Keikkajärjestäjä meni konkurssiin lähes kaksi vuotta sitten, eikä lippurahoja ole vieläkään näkynyt tilillä. Kuluttajan asema on heikko ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee sanoa lopulliset hyvästit menetetyille rahoille, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Anna Egutkina.
Syksyllä 2022 laitoin innoissani viestin isälleni. Fanittamamme brittiläinen rock-yhtye Uriah Heep oli tulossa Suomeen ja vieläpä isäni kotikaupunkiin Turkuun.
Ostimme saman tien kaksi lippua Turun konserttiin ja reilut 111 euroa köyhempinä ryhdyimme kuuntelemaan klassikkobiisejä Lady in Blackia ja July morningia.
Vain päivä ennen odotettua konserttia saimme viestin, että konsertti on peruttu järjestäjän konkurssin takia ja lippujen palautusten käsittely on kesken. Konserttijärjestäjä RH-Entertainment Oy asetettiin konkurssiin.
Ikävä yllätys ei meitä kauan lannistanut. Päätimme, että kunhan saamme rahat takaisin, varaamme liput toiseen konserttiin myöhemmin.
Asiassa on vain yksi ongelma: rahoja ei ole vieläkään näkynyt tilillä.
Lue myös: Tiesitkö? Jopa neljäsosa lipun hinnasta voi tulla lisämaksuista: "Aikamoista rahastusta"
Konkurssimenettelyssä voi kestää vuosia
Marraskuussa 2022 Uriah Heepin 50-vuotisjuhlakiertueen konsertit peruttiin Suomessa Turun konserttitalon lisäksi myös Helsingin jäähallissa ja Madetojan salissa Oulussa.
Konkurssiin asetetun RH Entertainmentin vuoden 2022 tapahtumalistauksessa oli mukana monia muitakin suosittuja tapahtumia, kuten Raskasta Joulua -kiertue, Katri Helenan joulukiertue ja Blind Channel -yhtyeen keikat useilla eri paikkakunnilla.
Puhutaan siis kymmenistä tuhansista ihmisistä ja sadoista tuhansista menetetyistä euroista, joita kuluttajat eivät ole vieläkään saaneet takaisin.
Olen vaihtanut useita viestejä RH Entertainment Oy:n konkurssipesän kanssa. Viimeisimmän viestin sain tänä keväänä. Viestin mukaan RH Entertainment Oy:n konkurssimenettely oli edelleen kesken johtuen keskeneräisistä prosesseista.
"Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että tämänlaajuisissa konkurssimenettelyissä saattaa kestää jopa vuosia ennen kuin mahdollisia jako-osuuksia voidaan maksaa velkojille", saamassani sähköpostiviestissä luki.
Konkurssipesän mukaan on todennäköistä, että ennen saneerausta syntyneille saataville ei kerry jako-osuutta, mikäli pesään ei kerry merkittävästi lisävaroja menettelyn edetessä, sillä velkojien maksunsaantijärjestyksestä annetun lain mukaan saneerausmenettelyn aikana syntyneillä saatavilla on etuoikeus.
Kuluttaja saisi siis rahansa takaisin viimeisenä, mikäli konkurssipesään kertyisi lisävaroja.
Kuluttajan asema heikko
Pikkuhiljaa alkoi valjeta, ettemme välttämättä näe rahojamme koskaan.
– Kuluttajien saatavien asema elinkeinonharjoittajan konkurssissa on yleisesti ottaen heikko, sillä konkurssipesästä harvemmin riittää varoja kuluttajien rahojen palauttamiseksi, kommentoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Rasmus Repo.
Repo sanoo, että kuluttajansuojaviranomaiset eivät pysty vaikuttamaan konkurssimenettelyyn eikä jouduttamaan asian käsittelyä. Kuluttajat voivat joutua odottamaan pitkäänkin konkurssimenettelyn lopputulosta.
– Mikäli kuluttaja on maksanut konkurssin vuoksi peruuntuneen tapahtuman lipun luottokortilla, voi hän vaatia rahojen palauttamista myös luotonantajalta, Repo kertoo.
Jos konserttilippua ei ole maksanut luottokortilla, rahoja tuskin saa takaisin. Täytynee siis hyväksyä, että 111,30 euroa on menetetty.
Uskaltaako etenkään kalliita lippuja tapahtumiin enää ostaa? Miten kävi mahdollisesti useita lippuja hankkineille vähävaraisille, jotka vähistä rahoistaan ostivat konserttiliput?
Jonkinlainen perustavanlaatuinen luottoni kuluttajana on järkkynyt tämän tapauksen myötä.