MTV Uutiset selvitti, mistä tapahtumalipun hinnan päälle tulevat lisämaksut koostuvat ja miksi lipunmyyntipalveluun soittaminen maksaa maltaita.
MTV Uutisiin otti yhteyttä lukija, joka oli pöyristynyt netistä ostamansa konserttilipun lisämaksuista.
Peruslippu hänen ostamaansa konserttiin maksoi 31,50 euroa. Kun päälle tuli vielä palvelumaksu, maksutapamaksu ja tilausmaksu, lopullinen summa olikin yhtäkkiä kymmenen euroa enemmän eli 41,50 euroa.
– Lisähinta oli alkujaan vielä korkeampi, koska pdf-lippu oli kallis. Jollain jipolla sain kierrettyä sen nettilipuksi, kommentoi lipun Lippupisteen nettisivujen kautta ostanut lukija.
8:51
Hän kertoo maksaneensa konserttilippunsa Epassi-kulttuuriedulla.
– Onhan toi aikamoista rahastusta, kun ei lippuja oikein muualta saa. Ihan älytöntä.
Lisäkustannukset nostavat hintaa
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Rasmus Repo kertoo MTV Uutisille, että lipun hinnan päälle tulevat lisäkustannukset ovat esimerkiksi palvelumaksu ja maksutapamaksu.
Lipunvälittäjän perimä palvelumaksu on tyypillisesti välityspalkkio, jonka yritys voi periä välitystehtävästä eli lipun myymisestä ja välittämisestä lipun ostajalle.
Maksutapamaksuissa puolestaan on kyse yritysten välisistä suhteista ja liiketoimintamalleista.
Lue myös: Pori Jazzia rassaavat isot tappiot - ohjelmistosta ei voi säästää, koska tähtiesiintyjiä saa vain isoalla rahalla
Suomen kolme suurinta lipunvälittäjäyhtiötä ovat Lippupiste, Ticketmaster ja Tiketti. Kaikki kolme lipunvälitysyhtiötä lisäävät varsinaisen lipun hintaan lisämaksuja, mutta summissa on eroja.
Lippupiste Oy:n toimitusjohtajan Juhana Stenbäckin mukaan Lippupisteen välityskustannukset koostuvat pääasiassa kahdesta maksusta eli palvelumaksusta ja tilausmaksusta.
Lipun hinta kattaa aina palvelumaksun, joka on lippukohtainen. Tilausmaksu puolestaan voi vaihdella toimitustavan mukaan eikä sitä näin ollen voida sisällyttää lipun hintaan etukäteen.
Lue lisää: Kyllä oli halpaa! Muistatko, mitä maksoi viikonlopun festarilippu vuonna 1998?
Stenbäck kertoo, että lipun hintaa myydään ja markkinoidaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden mukaisesti siten, että palvelumaksu on aina mukana hinnassa.
– Nämä maksut ovat osa lippujen hintarakennetta ja kattavat muun muassa palvelun tarjoamisesta aiheutuvat kustannukset, koska itse lipun hinnasta Lippu.fi ei saa osuutta, Stenbäck kertoo.
"Ei ota ylimääräistä välistä"
Kilpailu- ja kuluttajaviraston Repo kertoo, että yleisimmistä maksutavoista, esimerkiksi luottokorteista, ei saa periä maksutapamaksua. Muista maksutavoista perittävän maksun on oltava asianmukainen eikä se saa ylittää maksunsaajalle aiheutuvia tosiasiallisia kustannuksia.
Stenbäckin mukaan yleiset maksutavat eivät aiheuta kuluttajalle lisäkustannuksia. Kulttuuriedulla eli esimerkiksi Epassilla maksettaessa peritään kiinteä maksutapamaksu, joka perustuu kulttuurimaksutapatoimijoiden perimiin korkeisiin maksutapamaksuihin.
– Tämä maksu on laskettu lippujen keskihinnan ja kulttuurimaksutapojen käytön perusteella, Stenbäck sanoo.
Toimitusmaksut määräytyvät muun muassa toimitus- ja materiaalikulujen mukaan.
– Esimerkiksi mobiililippu on maksuton, kun taas postitoimituksista peritään toimitusmaksu, joka vaihtelee toimitusalueen mukaan, Stenbäck sanoo.
