Kokkola käänsi kiusallisen mokan markkinointivoitoksi – nyt kaupunki myy kullikuula-logolla varustettuja paitoja ja kasseja

kokkola
All Over Press
Julkaistu 24.11.2020 20:02
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Kokkolan kaupunki on päättänyt ottaa kaiken ilon irti sosiaalista mediaa riemastuttaneesta markkinointimokasta, ja lanseeraa joulumarkkinoille tuotteita Kuk-kula -logolla varustettuna osana hyväntekeväisyyskampanjaa. 

Kokkolan kaupunki riemastutti viime viikolla ihmisiä aina Ruotsissa saakka, kun sen markkinointimateriaaliin lipsahti kiusallinen mahdollisuus väärinymmärykselle.  

Kokkola julkaisi virallisella Facebook-sivuillaan lapsille suunnatun, vaaleanpunaisella taustalla olleen logon, jossa esiintyi kuutti.

Kuutin yläpuolelle oli kirjoitettu Kokkola. Teksti oli mahdollista tulkita kuitenkin väärin, siten että sydämen muotoiset o-kirjaimet olisivatkin u-kirjaimia. Näin ollen tekstistä muodostui Kuk-kula.

Riemastuttavan tilanteesta teki se, että ruotsiksi “kuk-kula” kun kääntyy vapaasti suomentaen ”kullikuulaksi”, ”kullipalloksi” tai vaikkapa ihan vain penikseksi ja kivekseksi.

Lue myös: Mainosmateriaali tarjosi mahdollisuuden hirvittävälle tai hulvattomalle väärintulkinnalle: Kokkolasta tuli kaupungin logossa "kullikuula"

Kaupunki lahjoittaa osan tuotoista hyväntekeväisyyteen

Nyt Kokkolan kaupunki aikoo painattaa Elina Warstan suunnitteleman hylkeen ja Kuk-kula -tekstit paitoihin ja kangaskasseihin. Kaupunki kertoo asiasta Facebook-sivuillaan. 

Myyntituloista aiotaan tilittää rahaa hyväntekeväisyyteen lapsille ja nuorille. 

– Haluamme käyttää hahmojen saamaa julkisuutta hyvään tarkoitukseen. Jokaisesta myydystä tuotteesta tilitetään euro lasten ja nuorten hyväntekeväisyyteen, kertoo kaupungin viestintäpäällikkö Päivi Korpisalo Facebook-päivityksessä. 

Kampanjatuotteita tulee olemaan myynnissä kivijalkaliikkeissä sekä verkkokaupassa. 

Jos päivitys ei näy, näet sen täältä. 

Tekstiä käsitellään ymmärrettävämmäksi

Sosiaalista media naurattanut logo ei kuitenkaan päädy muuhun käyttöön aivan sellaisenaan, sillä somekohun herättänyt teksti muotoillaan helpommin ymmärrettävään muotoon tulevaa markkinointikäyttöä varten. 

Logon Kola-kuutti ja Kokko-lokki seikkailevat ensi vuodesta lähtien lapsille ja nuorille suunnatussa markkinoinnissa – hieman muunneilluilla teksteillä siis. 

Yksi asia on varmaa: viime viikolla kaupungin sometilillä vilahtanut Kola-kuutti nosti Kokkolan kertaheitolla koko kansan tietoisuuteen, myös Ruotsin puolella!

Lue myös: Hulvaton video: Ruotsalainen TV-kanava otti kaiken ilon irti Kokkolan kullikuula-mokasta – "Tältä se siis kerta kaikkiaan näyttää"

Lue myös: Kullikuula-saaga sai vielä yhden käänteen: Ruotsissa uutisoidaan, että Suomessa uutisoitiin uutisen naurattaneen Ruotsissa

Tuoreimmat aiheesta

Kokkola