Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kommentti: Jälleensyntynyt Toyota-tähti tekee poikkeuksellista jälkeä – ratkaiseva kysymys odottaa yhä vastaustaan

4:42Elfyn Evans Ruotsin MM-ralliin voittoon maksimipistepotilla!Elfyn Evans Ruotsin MM-ralliin voittoon maksimipistepotilla!
Julkaistu 17.02.2025 06:08
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toyota-tallista löytyvät kauden kahden ensimmäisen MM-rallin jälkeen paitsi suurimmat positiiviset yllättäjät myös se kaikkein suurin pettymys. Yhteen suureen kysymykseen aletaan kuitenkin saada vastauksia vasta kuukauden kuluttua, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Lue myös: Kommentti: Kalle Rovanperällä näppinsä pelissä MM-rallin ihmeessä

Lue myös: Kalle Rovanperä puhuu katastrofista – "Eihän tällaista pitäisi olla"

Elfyn Evans on noussut rytinällä MM-sarjan kärkeen. Kuudetta kauttaan Toyotalla ajavan walesilaisen MM-johto on Ruotsin jälkeen huimat 28 pistettä.

Evans on sarjan piikkipaikalla ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun hän kauden 2020 viimeisessä osakilpailussa menetti 14 pisteen MM-johtonsa tallikaveri Sébastien Ogierille. Kaikkiaan Evans oli johtanut MM-sarjaa ennen tätä kolme kertaa.

Evansin kauden aloitus on sikäli poikkeuksellinen, että 61 pistettä 70:stä jaossa olleesta (87 %) on kahden kisan jälkeen kovempi saldo kuin yhdelläkään toisella kuljettajalla sitten vuoden 2016 ja Volkswagenilla hurjastelleen Ogierin. 

Vielä tukevaa pistejohtoa ja paksua pistepussiakin vakuuttavampaa on silti ollut se tapa, jolla Evans on tämänhetkisen asemansa ansainnut.

Evans oli kahden peräkkäisen MM-hopean myötä jopa se suurin mestarisuosikki, kun Ogier vetäytyi kauden 2021 jälkeen kahdeksankertaisena maailmanmestarina osa-aikaiseen rooliin ja MM-sarjassa siirryttiin hybridiaikakaudelle.

Kolme hybridivuotta tuottivat toki kaksi MM-hopeaa, mutta pisteillä mitattuna Evans oli vasta sarjan neljänneksi paras kuljettaja. Viimeisen sukupolven (2017–2021) WRC-autojen ratissa säkenöinyt walesilainen tuntui kadottaneen osan loistostaan Rally1-hybridiautojen ratissa.

Mutta nyt hybridit ovat mennyttä, autot ovat 80 kiloa kevyempiä, ja alla ovat kaikille uudet Hankookin kumit. Ennen kauden alkua toitotettiin kyllästymiseen asti, että se, joka sopeutuu nopeimmin, on vahvoilla.

Kahden ensimmäisen kisan jälkeen voi hyvällä syyllä sanoa, että ainakin Evans on kuin uudestisyntynyt.

Puhtaasti vauhdilla mitattuna hän on ollut alkukauden nopein kuljettaja. Koossa on kahdesta kisasta yhteensä yhdeksän pohja-aikaa – siis täsmälleen yhtä monta kuin kolmen hybridikauden aikana Monte Carlossa ja Ruotsissa ajetuissa MM-ralleissa (6 kpl) yhteensä.

Tammikuussa Monte Carlossa Evans oli sunnuntaipäivän nopein ja lunasti päätöspäivältä kaikkiaan yhdeksän pistettä kymmenestä mahdollisesta. Ruotsin sunnuntaisaldo oli 10/10.

Kymmenennen kisavoittonsa ottanut Evans on ollut kuljettajana sikäli erilainen kuin vaikkapa tallikaveri Kalle Rovanperä, että hän ei ole juuri riskeerannut voittojaan riehumalla enää Power Stagella.

Ruotsissa niin oli tiukan voittotaistelun vuoksi toki pakkokin tehdä, mutta kyseessä oli silti vasta kolmas kerta, kun hän nappasi päätöspätkältä täydet pisteet voittaessaan myös yleiskilpailun. Yhdeksän edellisen MM-rallivoiton kohdalla näin oli käynyt vain Suomessa 2021 ja 2023.

Sora ratkaisee

ROVANPERA02SWE25tb250Kalle Rovanperä jäi Ruotsissa monien yllätykseksi jopa Takamoto Katsutan varjoon.Toyota GAZOO Racing

Evansin lisäksi alkukauden positiivinen yllättäjä on jo pelkän Ruotsin-suorituksensa ansiosta Takamoto Katsuta, mutta Rovanperän kohdalla voidaan sen sijaan puhua pettymyksestä – niin kuin suomalaiskuski itsekin teki Ruotsin rallin päätteeksi.

Suurimpana mestarisuosikkina kauteen lähteneellä Rovanperällä on kahden ensimmäisen kisan jälkeen koossa 31 pistettä (44 %) jaossa olleesta 70 pisteen maksimipotista. Tämä on selkeä pudotus mestaruuskausiin 2022–2023 nähden (70 %).

Pohja-aikojakin on tehtynä vain kaksi kaikkiaan 35:stä ajetusta erikoiskokeesta (6 %). Mestaruuskausilla pohjia syntyi jo kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa huomattavasti kovemmalla tahdilla (30 %).

Mutta.

Vaikka Rovanperä nyt on MM-sarjassa 30 pisteen päässä Evansista, hänen edellään ei ole muita mestaruudesta ajavia kuljettajia.

Ja niin Rovanperän kuin Evansinkin kohdalla on syytä muistaa, että takana ovat vasta kauden kaksi erikoisinta kisaa.

Reilun kuukauden päästä Keniassa mennään ensimmäistä kertaa sille kaikkein ratkaisevimmalle alustalle eli soralle. Huhtikuussa käydään vielä Kanariansaarten asfaltilla, mutta sen jälkeen vuorossa on seitsemän peräkkäistä sorakisaa.

Siihen, mihin kukin kuljettaja Hankookien kanssa soralla pystyy, saadaan vastauksia vasta myöhemmin.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Kolme kiehtovaa vaihtoehtoa – MM-rallihistoriaan piirtyy poikkeuksellinen tarinaKommentti: Rallin MM-sarjassa käsillä uskomaton tilanne – Juha Kankkusen mahti tekee taikojaanKalle Rovanperän säkenöinti jätti varjoonsa huomionarvoisen seikan rallin MM-taistelustaKalle Rovanperällä yllättävä valttikortti? Tässä mullistavan MM-rallikauden viisi sykähdyttävää seikkaaNäkökulma: Tänään alkava MM-rallikausi tarjoaa kotikatsomoihin historiallisen herkkupalan, jonka kahdessa pääroolissa nähdään hyvät ystävyksetKommentti: Sébastien Ogier vei taas kerran mestaruuden – ja hyvä niin: Toyota otti Kalle Rovanperän kanssa tietoisen riskin, joka kostautui vielä tänä vuonna
MM-ralliElfyn EvansToyotaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 12.12.15:51
    Ralli

    MM-ralliin palaava Lancia: Kovat kuskikiinnitykset

  • 6.12.06:56
    Adrien Fourmaux

    MM-rallikauden tähtihetket julki: Jari Ketomaa räjäytti pankin – "Autossa ei ole enää osiakaan jäljellä!"

  • 5.12.16:24
    Esapekka Lappi

    Kartturia vaihtanut Esapekka Lappi suorana: "Freesi tuulahdus"

  • 5.12.13:20
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lappi salamyhkäisenä MM-ohjelmastaan – "Ei tunnu että sysään perheen syrjään"

  • 5.12.11:11
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lappi: Paluu MM-ralliin!