Lue lisäksi: Kommentti: Festarilippujen hinnat karkaamassa tavalliselta tallaajalta – käykö Suomessa kuten Ruotsissa ja Britanniassa?
Ticketmasterin viestintäjohtaja Mel Perrett kertoo Ticketmasterin käyttävän osan lisämaksuista toimintansa kattamiseen. Loput jaetaan tapahtumien järjestäjien, tapahtumapaikkojen, festivaalien, promoottoreiden ja urheilujoukkueiden kesken.
– Nämä maksut menevät asiakaspalveluun, teknologiaan, sivuston turvallisuuteen, maksupalvelujen tarjoajien kustannuksiin ja lipputoimistoihin. Ticketmaster ei ota mitään ylimääräistä välistä, Perrett kommentoi.
Tiketti Oy:n toimitusjohtaja Mirva Merimaa puolestaan kertoo, että palvelumaksu on edullisissa lipuissa pienempi, jotta se olisi suhteessa siihen, millaisen ostoksen asiakas tekee. Asioimalla itse netissä asiakas saa lipun edullisemmin kuin soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla myyntipisteellä.
– Pyrimme mahdollistamaan mahdollisimman helpon tavan ostaa lippuja, monipuolisten maksu- ja toimitustapojen kera. Olemme itse rakentaneet lipunmyyntijärjestelmämme ja vastaamme myös sen päivittäisestä kehittämisestä, Merimaa sanoo.
Lisäkulujen oltava selkeästi esillä
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Rasmus Repo kertoo, että lippujen ostamisessa lisäkulujen asianmukaisuutta on aina arvioitava tapauskohtaisesti. Arviointiin voi vaikuttaa esimerkiksi se, miten maksuista on kerrottu markkinoinnissa tai lipun ostoprosessin aikana.
– Kuluttajalle on oltava aina selvää ennen ostopäätöksen tekemistä, mikä on lipun hankkimisen hinta kokonaisuudessaan tai miten se määräytyy, Repo sanoo.
Mikäli kuluttaja on tyytymätön, hän voi harkintansa mukaan reklamoida ensin yritykselle. Repo sanoo, että jos reklamointi ei johda toivottuun lopputulokseen, kuluttaja voi kääntyä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan puoleen, ja viime kädessä viedä yksittäisen asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Puhelu maksaa maltaita
Lippupisteen ja Ticketmasterin myyntipalveluun soittaminen maksaa kaksi euroa minuutilta ja päälle tulee vielä paikallisverkkomaksu. Tiketin myyntipalveluun soittaminen kustantaa 1,78 euroa minuutilta plus paikallisverkkomaksu. Myyntipalveluun soittanut kuluttaja voi siis helposti maksaa useita kymppejä puhelusta, sen kestosta riippuen.
– Myyntipalvelunumeroita ei koske sama kuluttajaa suojaava sääntely kuin asiakaspalvelunumeroita, joihin kuluttaja voi soittaa jo tehtyä kauppaa tai sopimusta koskevassa asiassa, esimerkiksi reklamoidakseen, Repo kommentoi puheluiden korkeita hintoja.
Lue myös: Festarihinnat ovat nousseet jopa 160 prosenttia 15 vuodessa – näkyykö tämä jo kävijämäärissä?
Repo korostaa, että elinkeinonharjoittajan tulee käytössä olevien puhelinnumeroiden osalta selkeästi ilmoittaa, mikä on tehtyä sopimusta koskevalle asioinnille tarkoitettu numero ja mikä puolestaan johonkin muuhun tarkoitukseen, kuten sopimuksen tekemiseksi, tarkoitettu numero.
– Kuluttajan tulee lisäksi pystyä varautumaan puhelusta aiheutuviin kustannuksiin, ja siksi kuluttajalle on oltava selvää puhelun hinta tai miten se määräytyy, Repo kertoo.
Tiketti Oy:n toimitusjohtaja Mirva Merimaa sanoo, että maksullinen palvelunumero on tarkoitettu nimenomaan lipputilausten tekemiseen.
– Jos asiakkaalla on kysymyksiä liittyen jo tehtyihin tilauksiin tai tapahtumiin tai jos hän haluaa tehdä varaukseen muutoksen, se onnistuu maksuttomassa asiakasneuvontanumerossa. Lisäksi meihin voi olla yhteydessä myös sähköisesti, Merimaa sanoo.