Maajoukkuehiihtäjä Perttu Hyvärisen sponsorikikkailu MM-kisoissa osoitti sen, kuinka vahvasti yleinen mielipide kääntyy välittömästi urheilijan puolelle, kun Hiihtoliitto nähdään taas isona pahana sutena, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen Planicasta.
Hyvärinen tiesi varmasti rikkovansa Hiihtoliiton ja maajoukkueurheilijoiden välistä sopimusta, kun hän asteli tv-kameroiden eteen Planicassa perjantaina. Hiihtoliiton johdosta vahvistettiinkin nopeasti, että herrasmiehenä tunnettu Hyvärinen ylitti tällä kertaa rajan. Asia on osapuolten mukaan jo loppuunkäsitelty.
Pääkuvan videolta selviää, miten Hyvärinen rikkoi Hiihtoliiton urheilijasopimusta. Haastattelussa Hyvärinen kertoo myös näkemyksensä pettymykseen päättyneestä kilpailusta.
LUE MYÖS: Perttu Hyvärinen järjesti kohun MM-hiihdoissa, sopimusrikkomukselle saatiin sinetti – "Lähestyi myös itse joukkuetta"
Sosiaalisessa mediassa Hyvärisen heittäytymistä on ylistetty. Innovatiiviseksi kehuttu räväytys epäilemättä toimi, sillä Hyvärisen henkilökohtainen sponsori sai huimaa näkyvyyttä – ja kaikki tämä 3 000 euron sakkosanktiolla, jos ja kun osapuolet päätyivät keskustelujen jälkeen urheilijasopimuksessa mainittuun summaan.
Hyvärisen manageri, sanavalmis entinen maajoukkuelentopalloilija Olli-Pekka "Lelu" Ojansivu on heittänyt vettä kiukaalle eri medioissa.
– Joskus vähän roiskuu. Manazeri hoitaa. Myydään MM-kisojen hiihtoasu 3 000 eurolla, manageri totesi Instagramin Tarinat-osiossa.
– Okei, tuli ehkä häröiltyä kyllä, mutta tavallaan kaikki viestit ovat silti positiivisia. Se kertoo aika paljon ihmisestä, Ojansivu kertoi Ilta-Sanomille viitaten suojattiinsa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Rapatessa roiskuu. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Ja sitä rataa.
Se, että tällaisen tempauksen järjestää hyväkäytöksisenä ja lupsakkana savolaismiehenä tunnettu Hyvärinen tai takavuosina energiajuomatölkkien kanssa median eteen astellut olympiavoittaja Iivo Niskanen, nähdään hauskana kikkailuna.
Tällaisissa tapauksissa Hiihtoliitto jää puun ja kuoren väliin. Yleinen mielipide on nopeasti se, että liitto estää urheilijoidensa nerokkaiksi kokemat mainoskikat ja vaatii näkyvyyttä ainoastaan omille sponsoreilleen. Se ei kuitenkaan kiellä urheilijoiden omia mainoksia esimerkiksi suksissa, hiihtokäsineissä ja -laseissa.
LUE MYÖS: Suomalaisia putoaa jatkuvasti pelistä – odotettu MM-matka vaatii pian ihmeitä: "Huolestuttava tilanne"
Vastaavissa kohuissa on myös valtava, hyvin vähälle huomiolle jäänyt potentiaalinen ongelma. Jos urheilija X esittelee maajoukkuetapahtumissa omaa sponsoriaan kielletyllä tavalla, Hiihtoliiton konttorilla voi pirahtaa puhelin. Toisessa päässä on liiton oman yhteistyökumppanin, pahimmassa tapauksessa urheilija X:n sponsorin kanssa samalla alalla toimivan yrityksen, edustaja, jonka mitta on tullut täyteen sponsoripelleilystä.
Tällainen fiktiivinen tilanne voi siis johtaa yhteistyön kaatumiseen. Jos urheilijan yksittäisen sponsorisopimuksen alla on usein nelinumeroinen ja korkeintaan viisinumeroinen luku, Hiihtoliiton vastaavissa numeroita on vielä yksi lisää. Ja numerosarja alkaa harvoin ykkösellä. Näillä sopimuksilla mahdollistetaan ammattimainen urheileminen, valmentaminen ja välinehuolto.
Yllä esitelty takaisku voisi siis tarkoittaa esimerkiksi 2-3 suksihuoltajaa vähemmän maailmancup-kiertueella ja arvokisoissa tai maajoukkueringin karsimista. Kollektiivinen isku olisi julma.
Se, mikä näyttää ulospäin hassulta "häröilyltä", voi viedä ihmisiltä työpaikkoja kulisseissa.
2:43