986 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 829 mm
Omamassa 1 522 kg
Perävaunumassa jarruin 1 405 kg
Tavaratila 560-1 665 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Opel Insignia Sports Tourer – se suositumpi korimalli
Koeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkein
Kotimaan ensituntuma Opelin lippulaivasta – Insignia Grand Sport kirii premiumin kannoilla
Opelin mallitykitys jatkuu – 7 uutta automallia vuoden 2017 aikana