Kommentti: Miten tässä taas kävi näin? Esapekka Lapin tähtihetket muistuttavat aivan liikaa toisiaan – iso kysymys odottaa vastausta

Ei ole totta! Esapekka Lappi ajoi ulos kärkipaikalta 1:36
Ei ole totta! Esapekka Lappi ajoi ulos kärkipaikalta

Meksikon MM-rallissa kärkipaikalta keskeyttäneellä Esapekka Lapilla on vielä tänä vuonna mahdollisuus tehdä jotain, mitä ei ole MM-sarjan 50-vuotisessa historiassa koskaan nähty. Tämä tosin edellyttää sitä, että hän pystyy voittamaan, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Siinä oli jotain niin kovin tuttua.

Esapekka Lappi oli perjantaina Meksikossa upeassa vauhdissa, mutta kaikki päättyi heti lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella sattuneeseen ulosajoon.

Käsikirjoitus oli täsmälleen sama kuin kesäkuussa 2022 Sardiniassa. Tosin tuolloin syy keskeytykseen ei loppujen lopuksi ollut Lapissa itsessään.

Jyväskylässä 2017 tulleen toistaiseksi ainoan MM-rallivoittonsa jälkeen Lappi on johtanut nyt yhdeksää eri MM-rallia, mutta vain yhdessä niistä hän on ollut kärkipaikalla vielä lauantaina päivähuoltoon tullessaan.

Miksi näin? Mahtaako mies itsekään osata vastata tähän kysymykseen.

Torstaina esitetyssä Rallisirkus-ohjelman jaksossa Lappi myönsi suoraan, että viiden ja puolen vuoden takainen voitto kotikisassa tuli liian aikaisin.

– En ollut valmis vielä siihen, että osaisin käsitellä niitä asioita. Ei nyt varmaan täysin kusi noussut päähän, mutta tuli sellainen olo, että tämähän on helppo laji.

Nyt kaikki on toki tältä osin toisin.

– Olen varmasti paras versio itsestäni, mitä ikinä tähän mennessä. Pääkopan sisällä olen paljon vahvempi kuin muutama vuosi sitten. Olen löytänyt sellaisen oikean väylän ajatella ja käsitellä näitä asioita, että pysyy sellainen rentous tuolla kisoissa, mikä toimii mulle tosi hyvin.

Turhan lyhytaikainen ilo

Uransa avausvoiton jälkeen Lappi johti MM-rallia seuraavan kerran vuonna 2018 Walesissa, tosin vain ensimmäisenä ajetun lyhyen yleisö-ek:n jälkeen. Heti seuraavalla pätkällä sattui pyörähdys ja hän putosi 11:nneksi.

Puolitoista kuukautta myöhemmin Australiassa Lappi löytyi tulosluettelon kärjestä vielä toisenkin ek:n jälkeen, mutta kolmannella, huomattavasti pidemmällä pätkällä tappiota tuli liikaa ja Mads Östberg kiilasi edelle.

2019 Meksikossa Lappi oli johdossa taas vain rallin avanneen yleisö-ek:n jälkeen. Ensimmäisellä metsäpätkällä vauhti oli täysin hukassa, ja sijoitus valahti seitsemänneksi.

Turkki 2019 on Lapin Jyväskylän-voiton jälkeen se ainoa kerta, kun hän on ollut kärjessä vielä lauantain päivähuollossa. Kyseisen päivän toiseksi viimeisellä ek:lla Lappi kuitenkin sammutti autonsa jyrkän alamäen jarrutuksessa, jäi pohjista 14,4 sekuntia ja tallikaveri Sébastien Ogier nousi kärkeen.

Virossa 2020 Lappi piti johtopaikkaa taas vain ensimmäisen yleisö-ek:n jälkeen. M-Sportin autossa ei tämän jälkeen enää riittänyt potku, ja pudotusta tuli heti seuraavalla pätkällä kuusi pykälää.

Monzassa 2020 Lappi miehitti kärkisijaa kolmannelta erikoiskokeelta viidennelle. Kuutos-ek:lla hän leikkasi shikaanin ja sai 10 sekunnin aikasakon. Se ei kuitenkaan itsessään vienyt kärkipaikkaa vaan 3,8 sekunnin tappio Dani Sordolle, joka sai samanlaisen aikasakon samasta rikkeestä.

Viime kaudella yhden välivuoden jälkeen MM-sarjaan palannut Lappi löysi itsensä kärjestä heti Ruotsin rallin toisen erikoiskokeen päätteeksi. Kolmannen pätkän startissa sammui kuitenkin moottori, ja Lappi putosi kuudenneksi.

Sardiniassa 2022 kärkipaikka vaihtui siis keskeytykseen lauantaiaamuna esiin kaivautuneen maakiven vuoksi, ja tänään Meksikossa Lappi teki itse kalliiksi käyneen ajovirheen.

Sordolla ennätys

Sébastien Ogier tiesi, missä Esapekka Lapilla meni vikaan - kertoi omasta historiastaan kyseisessä mutkassa 2:11
Sébastien Ogier tietää, missä Esapekka Lapilla meni vikaan – kertoi omasta historiastaan kyseisessä mutkassa

Huomenna jonkun muun kuin Hyundain suomalaiskuljettajan voitonjuhliin päättyvä kilpailu Meksikossa oli Lapille 50. MM-rallistartti hänen Jyväskylän-juhliensa jälkeen.

MM-ralleilla mitattuna historian pisin väli kahden voiton välillä on Sordon nimissä. Pian 40 vuotta täyttävä espanjalainen oli ensimmäisen kerran urallaan ykkönen Saksassa 2013 ja heti perään 56 MM-rallia myöhemmin Sardiniassa 2019.

Ironista kyllä, Lapin kohdalla vastaava 56 MM-rallia uran avausvoitosta tulee täyteen elokuussa Keski-Suomessa.

Päivillä mitattuna pisin väli kahden MM-rallivoiton välissä oli nyt jo edesmenneellä kenialaiskuljettaja Shekhar Mehtalla, joka voitti Safari-rallin ennätykselliset viisi kertaa. Niistä ensimmäisen ja toisen välissä ehti kulua 2 185 päivää eli 5 vuotta, 11 kuukautta ja 25 päivää.

Lapin kohdalla tänään on menossa päivä 2 058 ilman voittoa. Tässä tilastossa hänen edellään ovat Mehtan lisäksi Jean-Luc Thérier (2 184) ja Sordo (2 122).

Lue myös:

    Uusimmat