Kia lähti mukaan merkille täysin uuteen autosegmenttiin viime vuonna esitellyllä Stinger-mallilla. Kyseessä on etenkin perinteisiä premium-valmistajia haastava tyyliniekka.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Moottorista
- Varustelusta
Emme tykänneet
- Vaihteiston ajoittaisesta viivyttelystä
- Pienehköistä takatiloista
Hinta alkaen 49 990 €
Koeajoauto 77 822 €
Kia on nostanut profiiliaan Euroopassa hurjalla tahdilla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Valmistaja hankki vahvan peruaseman aggressiivisesti hinnoitelluilla isojen volyymien malleilla. Tämän jälkeen autojen laatuvaikutelmaan ja teknologiaan on alettu kiinnittää huomiota, ja etenkin vakiovarustelu jättää monet muut valmistajat nuolemaan näppejään. Nyt kun perusasiat ovat kunnossa, Kia haluaa tuoda uutta fiilistä myös brändin imagoon.
Uuden tulokkaan nimi on Stinger. Se on iso ja urheilullisen näköinen viistoperä, joka on kuitenkin tunnistettavissa Kiaksi. Etenkin GT-version aggressiivisen näköinen puskuri herättää katukuvassa huomiota. Suora kylkilinja korostaa auton pituutta, ja takaosassa valot yhdistävä lista puolestaan leveyttä. Kokonaisuus on tasapainoisen ja itsevarman oloinen, ja auto herättää myös muiden tielläliikkujien huomion.
Myös pellin alta löytyy jotain muuta kuin järkevän perheauton moottori. Stingerin lippulaivan voimanlähteenä toimii 3,3-litrainen ahdettu bensa-V6, jonka 370 hevosvoiman teholukema kertoo Kian olevan tosissaan. Kyseessä ei ole vain räyhäkällä ulkonäöllä varustettu perheauto. Omaa tuotantoa olevan moottorin parina toimii niin ikään talon omaa kehitystä oleva 8-portainen automaattivaihteisto. Tällaisia tuotekehityspanostuksia ei kukaan nykypäivänä tee kevein perustein, joten Kialla on oltava kovat tavoitteet ja odotukset Stingerin suhteen.
Huomiota herättävän ulkonäön jälkeen odotukset ovat korkealla. Ja hyvä niin, sillä Kia haluaa lunastaa ne. Ensimmäisen kerran kuljettajan paikalle istahtaessa huomio kiinnittyy laadukkaaseen kokonaisuuteen. Ohjaamon suunnittelijat ovat selkeästi viettäneet aikaa muutamien saksalaisten merkkien parissa, ja yhdistelleet näiden ominaisuuksia. Eurooppalaisiin valmistajiin verrattuna Stingeristä löytyy merkin tyylin mukaisesti paljon nappeja, mutta ne ovat selkeästi merkittyjä ja käytettävyys on kokonaisuudessaan kohdallaan.
Positiivinen ilmapiiri ei katoa minnekään lähdettäessä liikkeelle. Voimalinja toimii rauhallisessa ajossa hienosti, ja auto etenee miellyttävän täsmällisesti. Reippaammassa menossa vaihteisto voisi olla vielä piirun verran ripeämpi, mutta Stinger GT:n luonne huomioiden vaihteisto hoitaa tehtävänsä mallikkaasti. Samaa voi sanoa alustasta ja ohjauksesta. Alusta on luonteeltaan perusjämäkkä, mutta ei lainkaan pintakova isoista vanteista huolimatta. Ohjaus puolestaan on varsin nopea ja miellyttävän tarkka. Kitkarenkailla ohjaustunto jää tyypilliseen tapaan hieman etäiseksi.
Kia Stinger on sanalla sanoen vakuuttava. Se haastaa premium-valmistajat ennen kaikkea hyvillä ominaisuuksillaan, minkä lisäksi varustelu on erittäin kattava etenkin hintaan nähden.
MIKÄ Kian uusi lippulaiva.
KENELLE Itsevarmalle fiilistelijälle.
AJETTAVUUS Kia on onnistunut varsin mainiosti auton mukavuuden ja tarkan ajettavuuden yhdistämisessä. Auto ei ole eikä onneksi yritäkään olla ratapäiville tarkoitettu kivireki, vaan kyseessä on nimensä mukaisesti pitkille matkoille ja tarvittaessa nopeisiin siirtymiin kykenevä GT-auto. Stinger taipuu varsin nöyrästi myös vauhdikkaampaan kurvailuun, mutta yli 1 900 kilon omamassaa ei varsinaisesti kannusta rajojen etsimiseen.
SUORITUSKYKY Pellin alta löytyvät V6-turbon voimavarat riittävät ripeään etenemiseen kaikissa tilanteissa. Voimaa on tarjolla erittäin laajalla alueella, mikä tekee ajamisesta vaivatonta. Miellyttävien ominaisuuksien lisäksi myös äänimaailmassa on automiestä innostavaa sointia. Vaihteiston toiminnassa painotetaan mukavuutta onnistuneesta, mutta puhtaasti suorituskyvyn näkökulmasta toiminta voisi olla välillä ripeämpääkin. Moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja alustan toimintaan vaikuttavia ajoasetuksia on tarjolla viisi; Eco, Comfort, Sport, Sport+ sekä mukautuva Smart.
TILAT Stinger on mitoiltaan iso auto, mutta mataluuden vuoksi ohjaamossa on varsin tiivis tunnelma. Etupenkkiläiset erotetaan leveän ja korkean keskikonsolin avulla omiin poteroihinsa, minkä lisäksi kojelauta on tuotu lähelle matkustajia. Takana on polvitilaa mittojen mukaisesti, mutta varvastilaa jää etupenkkien alle todella vähäisesti. Noin 180 senttisellä pää on katon tuntumassa ryhdikkäästi istuttaessa. Tavaratila on selkeän mallinen ja viistoperän iso luukku helpottaa käyttöä.
MALLISTO Stingerin pellin alle on tarjolla koeajetun 3,3-litraisen V6:n lisäksi 2,2-litrainen diesel (200 hv), ja 2,0-litrainen bensaturbo. Dieselversio on tarjolla taka- ja nelivetoisena, pienempi bensa on aina takavetoinen ja lippulaiva GT puolestaan aina nelivetoinen. Kaikkien variaatioiden parina toimii Kian oma 8-portainen automaatti. Lähtöhintaan sisältyvä Business Premium -varustelu on hyvin kattava. Kaikista autoista löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi, nahkaverhoilu, kuljettajan sähkösäätöinen istuin, navigointijärjestelmä, kaukovaloautomatiikka sekä aktiiviset kaistavahti ja vakionopeudensäädin. Pienempien koneiden yhteyteen porttisempaa ulkonäköä kaipaavalle on tarjolla GT Line -varustelu, ja lisävarustelistalta on poimittavissa lisää mukavuusominaisuuksia tuova Comfort Pack, sekä esimerkiksi isomman keskusnäytön ja LED-ajovalot sisältävä Premium Pack.
Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT
Polttomoottori 3 342 cm3, V6 turbo
Teho 272 kW (370 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 510 Nm / 1 300-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 270 km/h
EU-kulutus 10,6 l/100 km
CO2-päästöt 244 g/km
Mitat Pituus 4 830 mm, leveys 1 870 mm, korkeus 1 400 mm, akseliväli 2 905 mm
Omamassa 1 909 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 406 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 15. tuotantokauden jaksoin. Avausjakso esitetään maanantaina 26.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 28.3. klo 14.00 ja ma 2.4. klo 13.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.