Miksei Ferrari ole voittanut mestaruutta sitten kausien 2007 (Kimi Räikkönen kuljettajien mestari, Ferrari tallimestari) ja 2008 (Ferrari tallimestari) jälkeen?
Tähän on totta kai useita syitä, mutta yksi syy on eittämättä siinä, että Ferrarilla on liian itsepäisesti yritetty tehdä huonosta autosta hyvää.
Jos auto on osoittautunut alkukaudesta huonoksi, ei italialaistallissa ole uskallettu myöntää sitä, vaan resursseja on käytetty liikaa siihen, että tehtäisiin mahdottomasta mahdollista: käännettäisiin huono auto kauden aikana hyväksi.
Ja sehän ei ole onnistunut, vaan tämän toiminnan seurauksena on vain syöty resursseja seuraavan kauden auton kehitystyöltä. Ja sitten ollaan taas oltu seuraavan kauden alussa tilanteessa, jossa auto ei ole alkukaudesta tarpeeksi hyvä.
Ferrari-leiristä on vakuutettu, että tämänvuotisen auton kanssa on tehty rohkeita ratkaisuja. Ainakin auton etujousitusratkaisua on muutettu ja voimayksikön elementtejä on sijoiteltu uudella tavalla auton sisällä. Toivottavasti italialaistalli on nyt malttanut panostaa jo viime vuonna riittävästi resursseja tähän vuoteen.
Otetaan esimerkki kilpakumppanilta: Mersun F1-tallin nykymenestyksen tausta löytyy päätöksiä vuosilta 2011-13, jolloin autojätti hyväksyi sen, ettei menestystä tule välittömästi, vaan panostukset ja menestysodotukset keskitetään kauden 2014 autoon. Moottorisäännöt muuttuivat tuolloin erittäin merkittävästi. Kaudet 2014 ja 2015 osoittivat Mersun ratkaisun täsmälleen oikeaksi.