Farmariautot ovat eurooppalaisten suosiossa. Kia tulee mukaan tärkeään luokkaan uudella isolla Optima Sportswagonilla.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Varustelusta
Emme tykänneet
- Ohjauksen tunnottomuudesta
- Vaihteiston hitaudesta
Hinta alkaen 30 990 €
Koeajoauto 58 418 €
Korealaiset autonvalmistajat ovat tulleet itsevarmasti Euroopan markkinoille laajalla mallistolla. Yksi Kialta puuttuneista tärkeistä malleista on ollut iso farmari. Optimasta tulee viimein tarjolla monikäyttöisyyttä ja tilaa arvostavalla autoilijalle iso Sportswagon-versio.
Muotoilullisesti Optima on varsin turvallisilla vesillä. Sen selkeät linjat eivät ärsytä, tai hyökkää liian rajusti silmille. Ilmeessä on kuitenkin sopivaa määrätietoisuutta ja keulan leveän ”tiger nose” -maskin ansiosta auto on helppo tunnistaa Kiaksi.
Farmarimallin perää kohti varsin jyrkästikin nouseva ikkunalinja antaa koko kyljelle hyvin kiilamaisen ilmeen. Perä on hyvin pelkistetty ja viirumaiset leveät takavalot antavat autolle leveän ja matalan ilmeen. Muotoilustakin voi jo päätellä näkyvyyden takakulmaan jäävän heikoksi. Tämä on etenkin kaupungissa hyvä huomioida.
Selkeät linjat kätkevät sisäänsä laajat sisätilat. Etupenkeissä on sohvamaista mukavuutta GT-ompeleista huolimatta. Selkeät linjat jatkuvat keskikonsolissa ja järjestelmien käyttöliittymät ovat tuttuja Kian muusta mallistosta. Takana puolestaan on tilaa vaikka muille jakaa, ja lisävarusteinen lasikatto korostaa avaraa tunnelmaa entisestään. Tavaratila ei lukeudu numeroilla mitattuna suurimpien joukkoon, mutta useimmille sekin lienee riittävä.
Farmarimallin esittelyn kanssa samaan aikaan markkinoille tuotiin myös uusi pistokehybridi sekä urheilullinen GT-malli. Jälkimmäinen näistä on kaikkien aikojen tehokkain Euroopan markkinoilla ollut Kian tuotantomalli. Tehoa tässä nyt koeajossa olevan GT-version 2,0-litrainen turboahdettu bensakone tuottaa 245 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 353 newtonmetriä. Voima välitetään eturenkaille kuusiportaisen automaattivaihteiston kautta.
Nykymittapuulla nämä ovat varsin normaaleja teholukemia isolle perheautolle. Kian tapauksessa kyseessä on toki sporttisesti maustettu versio, mutta kovin urheilullista kokemusta Optima GT ei pysty tarjoamaan. Tämä ei numeroita katsellessakaan ole kovin suuri yllätys, sillä myös ilmoitettu 7,6 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen on nykypäivänä varsin normaalia tasoa. Moottori itsessään tuntuu kyllä suhteellisen pirteältä ja käyttöalue on laaja. Vääntöä piisaa alhaalta lähtien ja normaalissa ajossa kierrokset eivät nouse kovinkaan korkealle. Myös vaihteisto toimii rauhallisesti ajettaessa kiitettävästi.
Tunnelma alkaa hieman kärsiä ajotilan vaihtaessa Sportille. Kaasunvaste muuttuu todella herkäksi, mikä tekee tasaisesta ajamisesta haastavaa, ja etenemisestä tulee helposti kovin äkkinäistä. Myöskään vaihteisto ei tunnu löytävän sopivaa pykälää kovinkaan nopeasti. Tehoa kuitenkin löytyy myös yläkierroksilta ja välillä vaihteenvaihto yllättää myös kuljettajan. Kaiken toiminnan kulmikkuutta korostaa kovin äkkinäisesti toimiva luistonesto ja ajonvakautus.
Myös alustan ja ohjauksen toiminta sopii paremmin rauhalliseen ajoon. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, mikä on samalla vienyt parhaan tunnon. Sport-asetuksella tehostus vähenee, mutta tuntuma ei kuitenkaan parane. Alustasta löytyy aavistus pintakokuutta, mutta vauhdin kasvaessa myös korin liikkeet kasvavat, eikä eteneminen ole urheilullisen tarkkaa.
Toisaalta Optima GT lunastaa paikkansa vaivatonta voimaa tarjoavana matkajuhtana. Jos sporttisuudelle ei sinänsä ole tarvetta, tuo tehokas moottori mukavuutta arkiajoon. Myös tällöin mukavuuspainotteinen vaihteisto toimii parhaiten. Harmittavasti Kian tehomallin päästölukemat nousevat varsin korkealle, mikä näkyy myös hinnassa.
Kia Optima 2.0 T-GDI SW GT
Polttomoottori 1 998 cm3, R4 turbo
Teho 180 kW (245 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 353 Nm / 1 350-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 232 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 191 g/km
Mitat Pituus 4 855 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 805 mm
Omamassa 1 680 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 552-1 686 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio