Kommentti: Jari-Matti Latvala viritti epähuomiossa ansan omilleen – Esapekka Lappi vaikeni viisaasti

Asiantuntijat analysoivat Esapekka Lapin voiton Ruotsin MM-rallissa: "Ajatti Katsutaa virheeseen" 2:34
Asiantuntijat analysoivat Esapekka Lapin voiton Ruotsin MM-rallissa: "Ajatti Katsutaa virheeseen"

Kun Toyotan Takamoto Katsuta ajoi Ruotsissa ulos lauantaina aamupäivällä, Esapekka Lappi sai ajaa kaikessa rauhassa uransa toiseen MM-rallivoittoon. Voiton avain oli Lapin perjantai-iltana luoma tilannekuva, joka oli huomattavasti realistisempi kuin vaikkapa Toyota-pomo Jari-Matti Latvalalla, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Uran toinen MM-rallivoitto tuli Lapille ennätyksellisen pitkän odotuksen jälkeen. Väliin mahtui 6 vuotta ja 203 päivää sekä 60 ajettua MM-rallia.

Eilen päättynyt Ruotsin ralli oli vuoden 2017 Jyväskylän-voiton jälkeen 12. kerta, kun Lappi nähtiin MM-osakilpailun piikkipaikalla. Neljä kertaa aiemmin hän oli ollut kärjessä perjantain erikoiskokeiden jälkeen, mutta voitto oli aina karannut lauantaina joko omaan ajovirheeseen, huonoon tuuriin, tallimääräykseen tai siihen, että kilpakumppani oli yksinkertaisesti nopeampi.

Nyt Lappi kertoi lähteneensä lauantaipäivään täysin eri ajatuksella kuin koskaan aikaisemmin urallaan.

En edes lähtenyt aamulla puristamaan siihen. Ajattelin, että katsotaan, mitä Taka tekee – ei me siitä paljoa jäädä, vaikka ajetaan sitä kyytiä mitä ajetaan. Kiristetään tarvittaessa, kuitenkin varaa on jonkin verran.

Perustasoissa ratkaiseva ero

Lappi oli erittäin vaikeissa oloissa ajetulla perjantain toisella lenkillä pääluokan nopein kaikilla neljällä erikoiskokeella ja nousi kokonaistilanteessa kärkeen 3,2 sekunnin erolla Katsutaan. WRC2-luokassa ajanut Oliver Solberg oli kolmantena, M-Sportin Adrien Fourmaux neljäntenä – molemmat jo lähes puolentoista minuutin päässä kärjestä. Huippunimistä lähimpänä oli Elfyn Evans, jonka ero kärkeen oli minuutti ja 50 sekuntia.

Lappi tiesi paitsi sen, että Katsuta oli hänen ainoa vastustajansa, myös sen, että hänen oma perustasonsa on huomattavasti japanilaista kovempi.

Ennen tätä vuotta Lappi oli ajanut Ruotsissa pääluokan kalustolla viidesti ja päässyt joka kerta maaliin. Saldona näistä kisoista oli sijoitukset 2–3–4–5–7. Näistä viimeksi mainittu on viime vuodelta, jolloin Lappi olisi ollut heittämällä palkintokorokkeella ilman yhtäkkistä ja hänestä itsestään riippumatonta renkaan hajoamista. Näiden viiden vuoden aikana Lappi jäi Ruotsissa pohja-ajasta keskimäärin 0,30 sekuntia kilometrillä.

Katsuta puolestaan oli ennen Ruotsia ajanut urallaan 45 MM-rallia pääluokan kalustolla. Niistä vain yhdessä – Japanissa 2023 – hänen keskimäärinen vauhtinsa oli ollut kovempaa kuin Lapilla viidessä Ruotsin rallissa yhteensä, ja silloinkin Katsuta sai ajaa ilman paineita tehtyään jo toisella ek:lla ajovirheen, joka pudotti hänet kahden ja puolen minuutin päähän kärjestä, kolmanneksi viimeiseksi.

Lumiralleissa Katsutan ero pohja-aikaan oli ennen tätä vuotta ollut keskimäärin 0,54 sekuntia kilometrillä.

Optimismi kostautui

EK10: Katsuta täräytti penkkaan 4:42
Tähän hetkeen ratkesi voittotaistelu: Takamoto Katsuta ajaa lumipenkkaan Ruotsin MM-rallissa

Jälkikäteen voi sanoa, että Latvala tietyllä tapaa houkutteli Katsutan ansaan.

– Kun keskustelimme tänä aamuna (lauantaina), sanoin hänelle, että ei ajattelisi liikaa Esapekkaa vaan keskittyisi vain omaan suoritukseensa ja jatkaisi samaa vauhtia, Latvala kertoi Dirtfishille.

– Sanoin, että tulos tulee tuolla vauhdilla, mitä olet ajanut.

Tallpäällikön viesti oli periaatteessa oikeansuuntainen; älä mieti Lappia, älä mieti voittoa. Mutta samaan aikaan oli kuitenkin virhe kehottaa Katsutaa jatkamaan samaa vauhtia.

Vauhti, jota Katsuta torstain ja perjantain erikoiskokeilla ajoi, oli nimittäin hänelle liian kovaa. Katsuta jäi kahdeksalla ensimmäisellä erikoiskokeella pohjista keskimäärin 0,27 sekuntia kilometrillä – siis saman mitä viime vuonna Japanissa uransa parhaassa MM-rallissa ja puolet siitä, mitä uransa aiemmissa MM-lumiralleissa ennen tätä.

Eikä hän siltikään pysynyt varmistellen ajaneen Lapin vauhdissa.

Kärkikaksikon kommentit perjantain viimeisten pätkien jälkeen olivat tältä osin erittäin kuvaavia. Katsuta kertoi ajanaeensa rallin seitsemännellä erikoiskokeella melkein ulos ja yrittäneensä kahdeksannella ek:lla aivan liikaa, mikä johti virheisiin ja ainakin yhden risteyksen pitkäksi ajamiseen. Samaan aikaan Lappi kertoi seitsemännen ek:n jälkeen luulleensa, että ajoi liian hiljaa, mutta huomasikin olleensa kaikkein nopein.

Ei siis mikään ihme, että Katsutan auto löytyi lauantain toisella erikoiskokeella lumipenkasta.

Vaikeneminen on kultaa

MTV Urheilun Tomi Tuominen kysyi Lapilta lauantaina iltapäivällä, miksi tämän ajatusmaailma oli ollut päivään lähdettäessä niin erilainen kuin aiemmin.

Vastaus kuvaa hyvin sitä, minkälainen ihminen Hyundain ajohaalareiden sisältä löytyy.

– Varmaan ikä, ja totta kai sekin hirmu paljon, että kotona on kaikki hyvin. Se vain mulla ainakin heijastaa aika kauas. En sano, että kaikki pitää olla kunnossa, mutta isot viivat pitää olla kunnossa.

Taustalla täytyi tosin olla myös ajatus siitä, että neljällä edellisellä kerralla, kun Lappi oli johtanut MM-rallia perjantain jälkeen, hänen lähin uhkaajansa oli ollut kolmesti Sébastien Ogier ja kerran Ott Tänak. Nyt se oli Takamoto Katsuta.

Onhan siinä – kaikella kunnioituksella Katsutaa kohtaan – eroa, mutta ei Lappi tietenkään sitä halunnut tai voinut ääneen sanoa.

Eikä tarvinnutkaan.

Esapekka Lappi palasi voittajaksi: "Ehkä joskus usko vähän loppuikin" 0:47
Esapekka Lappi palasi voittajaksi: "Ehkä joskus usko vähän loppuikin"

Lue myös:

    Uusimmat