Leon-malliston uudistumisen myötä tehomalli Cupra sai kauan kaivatun nelivedon. Kun hintakin on kohdallaan, puhutaan varsin houkuttelevasta sporttifarkusta.
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Ajettavuudesta
- Tiloista
- Hinta-teho-suhteesta
Emme tykänneet
- Multimediajärjestelmän poistetuista pikapainikkeista
- Takapenkkien muotoilusta
Hinta alkaen 45 991 € (4Drive)
Koeajoauto 50 904 €
Kaiken päästö- ja säästökeskustelujen keskellä autonvalmistajilla onneksi riittää kiinnostusta myös hauskojen autojen kehittämiseen. Monissa tapauksissa tehokkaammilla sporttiversioilla kohotetaan merkin, tai mallin imagoa, mutta perinteiset keskikokoluokan sporttimallit eivät yleensä karkaa tavoittamattomiin hintaluokkiin.
Nykyisen korimallin Leon esiteltiin vuonna 2012, mutta tehomalli Cupraa saatiin odotella vuoden 2014 puolelle. Ja silloin Seat yllätti GTI-luokan fanit. Cupra sai pellin alla VW-konsernin monessa autossa käyttämän 2,0-litraisen bensaturbon, mutta teholukemaksi kirjattu 280 hevosvoimaa nousi aika paljon perinteisten tämän luokan autojen yläpuolelle. Viime vuonna Seat esitteli vielä aavistuksen tehokkaamman mallin, jolloin teholukema nousi 290 hevosvoimaan.
Leon-mallisto koki loppuvuonna 2016 pienen uudistumisen. Pääasiassa muutokset mallistossa olivat varsin kosmeettisia muutamien uusien moottorivaihtoehtojen lisäksi. Myös Cupra näki samat muutokset, minkä lisäksi teholukema nostettiin pyöreään 300 hevosvoimaan. Mutta mikä mielenkiintoisista, tehomalli sai parikseen myös nelivedon, joka tosin on saatavilla vain farmarimalliin. Etenkin Suomen vaihtelevissa olosuhteissa nelivetoisuus parantaa auton käytettävyyttä huomattavasti, ja tehovaroista nauttiminen on huomattavasti helpompaa myös talvikelillä.
Nelivetoinen Cupra onkin keskikokoluokan sporteista yksi houkuttelevimmista kokonaisuuksista. Farmarikori tarjoaa hyvät tilat, auton perusajettavuus on miellyttävä, ja 300 hevosvoimaa todellakin takaa riittävän suorituskyvyn. Kun kaiken lisäksi Cupra on hinnoiteltu kilpailukykyisesti, täytyy myöntää kokonaisuuden olevan varsin houkutteleva.
MIKÄ Leonin nelivetoinen tehoversio.
KENELLE Suorituskyvystä nauttivalle perheelle.
AJETTAVUUS Jo Leonin perusmallien ajettavuus on saanut kiitosta osakseen, eikä Cupran jämäkämmäksi säädetty alusta huononna tilannetta. Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu koeajoauto antaa vielä kuljettajalle mahdollisuuden pieneen säätöön; Comfort-asetuksella etenkin pienet epätasaisuudet ylittyvät huomaamattommin kuin jäykemmillä Sport- ja Cupra-asetuksilla. Näilläkään alusta ei kuitenkaan mene turhan kovaksi. Ohjaus on miellyttävän nopea ja tarkka, mikä sopii tämän tyyliseen autoon. Se myös välittää kohtuullisen hyvän tunnon ja kuljettaja tuntee etupään pidon menetyksen ratin kautta. Kokonaisuutena ajettavuutta leimaa tasapainoisuus ja helppous. Auto ei yllätä kuljettajaa nopeissakaan tilanteissa, vaikka taustalla olisi lievää provosointia. Odotamme mielenkiinnolla ensimmäisiä kokemuksia talvioloista.
SUORITUSKYKY Nelivetoversio on Cupra-malliston ripein etenijä ja satanen saavutetaan alle viidessä sekunnissa. Varsin hyvä lukema ihan tavalliselle perhefarkulle. Nelivetoversiossa ei ole etuvetomallien tapaan tasauspyörästön lukkoa ja tämän huomaa hieman kaarteissa kaasua painettaessa ja lähdettäessä kiihdyttämään ulos mutkista. Alusta pysyy kuitenkin hienosti ajantasalla, ja kokonaisuudessaan auton suorituskyky on häikäisevä.
TILAT Leon on tilankäytöltään varsin onnistunut kokonaisuus. Ergonomia on Volkswagen-konsernin tuotteiden tapaan hyvä, mutta valitettavasti kosketusnäyttöjen uusi trendi on löytänyt myös Seatin. Multimediajärjestelmän laidoilla aiemmin olevat pikanäppäimet on poistettu, minkä vuoksi valikoissa toiseen vaihtaminen vaatii nykyään yhden välivaiheen enemmän. Pieni asia, mutta ainakin alkuun varsin turhauttava. Edessä on riittävän tuen tarjoavat urheiluistuimet ja ajoasennon saa säädettyä pääasiassa hyväksi. Valitettavasti reisituen pituutta ei pysty konsernisisarien tapaan säätämään. Takana tilaa on kiitettävästi, mutta penkki voisi olla aggressiivisemminkin muotoiltu. Nyt sivutuki jää käytännössä olemattomaksi, mikä heikentää matkustusmukavuutta. Tavaratila on hyvän muotoinen, mutta kuormansidontalenkit loistavat poissaolollaan.
MALLISTO Leon Cupra on nykyään aina 300-hevosvoimainen ja se on saatavilla farmariversion lisäksi kolmi- tai viisiovisena hatchbackina. Etuvetoiset versiot ovat tarjolla automaatin lisäksi manuaalina, mutta nelivedon halutessaan korimalli on aina farmari ja vaihteistona automaatti.
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 300 DSG 4Drive
Polttomoottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 221 kW (300 hv) / 5 500-6 200 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 800-5 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 164 g/km
Mitat Pituus 4 548 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 1431 mm, akseliväli 2 631 mm
Omamassa 1 545 kg
Tavaratila 587 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 13. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 13.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinta sunnuntaina 19.3. klo 16.25 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.