Dieselmoottoreiden piti olla eurooppalaisen autoteollisuuden pelastus, kun hiilidioksidipäästöjä yritetään painaa alas. Nyt ne ovat muuttuneet kalliiksi ongelmaksi, jota on vaikea ratkaista kestävästi.
Ajan itse Saksassa pari vuotta vanhalla dieselillä. Sen typpioksidipäästöt vastaavat Euro 5 –luokitusta. Jos kaikki menee päin mäntyä, en ensi vuonna enää pääse autollani kotiini Münchenin ydinkeskustaan. Juuri tuo osoite voi olla väliaikainen pelastukseni, jos Saksan suurkaupungeissa turvaudutaan dieselautojen ajokieltoihin.
Kaltaisiani pari vuotta sitten dieselkärryn ostaneita on miljoonia eri puolilla Saksaa. Miksi? Siksi, että maan autoteollisuus on kaupannut dieseleitä sekä edullisena että puhtaana vaihtoehtona erityisesti niille, jotka ajavat paljon.
Puhtaudella on viitattu ennen muuta kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin, joissa dieselit ovat selvästi bensiinimyllyjä ympäristöystävällisempiä. Typpioksidipäästöistä on puhuttu vähän, jos ollenkaan.
Syksyllä 2015 me dieselkuskit heräsimme ruususen unesta, kun kävi ilmi, että Volkswagen on Yhdysvalloissa manipuloinut dieselautojensa typpioksidipäästöjä laittomasti. Nyt tiedämme, että vastaavaa peukalointia on tapahtunut myös Euroopassa.
Meitä petettiin. Jos dieselteknologia olisi kestävällä tavalla ympäristöystävällinen vaihtoehto, Euroopan suurin autonvalmistaja ei olisi näprännyt päästöarvoja kaunistelevien ohjelmistojensa kanssa. Eivätkä muut olisi seuranneet perässä. Sekin on nyt nimittäin todistettu, että VW ei ollut ainoa suhmuroija.
Vähintäänkin kyseenalaisiin tai suorastaan rikollisiin keinoihin turvauduttiin, koska saastuttavia, mutta hyvin tuottavia dieselautoja haluttiin työntää markkinoille niin pitkään kuin mahdollista. Sähköautojen kanssa ei kiirehditty, koska niistä ei vielä pitkään aikaan ole massojen ajoneuvoiksi. Dieselautojen typpioksidipäästöihin liittyvät ongelmat lakaistiin maton alle, koska dieselmallien avulla valmistajille asetetut hiilidioksidipäästövaatimukset on helpompi saavuttaa.
Nyt sonta on lentänyt tuulettimeen eikä venkoilu oikein enää auta. Teollisuuden pitää tavalla tai toisella saada typpioksidipäästöt kuriin, koska niiden terveysvaikutukset ovat hälyttäviä erityisesti kaupunkien keskustoissa ja erityisesti kylmällä säällä. Jos tässä ei onnistuta, dieselautojen loistava tulevaisuus on takana. Ja nopeasti.
Oman uransa ja työpaikkojensa puolesta pelkäävät saksalaiset, itävaltalaiset ja sveitsiläiset dieselmoottoriprofessorit vakuuttavat, että typpioksidiongelma on jo ratkaisu. Me tavalliset autoilijat kysymme, miksi näitä ”puhtaita” moottoreita ei vielä ole otettu käyttöön?
Ilmeisesti siksi, että ne eivät olisi valmistajille yhtä kannattavia kuin nykyiset ja toisaalta myös uusimman tekniikan puhtaus on niin ja näin. Jopa Saksan ympäristöviranomaiset puhuvat mittauksista, joissa uusimman Euro 6 –luokituksen diselautot ovat liikenteessä lähes yhtä saastuttavia kuin vanhat Euro 4 –luokituksen ajoneuvot. Laboratorio-olosuhteissa tulokset ovat valoisampia.
Tästä kaikesta voi tehdä vain yhden johtopäätöksen: skandaalinkäryisen dieseltekniikan kuolinkellot soivat ja tuo sointi on iso uhka koko eurooppalaiselle ja aivan erityisesti saksalaiselle autoteollisuudelle. Parhaassakin tapauksessa dieseltietäjien liputtama ”lähes täysin päästövapaa” dieselmoottori taitaa olla vain ylimenokauden ratkaisu, joka palvelee ennen muuta raskasta liikennettä.
Ja tämä kaikki tulee kalliiksi. Kaikille. Sekä teollisuudelle, että meille tavallisille autoilijoille. Vääjäämättä.
Me maksamme osan laskusta tavalla tai toisella. Vanhan liiton dieseleiden jälleenmyyntiarvot romahtavat, uusien autojen hinnat nousevat oli voimanlähde mikä tahansa ja autonvalmistajien omistamien pankkien meiltä perimiä rahoituskustannuksia ruuvataan ylöspäin.
2:12