Koeajossa Porsche Macan – katumaasturien kaarremestari

Porschen suosituin automalli kansainvälisesti on katumaasturi Macan. Hyvin sujuvasta myynnistä huolimatta nyt oli aika pienille päivityksille.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

  • Vakioputkiston vaisuiksi jäävistä äänistä
  • Alustan lievästä pintakovuudesta (21-tuumaisella rengastuksella)

Hinta alkaen 79 975 €
Koeajoauto 101 215 €

Katumaasturien voittokulku sen kuin jatkuu. Vaikka Porschesta tulevat monelle ensimmäisenä mieleen urheiluautot, on saksalaisvalmistajan valikoimaan kuulunut jo varsin pitkään myös katumaastureita. Kaupallisesti tämä tie on osoittautunut oikeaksi, sillä kansainvälisesti merkin myydyin automalli on keskikokoinen katumaasturi Macan.

Noin viiden vuoden ikään ehtinyt Macan koki viime vuoden lopulla perinteisen kasvojenkohotuksen. Puskurit ja valot saivat uutta ilmettä, ja helpoiten uudistuneen mallin tunnistaa takavaloja yhdistävästä valolistasta. Sisätiloissa uudistuksen huomaa aiempaa suuremmasta kosketusnäytöstä, minkä myötä myös nappien määrä kojelaudassa on vähentynyt. Keskikonsolissa on rivistöt perinteisiä painikkeita.

Kuljettajan paikalla on tiivis tunnelma, mutta ohjaamo ei kuitenkaan tunnu ahtaalta. Ergonomia on Porschelle ominaiseen tyyliin hyvin kohdallaan, ja säätövarat riittävät eri pituisille kuljettajille.

Jo ennen Macanin uudistumista Porsche lopetti dieselmoottorien käyttämisen autoissaan. Suomessa tämä oli ylivoimaisesti Macanin suosituin versio, joten viime aikoina Porschen pienemmän katumaasturin myynti on ollut varsin vähäistä. Viime vuoden myyntiennätyksen taustalta löytyvät Cayennen sekä Panameran hybridiversiot pienien CO2-päästöjensä kanssa.

Uudistuneen Macanin myyntimalli on varustettu konsernitaustaa omaavalla 2,0-litraisella nelisylinterisellä turbomoottorilla. Käynnistystä ei seuraa välitön hymyn nousu, sillä auton äänimaailma osoittautuu varsin hillityksi. Asiaan on onneksi tarjolla parannusta noin 3 800 euron hintaan tarjolla olevalla Sport-pakoputkistolla. Ensimmäisten kilometrien jälkeen on kuitenkin tunnistettavissa, millä autolla ajaa. Ohjaus on poikkeuksellisen jämäkkä, nopea ja tunnokas talvirenkaista huolimatta. Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu alusta on perusasetuksella jämäkkä, mutta mukavuudeltaan arkiajoon riittävä. Myös hieman hillitymmillä, eli tässä tapauksessa alle 21-tuumaisilla vanteilla tarjolla olisi pehmeämpää kyytiä. Joka tapauksessa kokonaisuus tuntuu Porschelta.

Voimalinjan toiminta ei juuri jätä toivomisen varaa, ja lisävarusteinen Sport Chrono -paketti tuo kuljettajalle mahdollisuuksia muokata auton toimintaa. Normal-asetuksella kaasunvaste on suorastaan korostetun pehmeä, ja autolla on helppo ajaa rauhallisesti. Sport-asetus tuo menoon lisää herkkyyttä, ja tämä asetus sopii mainiosti vaikkapa nautiskeluun mutkaisemmalla tiellä. Sport+ menee jo puhtaasti urheilullisuuden puolelle. Silloin voimalinjasta otetaan välittömästi kaikki tarjolla oleva irti, ja vaihteisto pitää moottorin jatkuvasti tehoalueella. Arkiajoon tämä asetus ei tuo mitään lisää, mutta esimerkiksi koeajon aikana jäisellä Premier Parkin radalla oli mahdollisuus kokeilla auton ominaisuuksia äärimmilleen viritettynä. Päällimmäiseksi mieleen jäivät äärimmäinen tarkkuus ja helppous.

Arkisessa ympäristössä liikuttaessa Macanin perusmoottoria voisi kuvailla riittäväksi. Se on huomaamaton työjuhta, joka hoitaa tehtävänsä yhdessä vaihteiston kanssa moitteettomasti. Oivallinen vaihtoehto, jos riittävä on tarpeeksi.

Porsche Macanin menestys on helppo ymmärtää. Se tarjoaa moneen käyttöön sopivat tilat ja ratin takana on tarjolla hieno ajoelämys. Kaikista tärkeintä kuitenkin on se, että Macan tuntuu oikealta Porschelta.

Porsche Macan on Risto Virtasen testissä Teknavin uuden tv-kauden toisessa jatkossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 1.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Porschen pienemmän katumaasturin päivitetty versio.

KENELLE Jämäkkää ajettavuutta arvostavalle katumaasturikuskille.

AJETTAVUUS Vaikka Macan on suhteellisen iso auto, ei se tunnu siltä ratin takana. Ohjaus on katumaasturille nopeaksi välitetty, mutta tässä ei ole menty liiallisuuksiin. Ratin pyörittelyn kruunaa hyvä tuntuma ajoalustaan. Todella liukkaissa oloissa autoa pystyi leikiten viemään luisussa juuri halutussa kulmassa, ja kokonaisuus yksinkertaisesti vain tottelee kuljettajan pienintäkin toivetta. Takavetopainotteinen neliveto tuo myös etenemiseen omaa leikkisyyttä. Tästä on katumaasturien luokassa paha pistää paremmaksi.

SUORITUSKYKY 2,0-litrainen turbokone tarjoaa Macanille normaalia liikennettä ajatellen riittävän ja vaivattoman suorituskyvyn. Moottorin toiminta yhdessä vaihteiston kanssa on erittäin vakuuttaa; vaihdot ovat rauhallisessa ajossa huomaamattomia, mutta nopeuden ja kierrosten noustessa erittäin määrätietoisia. Ratin takana on myös helppo huomata, että auto pystyisi käsittelemään huomattavasti suuremmatkin voimavarat.

TILAT Macan tarjoaa kohtuulliset tilat keskikokoisten katumaasturien luokassa. Etupenkkiläisillä on hyvät oltavat ja monipuoliset säädöt. Takapenkkien osalta kiitosta ansaitsee myös aikuiselle miellyttävä istuma-asento. Tavaratila on selkeä ja helposti laajennettavissa.

MALLISTO Macanin mallistosta löytyy tällä hetkellä koeajetun version lisäksi 260 kW (354 hv) tarjoava V6. Myös uudistuneeseen mallistoon saataneen myöhemmin tarjolle tehokkaampi Turbo sekä urheilullisuutta korostava GTS-versio. Varustelu on vakiotasolla kohtuullisella tasolla, mutta Porschelle ominaiseen tyyliin lista on pitkä ja hintava.

Porsche Macan PDK
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 180 kW (245 hv) / 5 000-6 750 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600-4 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,5 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 9,8 l/100 km
CO2-päästöt 227 g/km
Mitat Pituus 4 696 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 624 mm, akseliväli 2 807 mm
Omamassa 1 795 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 500-1 500 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden toinen jakso esitetään maanantaina 1.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 2.4. klo 14.00, to 4.4. klo 00.55 ja su 7.4. klo 13.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat