Jo lähtökohtaisesti takaa-ajajana kotiradallaan Monzassa ollut Ferrari vaikeutti omaa tilannettaan selvästi mystisten sadekelin ongelmien takia.
MAINOS
Italian F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Italian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Räikkönen oli kärkikuskeista selvästi pahimmissa vaikeuksissa saada yhtään kunnon kierrosta aikaiseksi liukkaalla radalla. Viimeisen session ainoa kelvollinen kierros tuli viimeisellä yrittämällä ja sekin riitti vain seitsemänteen sijaan.
Kimi ei ole viime vuosina profiloitunut todellakaan minään sadekelin spesialistina, jollaisiksi suomalaisia edelleen jostain ihmeen syystä kutsutaan. Tämä fraasihan ei ole pätenyt häneen eikä oikeastaan kenenkään muuhunkaan suomalaiskuskiin F1-historiassa ehkä Keke Rosbergia lukuun ottamatta.
Ongelmista huolimatta hän kuitenkin jätti tallikaveri Sebastian Vettelin taakseen. Saksalainen oli ymmällään siitä, miksi kilpailijat – jopa aiemmin täysin hukassa sateella ollut Williams – olivat niin paljon nopeampia.
Ferrarille seitsemäs ja kahdeksas sija kotikisaan lähdettäessä olisivat vieläkin musertavampi juttu, jos Red Bull ei olisi auttanut italialaisia ottamalla ison läjän moottorirangaistuksia, joista aiheutuneet lähtöruuturangaistukset nostavat Ferrarit ruutuihin viisi ja kuusi.
Tilanne on nimittäin mestaruustaistelun kannalta koko ajan kriittinen. Pokaaleita tuskin jaetaan sillä, että toinen on joka kisassa ykkönen ja toinen kakkonen. Ratkaiseviksi muodostuvat ne kisat, joissa toisen pistepotti jää syystä tai toisesta laihaksi tai olemattomaksi.
Nyt Lewis Hamilton on häikäisevän, aivan maagisen paalupaikkavetonsa ansiosta ykkösruudussa eikä yhtään punaista autoa ole lähimaillakaan kiusaamassa hänen voitonmarssiaan. Kaiken lisäksi väliin mahtuvat sadepäivän superyllättäjät Williamsin Lance Stroll ja Force Indian Esteban Ocon ennen britin omaa tallikaveria Valtteri Bottasta.
Suomalaisittain on valitettavaa todeta, että Bottaksen tehtävänä on tänään pitää Ferrarit mahdollisimman kaukana Hamiltonista. Sen lisäksi tietysti, että hoitaa itsensä kakkosena maaliin.
Ferrari olisi ollut pulassa ilman lauantain takaiskuakin. Mercedes ei tehnyt perjantain harjoituksissa lainkaan pitkää kisavetoa pehmeillä renkailla, mutta superpehmeiden renkaiden vauhdissa Räikkönen oli kierrosta kohti sekunnin hitaampi kuin kumpikaan Mersu.
Jos Belgiassa näytti siltä, että Ferrari on tullut jo yllättävän lähelle Mercedestä voimaratojen vauhdissa, Monzan kotikisasta on pelottavasti tulossa sille kunnon selkäsauna. Kyse onkin lähinnä tappioiden minimoimisesta, jotta Vettel pääsee Hamiltonin kanssa tasoissa kahden viikon päästä Singaporessa ajettavaan kisaan. Siitä Ferrarillakin uskalletaan odottaa taas jättipottia.